نمایشگاه خودروی نیویورک فرصتی برای معرفی خودروی کراس اوور جدید اینفینیتی QX50 میباشد. خودرویی که برای بار نخست در سال 2008 وارد بازار امریکای شمالی شد و البته دران زمان نام EX 35 را یدک میکشید.
اینفینیتی QX50 یک خودروی کراس اوور لوکس واقعی است. در حال حاضر، شاسی بلندهای لوکسی نظیر رنجروور اووک و انواع مرسدس GLE، پورشه ماکان و خودروهای عالی دیگری در این سگمنت، تاخت و تاز میکنند. بنابراین کار QX50 در این رقابت، دشوار و پیچیده خواهد بود.
سؤال نخست این است که اینفینیتی در گذر از مدل قدیمی EX 35 به مدل QX50 به چه دستاوردهایی رسیده است.
ظاهراً مدل 2016 لااقل از نظر مکانیکی، تغییری نسبت به مدل 2015 نشان نمیدهد. این بدان معنی است که پیشرانه شش سیلندر 3.7 لیتری با تنفس طبیعی همچنان در این خودرو حفظ میشود. این موتور قادر به تولید نیروی 325 اسب بخار و گشتاور 267 پوند فوت میباشد. باز هم همانند مدل 2015، انتقال نیرو به چرخهای عقب یا به هر چهار چرخ و از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک صورت میگیرد.
مهم نیست که مدل دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل را انتخاب کنید. از نظر مصرف سوخت هر دو مدل طبق برآورد EPA در شهر 13.84 و در جاده 9.8 لیتر سوخت مصرف میکنند. این میزان مصرف برای خودرویی در این کلاس، رقمی متوسط محسوب میشود.
حال به سراغ تغییرات میرویم. مدل 2016 از طولی به میزان 8.13 سانتیمتر، کشیدهتر و فاصله بین دو محور 2.8 متر سود میبرد. این افزایش طول کاملاً تأثیر خود را در فضای پای سرنشینان عقب به میزان 10 سانتیمتر اضافه نشان میدهد. بعلاوه فضای بار پشت ردیف دوم صندلیها نیز افزایش یافته است.
مدل جدید اینفینیتی در واقع همان مدل کشیده ای است که پیش از این تنها برای بازار چین ارائه میشد. البته به جز افزایش طول، تغییر دیگری در شاسی اتفاق نیافتاده است. این خودرو در پاییز امسال روانه بازار میشود و انتظار میرود قیمت پایه آن حدود 36 هزار دلار و قیمت مدل فول آن حدود 39 هزار دلار باشد.
آیا افزایش اندک طول و فضای داخلی بزرگتر، برای مشتریان اینفینیتی که ماهانه تنها 200 دستگاه از آن در بازار آمریکای شمالی به فروش میرسد، جذاب خواهد بود؟