گروه خودروهای تجاری و مسافرتی فولکسواگن در تازهترین اقدام از مدل جدید ون مسافرتی توران رونمایی کرد. این گروه که در دامنه وسیعی فعالیت دارد در اقصی نقاط جهان انواع مختلفی از ون و مینی ونها را منجمله شاران، کالیفرنیا، ترانسپورتر، کدی و اسپورت ون گلف تولید و به فروش میرساند که توران 2016 هم یکی از این محصولات جذاب است. ونهای فولکسواگن برای سلایق و کارهای مختلف تجهیز شدهاند و با توجه به طراحی و تجهیزات، کاربردهای متعددی برای خریداران فراهم میکنند.
توران 2016 که در بین ونهای فولکسواگن از جایگاه خاصی برخوردار است به لحاظ سگمنت در میانه کدی و شاران قرار میگیرد. توران جدید با طول 4527 میلیمتر دقیقاً 130 میلی متر از مدل قبلی کشیدهتر است و بهرغم فضای داخلی و محفظه بار گسترده و کاربردی همچنان در رده مینی ونهای کامپکت قرار دارد. این امر جز به مدد طراحی هوشمندانه فولکسواگن محقق نشده است.
یکی از ویژگیهای توران جدید، حداکثر استفاده از فضا و حجم است. مزایای رانندگی با این مدل همانند گذشته حفظ شده و توران میتواند از همه مأموریتهایش سربلند بیرون آید. به مدد این خلاقیت توران توانسته تا نسبت به نسل قبلی فاصله بین محورهایش را تا 2791 میلیمتر ارتقا دهد و فضای داخلی بیشتری به خریداران ارائه دهد. به جرئت میتوان گفت که فولکسواگن با توران 2016 جادارترین MPV حال حاضر جهان را تولید نموده است بهگونهای که حجم قسمت بار این آلمانی پویا را با خواندن دو ردیف از صندلیها تا 1875 لیتر تخمین زدهاند. توران با سه ردیف صندلی میتواند 7 سرنشین را جابجا کند. ردیف سوم بهراحتی و با یک دکمه در کف اتاق میخوابد.
یکی از ویژگیهای عمده توران جدید طول و گستره داخل آن است که این ارتقا به دلیل بکار بردن شیوه طراحی مدولار عرضی ماتریکس یا MQB است. همانطور که در بالا ذکر شد، بخش بزرگی از افزایش 130 میلیمتر در طول بدنه به افزایش داخل اتاق مربوط میشود. این مزیت باعث شده تا فضای کافی برای هر سه ردیف صندلی ایجاد شود.
داشبورد توران جدید همه ویژگیهای یک داشبورد راننده محور را دارد. ارگونومی کابین توران در نسل جدید بهبود یافته و داشبورد در سطح بالاتری قرار گرفته است که با توجه به ارتفاع خودرو و مکان قرارگیری راننده حرکتی هوشمندانه است. قسمت بالایی داشبورد از مواد نرم ساخته شده و یک محفظه ذخیرهسازی در آن تعبیه شده است. در مرکز داشبورد دریچههای هوا قرار دارد که با ظرافت خاصی به کروم آغشته است. چراغ هشدار نیز در بین این دو دریچه و در فراز بالایی کنسول میانی جایگذاری شده است. داشبورد توران بسته به تریم انتخابی تجهیزاتی از قبیل بلوتوث، سیستم سرگرمی، پورت USB و … را به خریداران ارائه میدهد. در مرکزیترین نقطه کنسول میانی صفحه ضدنور و 5 اینچی قرار دارد که در میان لایهای از مواد شیشهای مشکی احاطه شده است. این صفحه نمایش میتواند با پرداخت مبالغ بیشتر به 6 و یا 8 اینچ ارتقا یابد. کلیدهای سیستم تهویه و کنترلهای مختلف از جمله سیستم حرکت/ توقف در کنار و پایین این صفحه قرار دارند و راننده بهراحتی میتواند از آنها استفاده کند. مزیت دیگر داشبورد توران این است راننده میتواند با کمک سیستمهای مخابراتی توران از تلفن خود بهراحتی استفاده کند.
بدنه فولادی توران جدید 1814 میلیمتر عرض دارد و با 1628 میلیمتر ارتفاع یکی از بزرگترین ها در کلاس خود است. درهای توران به نسبت نسل قبل بزرگترند و بهراحتی بازو بسته میشوند. سانروف نیز در مقایسه با قبل عریضتر شده است. در کل افزایش در طول و عرض و کاهش در ارتفاع موجب شده تا نسل جدید از دینامیک پویاتری برخوردار شود.
طراحی توران جدید در ادامه روند تغییر چهره فولکسواگن یک پیشرفت محسوب میشود، طراحان فولکسواگن موفق شدهاند تا با خلق نمایشنامه مملو از خطوط افقی، دراماتیک و جاندار، هوایی جدید به ظاهر توران بدمند و یک مجسمه براق بسازند. مدل جدید چهرهای بهوضوح قدرتمندتر دارد و از گلگیرهای پهنتری بهره میبرد. همان نشانهها و خطوط تیز پاسات در اینجا نیز دیده میشود، این خطوط برای توران حسابشده، منظم، دقیق و رسمی شدهاند و البته بهروز. با پنجرههای عریض کناری و خطوط تیز بدنه توران بهروز، اسپرتی و جذاب به نظر میرسد. کروم کاری ظریف حاشیه پنجرهها در کنار جلوپنجره، لوگو و رینگهای استیل باعث شده تا چهره توران لوکس به نظر برسد. توران با این طراحی درعین بهبود آئرودینامیک تا 29 درصد، به خوبی به نیاکان خود نیز وفادار مانده است.
در بخش تجهیزات توران با دست پر به میدان آمده است. این خودرو در سه مدل کلی با نامهای Trendline, Comfortline و Highline عرضه میشود. رینگها و تایرهای 16، 17 و 18 اینچی در دسترس خریداران است اما در مدل پایه از رینگهای 16 اینچی با اندازه تایر 205/ 60 استفاده شده است. خریداران میتوانند به صورت آپشن از صندلی های تمام الکتریکی در ردیف جلو استفاده کنند.
6 گونه موتور مختلف برای این مدل در نظر گرفته شده است تا پاسخگوی سلایق و طیفهای گوناگون باشد. موتور نخست یک گونه 1.2 لیتری TSI بنزینی بلوموشن است که میتواند در دور موتور 5000تا 6000، 110 اسب بخار قدرت تولید نماید. این موتور که 175 نیوتون متر گشتاور در دور 1400 تا 4000 ایجاد میکند در هر 100 کیلومتر 124 گرم co2 آلایندگی ایجاد میکند و به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه مجهز است و در هر صدکیلومتر 5.4 لیتر مصرف میکند. توران با این موتور در ظرف 11.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند تا 189 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
دومین موتور یک پیشرانه 1.4 لیتری TSI بنزینی بلوموشن با 150 اسب بخار قدرت در در دور موتور 5000تا 6000 در دقیقه است که میتواند در دور موتور 1500 تا 3500 در دقیقه،250 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این موتور که 130 گرم co2 تولید میکند چیزی حدود 5.6 لیتر مصرف سوخت دارد و میتواند در ظرف 8.9 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت برسد و تا 209 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
موتور سوم بازهم یک گونه به لو موشن 1.8 لیتری بنزینی است که 180 اسب بخار قدرت دارد و در هر صدکیلومتر 5.9 لیتر لیتر سوخت مصرف میکند و 139 گرم CO2 تولید میکند. این مدل همانند اسلافش از یک گیربکس 7 سرعته DSG بهره میبرد.
3 موتور دیگر از گونه توربودیزل هستند. نوع نخست 1 لیتر حجم دارد. 110 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و با اتکا به یک گیربکس 6 سرعته دستی، در هر 100 کیلومتر 4.4 لیتر سوخت مصرف میکند و حدود 115 گرم CO2 تولید میکند. توران بااین موتور در 11.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند تا 187 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. خریداران این مدل میتوانند خودروی خود را به یک گیربکس 7 سرعته DSG مجهز کنند.
موتور دیزلی دوم یک گونه 2 لیتری توربودیزلی است که 150 اسب بخار قدرت دارد و 340 نیوتون متر گشتاور را در دور 3000 آزاد میکند. شتاب صفر تا 100 این مدل 9.3 ثانیه است و میتواند تا 209 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. مصرف این موتور 4.8 لیتر در هر صدکیلومتر است و در همین حین 124 گرم آلایندگی نیز ایجاد میکند.
آخرین موتور کموبیش پیشرانهای مشهور است که قبلاً روی مدلهای معروف کمپانی فولکسواگن ازجمله Golf GTD نصب شده است و میتواند 190 اسب بخار قدرت تولید کند. این مدل استثنائا از یک گیربکس 6 سرعته DSG بهره میبرد و قویترین پیشرانه مورد استفاده در نسل جدید توران 2016 است.
سیستم تعلیق توران جدید در جلو از مکفرسونهای استروت است و با اتکا با سیستم DCC یا Adaptive Chassis Control میتواند به خوبی تعادل این خودروی کاربردی را در مأموریت های مختلف حفظ کند. در کنار این تعلیق، فولکسواگن سعی کرده تا با استفاده از چند نوع سیستم ترمز ازجمله ABS, Brake Assist, ESC و سیستم ترمز کمکی پارک، اطمینان کاملی به دیسکها و پدال ترمز توران ببخشد. در کنار همه اینها باید به توران جدید سیستم ورود بدون کنترل، سیستم Apple CarPlay، سیستم Android Auto، سیستم کروز کنترل تطبیق شونده، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشداردهنده به راننده، سیستم کمک پارک و کیسه هوا اضافه کرد.
همه این کارها باعث شده تا شما با خیال راحت پشت رُل توران بنشینید و به سراغ یک مکان دور در یک سفر لذتبخش بروید.