برای قرار گرفتن در لیست 10 خودروی برتر یا بهترین خودروهای سدان به انتخاب طراحان، به بیش از یک طراحی و چهرهٔ زیبا نیاز است. اما داشتن طراحی زیبا ضرری ندارد. نسل فعلی مزدا 6 موجود در بازار مدل 2014 است که طراحی خوب Kodo در کنار دینامیک و هندلینگ اسپورت، ارزش خرید خوب و موتور قوی و پربازده 2.5 لیتری 4 سیلندر اسکای اکتیو-جی، نظر هرکسی را جلب میکند.
در سال 2016 این خودرو با آپدیتی خفیفارائه میشود که شما تغییر خاصی در طراحی بیرونی و طراحی مکانیکی آن نمیبینید، ما همچنان منتظر رونمایی از خودروی مخصوص آمریکای این کمپانی هستیم تا ببینیم آیا این خودرو با موتوری دیزل یا سیستم انتقال قدرت AWD ارائه میشود یا نه. پس مدل 2016 چه برتری نسبت به مدل پیشین دارد؟ پاسخ این سؤال طراحی داخلی و کابین خودروست. جایی که داشبورد جدید، کنسول مرکزی و تمام جزئیات داخلی تغییر کرده تا جایی که تنها صندلیهای خوب این خودرو از نسل پیشین باقی مانده است. زمینه طراحی جدیدی برای مزدا 6 در نظر گرفته شده که این طراحی برای طرفداران مزدا 3 آشناست و به نظر ما بهترین طراحی داخلی در خودروهای زیر 30 هزار دلار است.
طراحی داخلی سری پیشین، طراحی ساده ای بود و البته به هیچ عنوان طراحی بدی نداشت ولی میتوانست بهتر باشد. اما حالا صفحه نمایش لمسی 7 اینچی که به صورت تبلت بر روی خودرو نصب شده همراه با پنل کنار داشبورد و کنسول باریک پایین وجههٔ آزاد و جذابی به خودرو داده است. خودرویی که آن را بررسی کردیم مدل گرند تورینگ بود و در طراحی داخلی واقعاً سخاوتمندانه از پوست چرم استفاده شده بود (مدل گرند تورینگ این خودرو فقط در حالت اتوماتیک تولید خواهد شد و نبود گیربکس دستی در مدلهای اسپرت و تورینگ هزینه سنگینی خواهد داشت). این خودرو همچنین از پکیج تکنولوژی GT بهره خواهد برد که کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از لاین، جلوپنجرهٔ مشبک اکتیو، سیستم احیاکننده ترمز i-ELOOP و چند ویژگی دیگر را همراه خواهد داشت که هزینه ای 2,180 دلاری دارد.
قیمت فروش کارخانهای این خودرو در مقایسه با مدل مشابه سال گذشته 300 دلار افزایش داشته اما آنچه که از پشت فرمان میبینید و لمس میکنید ویژگیهایی در حد خودروهایی تا 30 درصد گرانتر است. با پنل مناسب، کنترل وزن خوب و مواد با کیفیت بهکار برده شده، این خودرو بیشتر به آکورا یا لکسوس شباهت دارد تا هوندا یا تویوتا.
کسی میداند ساعت چند است؟
زمانی که برای بار اول پشت فرمان مزدا 6 نشستیم تا آخر هفته خود را با آن بگذرانیم ساعت خودرو 9:52 صبح را نشان میداد در صورتی که ساعت 4:44 بعدازظهر بود، بنابراین آن را تنظیم کردیم و بعد از یک ساعت رانندگی متوجه شدیم که همچنان ساعت 4:44 بعدازظهر را نشان میدهد. بعد از یک ساعت ماشین را مجدداً استارت کردیم ساعت دوباره 9:52 صبح را نشان میداد. با استفاده از کتابچه راهنما (کتابچه راهنمای خودرو و کتابچه راهنمای سیستم ناوبری) منطقه زمانی را دو بار چک کردیم و مطمئن شدیم که همگامسازی با GPS فعال است و مصرف بهینه در طول روز در حالت اتوماتیک قرار دارد. ساعت را دوباره تنظیم کردیم ولی به نظر نمیرسید که مشکل حل شده باشد در هر بار ریاستارت خودرو ساعت 9:52 نشان داده میشد. به نظر نمیرسید که این ایراد، محاسبات سیستم مسیریابی را دچار مشکل کند و این ساعت فقط ورژن کامپیوتری ساعت قدیمی روی داشبورد بود.
در تست خودرو، ما چیز عجیبی مشاهده نکردیم و عملکرد خودرو با آخرین خودرویی که بررسی کردیم قابل مقایسه بود. این خودرو با همان زمان 7 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و 400 متر نخست را با سرعت 147 کیلومتر بر ساعت و در 15.5 ثانیه طی میکند که برای نسل پیشین آن 144 کیلومتر بر ساعت و 15.6 ثانیه بود، در تست ترمز نیز این خودرو طی 53.3 متر سرعت خود را از 112 کیلومتر بر ساعت به صفر رساند که 30 سانتیمتر بیشتر از خودروی سال 2014 بود. مقاومت در برابر شتاب جانبی این خودرو 0.84 G بود که برای نسل پیشین 0.86 G بهدست آمده بود که دلیل این اختلاف میتواند ناشی از مسافت بیشتر حرکت یا دمای هوای بیشتر روز تست باشد. خودرو مستحکم بود و مهمتر از همه احساس خوبی منتقل میکرد و عکسالعمل خوبی از خود نشان میداد.
مدل 2016 کمی سنگینتر از مدل قبلی است که شاید به خاطر نبودن پکیج تکنولوژی در نسل قبلی باشد. آرزو میکردیم که 31 کیلوگرم وزن اضافی این خودرو صرف عایق صدا شدن کابین زیبای این خودرو میشد. در مقایسه با خودروهای هم قیمت، صدای ورودی به کابین مزدا 6 آزاردهنده است و برای راحت شدن از سر و صدای جاده و صدای موتور باید صدای ضبط خودرو را زیاد کرد!
اندازهگیری صدای ورودی به کابین نیز نظریه بالا را تأیید میکند و با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت در حالت کروز صدای 69 دسی بلی شنیده میشود که برابر با مدل 2014 آن است که مقداری از رقیبانش بیشتر است. این صدا در دور آرام 41 دسیبل و در دور موتور بالا 83 دسیبل است که بیشتر از هر رقیب مستقیم آن یا حتی بیشتر از مزدا 3 کوچک و ارزان است. این صدا در مدل 2014 تا این حد زیاد نبود و ما توضیح بیشتری در این مورد نداریم.
با اطمینان میتوان گفت شما درون خودرو صدای تیکتاک ساعت را نمیشنوید.