به دلیل تلاش زیاد پژو در 15 سال گذشته برای پیروزی در بازار خودرو، پژو توانسته هنوز هم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین در جهان باشد.
درواقع منظور من از گفتن کلمه بزرگترین، در طول تاریخ است. مطمئناً، آخرین مدل پژو 308 و همچنین فیسلیفت 508 هر دو در قسمتهای خاص خود توانا هستند. اما غیر از آنها میخواهم یک مروری بر محصولات دیگر ساخت پژو که پیش از 15 سال اخیر مورد ستایش بودند، داشته باشیم.
اگر بخواهیم جهت پیدا کردن برخی از محصولات واقعاً بزرگ پژو به دهه 90 میلادی برگردیم مدلهای 205، 306 و 406 را میتوانیم نام ببریم. البته فراموش کردم 405 را بگویم که یکی از بهترین اتومبیلهای روز خانوادهها در اروپا بود و برنده جایزه سال اتومبیل معتبر اروپا در سال 1988 شد. خودرویی که سازندگان داخلی نسبت به آن بیش از حد لطف دارند.
اما اگر بیشتر به عقب بازگردیم یعنی دهه 80 میلادی و قبل از آن، ما شاهد معرفی خودروی معروف پژو 204 در سال 1965 هستیم که امسال تولد 50 سالگیاش را جشن میگیرد. پژو میگوید که عبارت "سدان شیک" به تعریف این خودرو کوچک میان سایز کمک میکند ولی ما نمیخواهیم با استدلال به این سخن پژو ادامه دهیم.
به زمان معرفی 204 برمیگردیم، پژو برای اولین بار انتقال نیرو را بر عهده چرخهای جلو گذاشت و بهخوبی هم از پس این کار برآمد، علاوه بر این ترمزهای دیسکی در جلو و سیستم تعلیق جداگانه جلو و عقب هم از دیگر ویژگیهای مهم این خودرو بود.
204 یکی از کارآمدترین اتومبیلهای دوران خود بود که ابتدا با موتور 1.1 لیتری بنزینی و بعدها همراه یک موتور دیزلی 1.2 لیتری عرضه شد. 204 از یک موتور عرضی همراه با یک گیربکس عرضی در زیر آن، بهره میبرد که باعث ایجاد فضای کافی در قسمت جلویی ماشین شده بود.
204 در مدلهای دو درب کروکی، کوپه سه درب، استیشن پنج درب، ون سه درب و همچنین سدان چهار درب عرضه میشد و در آن زمان به دلیل مصرف سوخت اقتصادی، عملکرد خوب و فرمان پذیری دقیق مورد تقدیر قرار گرفت.