نخستین تصاویر منتشرشده از فیات 124 اسپایدر نشان میدهد این خودروی اسپرت همان مزدا mx5 است که با اندکی تغییر قرار است بهزودی به خط تولید فیات راه یابد. اگر این خبر محقق گردد میتواند ادعا کرد خودرو دوستان ایتالیایی خوشحال خواهند شد چراکه فیات و بازار ایتالیا مدتهاست از داشتن چنین خودرویی محروم بوده است. خودرویی با قیمت و دینامیک رانندگی مناسب که چهره جذابی دارد و از مهندسی بالایی در مراحل ساخت و تولید بهره میبرد.
در این رابطه سرجیو مارچیونه رییس گروه فیات کریسلر اعلام کرده تا ابتدای سال آینده میلادی و یا اواخر امسال مدل 124 بهطور رسمی به بازار عرضه میگردد. به احتمال فراوان نمونه نهایی و تولیدی فیات 124 در نمایشگاه خودرو ژنو که ماه آینده میلادی برگزار میگردد برای نخستین بار و بهصورت رسمی معرفی گردد. باوجودی که سرجیونه مارچیونه درخصوص تولید نمونه ارتقایافته 124 آبارث اظهارنظری نکرد اما اتواکسپرس ادعا نموده بهفاصله اندکی پس از معرفی مدل پایه، گونه آبارث 124 نیز تولید و به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
از زمانی که برای نخستین بار تصاویر واضح و ملموسی از نسل جدید 124 درز کرده کارشناسان درخصوص موفقیت یا عدم موفقیت این مدل اظهارنظرهای بسیاری نمودهاند. نسل جدید 124 که در طول و اندازه از نسل چهارم مزدا mx5 بزرگتر است علاوه بر اینکه در مهندسی و ویژگیهای فنی وامدار مزدا mx5 است در پوزه نیز بیشباهت به رودستر زیبای بامو Z4 نیست. چراغهای عقب این مدل نوین است و سنخیت چندانی با محصولات فیات ندارد. درعین حال جلوپنجره و چراغهای جلو نیز در ادامه طراحیهای شرکت فیات قرار دارد و از احجام گرد و دوایر در طرح دماغه 124 استفاده شده است. پیش از انتشار این تصاویر گفته شده بود مدل 124 شباهت بسیاری به مدل مزدا MX5 میاتا به ویژه در بخش جلو دارد و در بخش انتهایی نیز با الهام از طراحی داج وایپر ساخته شده است.
نخستین بار پس از توافق مزدا و فیات برای یک همکاری مشترک در زمینه تولید خودرو بود که زمزمههای بازگشت مدل 124 به خط تولید فیات شنیده شد. برمبنای توافق این دو شرکت، قرار شد ابتدا و تا اوایل 2015 مدل MX5 به بازار عرضه گردد و پس از آن تا ابتدای 2016 نیز مدل جدید 124 تولید گردد. مدل جدید 124 در ساختار با MX5 مشترک است و از شاسی سبکوزن مزدا که پایداری و ثبات مناسبی دارد استفاده میکند.
برمبنای منابع خبری نزدیک به مجله اتواکسپرس، فیات 124 وزنی کمتر از 1000 کیلوگرم خواهد داشت و از همان موتور 1 لیتری مولتیایر و توربو آلفا جولیا استفاده خواهد کرد که در صورت ارتقا میتواند تا 200 اسب بخار قدرت تولید نماید. این موتور احتمالاً در کنار یک سیستم تعلیق سفتتر در مدل 124 آبارث به مشتترین ارائه گردد. مدل 124 که قرار است در دوگونه اسپایدر و کوپه تولید گردد، نخستین بار در سال 1966 و برای کسب سهمی مناسب از بازار اسپایدرهای اسپرت و کوچک طراحی و تولید شد. فیات هنوز در مورد قیمت و سطح تجهیزات مدل 124 اظهار نظری نکرده است.