1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

5 مرداد 1394
  • 0

هنگامی‌که یک خودروساز از نسخه به‌روزرسانی شدهٔ سوپر سدان الکتریکی 691 اسبی، دو موتوره و AWD خود با 71 اسب‌بخار قدرت بیشتر و یک حالت رانندگی جدید به نام لدیکرس (Ludicrous mode) رونمایی کند سخن گفتن از سایر اخبار و اطلاعیه‌های این شرکت که به طور همزمان با این خبر منتشر شده کار دشواری است. بله، درست است ما در مورد شرکت تسلا موتورز صحبت می‌کنیم که این روزها یک بمب 762 اسب‌بخاری را به میدان فرستاده و علاوه بر آن خبر از یک مدل S جدید به نام 70 (نسخهٔ 2WD با چرخ‌های متحرک عقب از مدل AWD یا تمام چرخ متحرک 70D)، یک مجموعه سفارشی باتری 90 کیلو وات ساعتی (5 کیلو وات ساعت بیشتر از پرظرفیت‌ترین باتری فعلی تسلا یعنی باتری 85-kWh) برای مدل S تیپ 85، زمان‌بندی تولید و عرضه دو مدل بعدی و یک حالت رانندگی دیگر به نام Plaid (به معنی شطرنجی) برای مدل سوم و جدید این شرکت داده است.

تسلا مدل S تیپ 70:

بله، ما می‌دانیم شما اطلاعات و جزئیات مدل S 762 اسب‌بخاری را می‌خواهید ولی مدل جدید و چرخ متحرک عقب 70 نیز به همان اندازه مهم است. دلیلش این است که حتی با وجود ادامه روند صعودی فروش مدل S، تسلا تصمیم گرفته است که یک مدل پایهٔ ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر جدید از این خودرو در جایگاهی پایین‌تر از تیپ 70D که اخیراً معرفی شده بود را به بازار عرضه کند. تیپ 70D نسخه‌ای AWD از تسلا مدل S با مجموعهٔ باتری 70 کیلو وات ساعتی است که چندی قبل به‌عنوان تیپ پایه جایگزین تیپ 60 شده بود و با وجود این‌که اضافه شدن الکتروموتور برای چرخ‌های جلو، قدرت 514 اسب‌بخاری و کمی بهبود در برد خودرو (384 کیلومتر) همگی تغییرات و به‌روزرسانی‌ های مفید و ارزشمندی به حساب می‌آیند ولی تمام این تغییرات باعث افزایش 5000 دلاری قیمت این خودرو شده بود. اکنون مدل RWD و 328 اسبی 70 را فقط با 70000 دلار می‌توان خرید درحالی‌که بردی معادل 368 کیلومتر دارد و این یعنی 6200 دلار کمتر از تیپ 70D و حتی 1200 دلار کمتر از مدل قدیمی 60.

آپشن باتری 90-kWh:

امروز اگر شما بیشترین برد رانندگی را در محصولات تسلا بخواهید باید مدل S تیپ 85 را انتخاب کنید که باتری 85 کیلو وات ساعتی آن مطابق اعلام EPA بردی معادل 424 کیلومتر را فراهم می‌کند. به گفته تسلا مدل جدید 90D بدون برخورداری از پکیج پرفورمنس (یک 85D به اضافه 3000 دلار هزینه ارتقای باتری به گونه 90-kWh) و با 417 اسب‌بخار قدرت می‌تواند بردی معادل 432 کیلومتر کسب کند. این شرکت ادعا می‌کند که در دنیای واقعی و در سرعت ثابت 105 کیلومتر در ساعت این مدل می‌تواند به 480 کیلومتر برد دست پیدا کند که بسیار قابل ملاحظه است. البته مالکان فعلی تیپ P85D نیز فراموش نشده‌اند و آن‌ها نیز می‌توانند این باتری را با همین قیمت بر روی خودروی خود نصب کنند. اگرچه ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا می‌گوید: آن‌ها شاید برحسب استفاده‌ای که از خودرویشان دارند همین مقدار برد فعلی جوابگوی نیازشان باشد که در این صورت بهتر است تا زمانی که ما یک باتری قوی‌تر را معرفی کنیم صبر کنند. به‌هرحال اگر آن‌ها تصمیم به ارتقای خودروی خود بگیرند یک برد 405 کیلومتری و قدرتی مبهوت‌کننده معادل 762 اسب‌بخار نصیبشان خواهد شد.

حالت رانندگی Ludicrous:

در مدل P85D دو حالت رانندگی قابل انتخاب بود: حالت اسپرت که در این حالت شما قدرت کمتری را در اختیار داشتید ولی به دلیل مصرف انرژی کمتر مسافت بیشتری را با هر بار شارژ می‌توانستید طی کنید و حالت دیگر حالت اینسین (Insane) به معنای دیوانه و مجنون بود که حداکثر عملکرد را فراهم می‌آورد و در این حالت شما می‌توانستید از 0 تا 97 کیلومتر در ساعت را در 3.1 ثانیه طی کنید. اکنون حالت رانندگی جدیدی معرفی شده که یک پله بالاتر است و توسط آن می‌توانید حتی شتاب گیری سریع‌تری را نسبت به حالت اینسین تجربه کنید. این حالت رانندگی جدید لدیکرس به معنای مضحک نام‌گذاری شده است. (تسلا این اسامی عجیب را از فیلم سینمایی Spaceballs انتخاب کرده است.) این عملکرد قوی‌تر در حالت لدیکرس به یمن استفاده از یک فیوز باتری جدید به دست آمده است. فیوز مورد استفاده در باتری P85D زمانی که جریانی با آمپر بالا از آن عبور کند دچار ذوب‌شدگی می‌شود. این پدیده باعث ایجاد تنگنا و محدودیت در عملکرد بالای این خودرو در هنگام شتاب گیری 3.1 ثانیه‌ای می‌شود. (لازم به ذکر است که در بررسی ما بهترین زمان 0-97 کیلومتر در ساعت 3.3 ثانیه به دست آمد.) بنابراین تسلا با طراحی و ساخت یک فیوز جدید که می‌تواند 1500 آمپر را (در برابر 1300 آمپر فیوز قبلی) تحمل کند شرایط را برای دسترسی به یک شتاب بهتر فراهم کرده است. به گفته تسلا این اتفاق سبب می‌شود که زمان شتاب گیری از 0-97 کیلومتر در ساعت در مدل جدید P90D به فقط 2.8 ثانیه کاهش یابد و برای پیمودن مسافت 400 متر نیز به 10.9 ثانیه زمان نیاز خواهد بود.

البته حالت لدیکرس چندان ارزان تمام نمی‌شود به‌طوری‌که این آپشن در مدل جدید P90D هزینه‌ای معادل 10000 دلار خواهد داشت، هرچند صاحبان کنونی P85D می‌توانند تا 6 ماه دیگر با پرداخت 5000 دلار به اضافه هزینه نصب در نمایندگی‌های تسلا این ویژگی را در خودروی خود داشته باشند اما پس از آن این سیستم فقط به‌صورت آپشن کارخانه‌ای و برای مدل جدید P90D در دسترس خواهد بود. مدل جدید P90D قبل از اعطای مشوق‌های دولتی قیمتی معادل 119200 دلار خواهد داشت. این قیمت شامل 106200 دلار برای مدل P85D به‌علاوه 3000 دلار برای باتری 90-kWh و 10000 دلار دیگر برای حالت رانندگی لدیکرس (و تعویض فیوز باتری) خواهد بود.

حالت رانندگی Maximum Plaid:

احتمالاً حالتی دیوانه‌وار‌تر از لدیکرس قرار است معرفی شود. تسلا همچنین وعده داده که نسل بعدی مدل رودستر تا چهار سال آینده آن هم با حالت رانندگی Maximum Plaid معرفی خواهد شد.

مدل X و مدل 3 همچنان در راه‌اند:

به گفته تسلا تأخیر طولانی در روند پروژه خودروی کراس‌اوور این شرکت یعنی مدل X به سرانجام رسیده است و تحویل این خودرو تا 2 ماه آینده آغاز می‌شود. به همین صورت تسلا سال 2017 را برای عرضه گونه کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر مدل 3 تحت عنوان مدل 2018 به بازار وعده داده است.

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

 مدلهای جدید تسلا با شتاب بیشتر

منبع پدال


نظرات