کراس اوور محبوب زیرشاخه لوکسسازِ تویوتا، در بازاری که پر از رقبای تشنهٔ مبارزه است، با نسل جدید خود که سبک و سیاقی تأثیرگذار دارد آمده تا جای پایش را محکمتر از قبل کند. به نظر میرسد این نسل با تکیه بر فناوریها و مشخصاتی که دارد به یک انتخاب فوقالعاده برای خانوادهها تبدیل خواهد شد؛ مخصوصاً زمانی که به برچسب قیمت آن نگاهی بیندازند. آنچه در زیر میخوانید 5 ویژگی برجسته و قابلتوجه این ژاپنی جسور است که سبب تبدیل آن به یک گزینه بسیار مناسب میشوند.
ازآنجا که مدل RX از بدو ورودش در اواخر دهه 90 موردتوجه قرار گرفت و خوش درخشید، کمپانی سازنده در نسل جدید آن تمرکز ویژهای نیز روی مبحث ایمنیِ آن داشته تا همچنان بتواند باقدرت جایگاهش را حفظ کند. این سامانه شامل این موارد است: ترمز خودکار قبل از برخورد با قابلیت تشخیص عابران پیاده، هشدار انحراف از خط حرکت، چراغهای جلو مجهز به نوربالای خودکار و منطبق شونده، سامانه دیدهبانی (Monitoring) نقاط کور اطراف خودرو، هشدار برخورد از عقب، دوربین دید 360 درجه. همچنین کروز کنترل انطباقی آن نیز از نوع راداریِ پویا است و قابلیت کاهش سرعت تا ایست کامل را دارد. جالبترین نکته هم این است که بهای تمامی این موارد تنها 650 دلار است!
بزرگترین نمایشگرهایی که خودروسازی لِکسِس تاکنون در خودروهایش استفاده کرده در این مدل هستند. یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی با ظرافت قابلتوجهی در کنسول جلو جای دادهشده که شامل یک نقشهٔ تمام صفحه نیز میشود و کنترل آن به عهده صفحه لمسیِ بروز شدهٔ لِکسِس است. دو عدد نمایشگر 11.6 اینچی هم در عقبِ پشتسریهای صندلیهای جلو نصبشده که باعث شگفتی سرنشینان ردیف عقب خواهند شد. سامانه هد-آپ هم اطلاعات مهم رانندگی را روی شیشه جلو نمایش میدهد.
لِکسِس در مبحث آسایشِ نسل جدید RX، به نظرات و انتقاداتی که بعضاً از نسل پیشین میشد توجه خاصی داشته است. اشاره به تمامی موارد قابلذکر در این قسمت شاید خارج از حوصله خوانندگان باشد اما سقف پانورامیک، قابلیت ورود بدون کلیدِ دربهای عقب درست مثل دربهای جلو، آسانتر شدن باز و بسته کردن ردیف عقب صندلیها و استفاده از صندوق بار عقب، صندلیهای راحت و تریم داخلی باکیفیت جزئی از آنها هستند.
شاید عدهای برای پس زدن نسل پیشین RX به آن لقب خسته کنند بدهند، درهرصورت نسل جدید آن با بهرهگیری از خطوط تیز فراوان و نکات تأثیرگذار طراحی در ظاهر بسیار جذاب و گیراست. از بهترین ویژگیهایش هم میتوان رینگهای بزرگَش را نام برد که بهجای 19 اینچ نسل قبل دارای اندازه 20 اینچ هستند و حتی قابلیت سفارش بهصورت همرنگ با بدنه را نیز دارند.
شاید عده زیادی از علاقهمندان و حتی خریداران RX توجهی به مواردی مثل لاستیکهای آن نکنند یا بدانها اهمیت ندهند؛ اما برای این خودرو، میشلین لاستیکهای سِری Premier خود را با اندازه بزرگتر نسبت به نسل پیشین RX پیشکش کرده است که با یک مِتود جدیدتر طراحی شدهاند و فناوری چسبندگی همیشگی (EverGrip) بکار رفته در آنها سبب چسبندگی فوقالعادهشان در تمامی سطوح خیس و مرطوب و خشک میشود، حتی زمانی که پیر و ساییده شدهاند!