کمپانی لِکسِس پس از قبولِ ریسکی بزرگ با ارائه مدل NX، حالا نسل چهارم مدل فوقالعاده محبوب خود یعنی RX را با تدبر و محافظهکاری بیشتری معرفی کرده است.
RX در نسل چهارم خود یک قدمِ بسیار خوبِ روبهجلو برداشته و با احتساب قوای محرکه مدرن، چهره تندوتیز و ویژگیهای امنیتی بسیار خوب برای رتبه اول سگمنت شاسی بلندهای نیمه لوکس بازار، گزینهی بسیار مناسبی به نظر میرسد.
در نمای بیرونی خط و خطوط آن محتاطانهتر از برادر کوچکترش یعنی NX نقش بستهاند. در قسمت جلو دماغه گوشهدار به همراه جلوپنجره عظیم و چراغهای خشن دو طرف آن واقعاً توجه هر بینندهای را جلب خواهد کرد. نمای عقب نیز به همراه چراغهایی که شبیه به مدل RC هستند و سپر پفکرده چشم بیننده را آزار نمیدهد و تکمیلکننده نمای جلوی خودرو میباشد. در کل نمای ظاهریِ آن بیشباهت به نسل پیشین نیست و همین تشابهِ دور است که باعث میشود خیلی زود با آن مأنوس شوید.
در داخل کابین یکی از مهمترین نکات حذف ردیف سوم صندلیهاست! بااینکه این نسل در مقایسه با نسل قبل بزرگتر شده و طول آن به میزان 5 اینچ و فاصله بین محورها نیز 2 اینچ بیشتر شده است اما این فضای بیشتر تنها در اختیار 5 نفر قرار خواهد گرفت. افزایش ابعاد علاوه بر راحتی و آسایش بیشتر سرنشینان، صندوق بار بزرگتری را نیز در اختیار قرار میدهد. کنسول جلو هم بهصورت ایستادهتر نسبت به قبل و با کمی زاویه طراحی شده است؛ در بالای آن نیز یک صفحه نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی تعبیهشده که بهوسیله صفحه لمسی مخصوص لِکسِس کنترل میشود و مجموعه نسبتاً وسیعی از وظایف برای آن تعریف شده است.
در بخش فنی همانند قبل یک نسخه V6 با نام RX350 و یک نسخه V6 گاز-الکترونیک هایبرید با نام RX450h قابل سفارش خواهد بود که اشتراک زیادی هم با نسل پیش از خود دارند. مدل RX350 از یک قلب تپنده 3.5 لیتری سود میبرد که با حداکثر توان خروجی 300 اسب بخار نسبت به نسل قبل 30 اسب بخار قویتر شده است. مدل RX450h هم همچنان از نسخه Atkinson-Cycle آن پیشرانه به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکند که درمجموع 300 اسب بخار نیرو تولید میکنند. جعبهدنده نیز بهصورت استاندارد یک نمونه 8 سرعته خودکار است که در نسل پیشازاین تنها در نسخه F-Sport قابل سفارش بود. هردوی این پیشرانهها نیز با سامانه 4 چرخ متحرک و یا دیفرانسیلِ جلو هماهنگ بوده و طبق ادعای کمپانی آلایندگی کمتری نسبت به قبل خواهند داشت؛ البته هنوز اطلاعات دقیق آن در دسترس نیست.
نسخه F-Sport که پیشتر فقط برای RX350 قابل سفارش بود، حالا برای نسخه هایبرید هم در دسترس خواهد بود؛ البته این نسخه هیچ تفاوتی در بخش فنی با مدل پایه ندارد، اما تغییرات خوبی در بیرون و درون خودرو ایجاد میکند ازجمله طرح شبکهای جلوپنجره، رینگهای 20 اینچی گرافیت مانندِ آلیاژی، فرمان اسپرت مجهز به پدالهای تعویض دنده، حالت جدید Sport+ برای سامانهی تعلیقِ تطبیقپذیر آن و نشان F در نقاط مختلف خودرو. همچنین این نسخه به سامانه پویای ثبات و پایداری مجهز است که تنشهای غَلتِشی بدنه را به حداقل میرساند.
ازنظر تجهیزات پایه و سفارشی هم این نسل بهبود خوبی داشته و با آپشن هایی مثل گرمکن صندلیهای عقب، سقف پانورامای شیشهای، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، بسته امنیتی جدید لِکسِس با نام Safety Sistem+ و ویژگیهای فعالِ امنیتی مانند سامانه اخطار برخورد از جلو، سامانه هشدار انحراف از مسیر، نوربالای خودکار، کروز کنترل انطباقی و سامانه ماندن در خط حرکت، حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
پیشبینی میشود نسل چهارم لِکسِس RX، هنگام آغاز فروش خود در اواخر سال جاری میلادی، بهایی نزدیک به نسل پیشین خود داشته باشد که در این صورت انتظار میرود برای RX350 از 41,895 دلار و برای RX450h از 48,545 دلار شروع شود.
لازم به ذکر است اطلاعات و جزئیات دقیق آن نیز در آینده نهچندان دور منتشر خواهد شد.