تویوتا ونزا کراساور بعد از ۶ سال که در بازار امریکا حاضر بوده، پس از مدل ۲۰۱۵ کنار خواهد رفت. تولید ونزای مبتنی بر کمری برای بازار امریکا، در ژوئن ۲۰۱۵ میلادی در کارخانه تویوتا واقع در کنتاکی به پایان میرسد و این در حالی است که تولید این خودرو برای فروش در بازارهای خارج از امریکا تا ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت.
تویوتا به سه فاکتور برای اتخاذ چنین تصمیمی اشاره کرده است:
اولویتهای مشتری، قابلیت رقابت در بین خودروهای حاضر در کلاس و آمار فروش رو به کاهش.
به این معنا که ونزا هیچوقت موفق نشد به اندازه کافی از سهم بازار کلاس خود را از آنِ خود کند و برای خود، فرصت یک تجدیدنظر در طراحی فراهم کند. تویوتا ونزا در سال ۲۰۱۴ تنها ۲۹۹۹۱ دستگاه به فروش رفت که این آمار از حداکثر فروش ۵۴۴۱۰ دستگاه در سال ۲۰۰۹، بسیار کمتر نشان میدهد. رقبایی مانند نیسان مورانو و فورد آج در طول عمر نسبتاً طولانی ونزا، یک سری بهینهسازیها و آپدیتها از سر گذراندهاند و در همین حال، از فروش قابلتوجهی نیز برخوردارند. در سال ۲۰۱۴، فورد آج تعداد ۱۰۸۸۶۴ دستگاه و مورانو به تعداد ۴۷۳۹۱ دستگاه به فروش رسیده است.
مدل کامپکت تویوتا RAV4 و همینطور تویوتا هایلندر کراساور، اخیراً رشد فروش خوبی داشتهاند و به نظر میرسد که برخی مشتریان ونزا را بهسوی خود جذب کردهاند. بر این اساس، تویوتا میزان تولید RAV4 در کانادا و هایلندر در «ایندیانا» را افزایش داده تا جوابگوی این رشد تقاضا باشد.
البته در نتیجه این تغییر در کارخانه تویوتا در جرجتاون کنتاکی، هیچ شغلی از دست نخواهد رفت؛ چرا که کمپانی تصمیم گرفته که لکسس ES سدان را به عنوان بخشی از برنامه توسعه ۳۶۰ میلیون دلاری این کارخانه، به خط تولید اضافه کند. همچنین کارخانه تولید تویوتا موتور در کنتاکی (TMMK)، تویوتا کمری و تویوتا آوالون سدان را نیز تولید میکند.
تویوتا ونزاهای ۲۰۱۵ باقیمانده، در ادامه سال جاری میلادی، همچنان برای فروش در دسترس قرار خواهند داشت. قیمت شروع ونزا از ۲۸۸۹۰ دلار است که شامل هزینه تحویل نیز میشود و برای پیشرانه آن میتوان از هر کدام از گزینههای موتور ۲/۷ لیتری چهار سیلندر یا ۳/۵ لیتری V-6 استفاده کرد. هر دوی این موتورها میتوانند با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک همراه شوند.