زمانی خودروهای ولوو با شکل و شمایل جعبه مانند خود شناخته میشدند و تا سالها خبری از تغییر و تحولی اساسی و ورود به دنیای مدرن در آنها دیده نمیشد. با این وجود، ترجیح کارایی و عملکرد بر طراحی توانست تا حدودی این خودروساز را در مسیر زمان حفظ کند. اما امروزه ولوو در دست مالکان چینی خود با طراحی بهروز و جذابی ارائه میشود و دیگر چنین نقدی بر آن چندان وارد نیست.
واحد تیونینگ و تقویت پولستار در ولوو تصمیم گرفت در 20 سالگی مدل 850/855 T-5R یک ملاقات بین این خودروی قدیمی با نواده آن یعنی V60 پولستار ترتیب بدهد. هنگامی که این دو خودرو را در کنار هم مقایسه میکنیم، سیر پرشتاب تغییرات طراحی را در این دوره بهخوبی در مییابیم.
ولووی 855 T-5R از یک موتور 2.3 لیتری پنج سیلندر توربو سود میبرد که 240 اسب بخار نیرو و 330 نیوتن متر گشتاور داشت. این خروجی باعث میشد تا این واگن قادر باشد در 7.0 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایتاً به سرعت 245 کیلومتر بر ساعت برسد.
آخرین ولووی V60 پولستار از یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با توربوشارژر دوقلو سود میبرد که خروجی آن 350 اسب بخار و 500 نیوتن متر است و آن را قادر میسازد تا در 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 برسد و نهایت سرعت آن نیز به طور الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است.
در طول این سالیان، کلاس واگنهای اسپرت منفجر شده و یک دوجین رقیب قدرتمند در آن حاضر شدهاند. بازیگران آلمانی از جمله مرسدس AMG C 63 S Estate با 510 اسب بخار نیرو و آئودی RS 4 Avant با 430 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور از قدرتمندترین این رقبا محسوب میشوند.
به نظر شما، ولوو همچنان میتواند در این بازار استیشنهای پرقدرت، نقش پررنگی داشته باشد یا خیر؟