نسخه اولیه بامو M135i که در سال 2011 میلادی به بازار عرضه شد اتومبیلی با عملکرد تحسینبرانگیز بود. یک هاچبک جذاب مجهز به موتور 6 سیلندر 316 اسب بخاری و همچنین محور محرک عقب به همراه گیربکس دستی که با قیمت 30.000 یورو عرضه میشد اما بیشک پاشنه آشیل این نسل از M135 ظاهر آن بهخصوص در نمای جلو بود که منتقدین فراوانی هم داشت از طرفی ظهور رقبای قدرتمندی بهمانند فولکسواگن گلف R و مرسدس بنز A45 AMG همگی نکاتی بودند که کمپانی باواریایی را مجاب به بهبود در نمای ظاهری و عملکرد فنی سری یک هاچ بک مینمود. کمپانی بامو هم که به خوبی به عطش بازار هاچ بک های جذاب بهخصوص در قاره اروپا واقف بود در نمایشگاه ژنو از مدل فیس لیفت شده سری یک هاچ بک با چهره ای متحول شده و بهمراتب زیباتر از نسخه قبلی پردهبرداری کرد.
این نسخه فیس لیفت شده با طیف گسترده ای از موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه خواهد شد. ضعیفترین و قویترین گونههای مجهز به موتور بنزینی به ترتیب مدلهای 116i با 109 و 125i با 218 قوه اسب میباشند و ضعیفترین و قویترین نسخههای دیزلی هم به ترتیب مدلهای 116d با 116 و 125d با 224 اسب بخار هستند. اما بیشک گل سرسبد خانواده سری یک هاچ بک برای سال 2016 نسخه M135i خواهد بود که به موتوری با 3 لیتر حجم و آرایش 6 سیلندر خطی به همراه دو عدد توربوچارجر و بیشینه قدرت 326 اسب بخار مجهز است که نسبت به مدل قبلی در حدود 10 اسب بخار به قوای آن افزوده شده و بیشینه گشتاور آن هم به 450 نیوتن متر رسیده است. در مدل 2016 بامو M135i بهمانند مدل 2011 گیربکس 6 سرعته دستی بهصورت استاندارد روی اتومبیل سوار است و گیربکس 8 سرعته Steptronic ساخت ZF را هم میتوان بهصورت سفارشی برگزید. همچنین برای نخستین بار مدل M135i را میتوان با سیستم چهارچرخ محرک xDrive سفارش داد که البته فقط در صورت سفارش گیربکس 8 سرعته میتوان از آن بهره برد و به دلیل مشکل در سرهمبندی برای سیستم رانندگی سمت راست، امکان خرید نمونه چهارچرخ محرک در بازار انگلستان فراهم نیست.
تقویت صورت گرفته در اتومبیل و افزایش در میزان قدرت خروجی موتور موجب شده که مدل 2016 بامو M135i شتاب صفر تا صد کیلومتری برابر با عدد 4.7 ثانیه داشته باشد و تبدیل به پرشتابترین m135i تاکنون شود مدل مجهز به گیربکس 6 سرعته دستی هم شتاب صفر تا صد کیلومتر را در 5.1 ثانیه به ثبت میرساند که مشابه مدل فیس لیفت نشده است. گیربکس 8 سرعته ZF این اتومبیل قابلیت وصل شدن به سیستم ناوبری را دارد و از این طریق ضریب دنده مناسب را متناسب با جاده ای که در آن هستید، بهدست میآورد. قابلیت فوق اقتباسی از نمونه به کار رفته در رولزرویس Wraith میباشد البته ما به دلیل اینکه M135i مورد تست از گیربکس 6 سرعته دستی بهره میبرد نتوانستیم این قابلیت را آزمایش کنیم اما در هنگام رانندگی با مدل 120i مجهز به گیربکس 8 سرعته این امکان فراهم آمد. عملکرد گیربکس 6 سرعته هم بهمانند نمونه 8 دنده بسیار خوب و مثالزدنی است و ما بههیچوجه مانع انتخاب نمونه اتوماتیک نمیشویم اما انتخاب دنده مناسب توسط راننده وجه تمایز این اتومبیل اسپرت با مدلی هم چون مینی ون گرن تورر است.
موتور آشنای 3 لیتری 6 سیلندر بامو هنوز هم یک نمونه برجسته است و سریعاً به کوچکترین تغییرات تراتل واکنش نشان میدهد و قدرت خود را به صورت خطی در محدوده وسیعی از دور موتور در اختیار راننده قرار میدهد و این نکته ای است که اغلب رقبای 4 سیلندر این اتومبیل از آن رنج میبرند.
اتومبیل تعادل خوبی دارد در هنگام پیچیدن تایرهای بیرونی به خوبی فشار وارده را به سطح جاده منتقل میکنند که موجب افزایش اعتماد به نفس راننده در فشار بیشتر بر روی پدال گاز و فرمان میشود و جاده های با کیفیت و نرم کشور پرتغال هم دال بر سواری خوب و راحت اتومبیل هستند اما برای اینکه نظر قطعی ما را درباره کیفیت سواری آن بدانید باید تا زمان تست آن در جادههای انگلستان صبر پیشه کنید.
نزدیکترین رقبای بامو M135i مدل 2016 از نظر عملکردی دوستان آلمانی آن یعنی مرسدس بنز A45 AMG و آئودی RS3 هستند که هر دو با قیمتی در حدود 40,000 یورو در سطحی بالاتر نسبت به بامو قرار میگیرند اما مهمترین رقیب بامو از نظر قیمتی فولکس واگن گلف R است که 30,150 یورو برای خریدار آب میخورد اما هیچکدام از رقبای نام برده شده به صورت استاندارد محور محرک عقب نیستند و توزیع وزن آنها به خوبی بامو نیست و به نظر میرسد با معرفی فورد فوکوس RS جدید و حرفوحدیث هایی که در مورد نسخه MPS مزدا 3 شنیده میشود انتخاب از میان هاچ بک های جذاب در آینده سخت خواهد شد. مدل دو در بامو M135i فیس لیفت شده 31.135 یورو قیمت دارد و یک جفت در اضافه، قیمت را به 31,725 یورو میرساند.
• آرایش و حجم موتور: 6 سیلندر خطی، 3 لیتر (2979 سی سی)، به همراه دو توربوچارجر
• قدرت: 326 اسب بخار در بازه 5800تا 6000 دور در دقیقه
• گشتاور: 450 نیوتن متر در بازه 1300تا 4500 دور در دقیقه
• شتاب صفر تا صد: 4.7 ثانیه (گیربکس اتوماتیک)، 5.1 ثانیه (گیربکس دستی)
• بیشینه سرعت: 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده)
• میانگین مصرف سوخت: 6.6 لیتر (مربوط به مدل دستی گونه 2 درب)