وقتی بامو خودش از M2 جدید به عنوان جایگزینی برای 1M کوپه، جانشین معنوی E30 M3 و یکی از نوادگان نزدیک 2002 توربو یاد میکند، همین کافی است که سطح انتظاراتمان را از این مدل بسیار بالا ببریم.
اخیراً چند تصویر اسکنشده از مدل تولیدی بامو M2 کوپه ۲۰۱۶ به بیرون درز کرده بود، ولی در حال حاضر جزئیات این خودرو همراه با مجموعهای از تصاویر از آن در اختیار قرار گرفته است.
در مورد جنبههای زیادی از این مدل میتوان صحبت کرد، ولی همانند هر مدل M دیگری، بیشترین توجهات به انتخابی است که شاخه عملکردی بامو برای موتور در زیر کاپوت انجام داده است. اگر تا به حال در جریان اخبار قرار نگرفتهاید، بهتر است بدانید که M2 برای پیشرانه یک موتور ۳ لیتری دو توربوشارژر شش سیلندر تخت با قدرت ۳۶۵ اسببخار در ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه و پیک گشتاور ۴۶۵ نیوتنمتر بین ۱۴۰۰ تا ۵۵۶۰ دور بر دقیقه درنظر گرفته شده است. در همین حال، استفاده از یک گزینه «اور-بوست» میتواند با اضافهکردن ۳۵ نیوتنمتر، گشتاور خروجی را به ۵۰۰ نیوتنمتر در بازه دور موتور ۱۴۵۰ تا ۴۷۵۰ برساند. همچنین لازم است اشاره کنیم که این موتور، یک نسخه با تیونینگ تهاجمیتر از موتور جدید شش سیلندر در یک ردیف X4 M40i با کد شناسایی "N55B30T0" است.
این موتور توربو برای انتقال قدرت به صورت استاندارد به یک گیربکس ۶ دنده دستی متصل است. در این حالت، میتواند سرعت خودرو را در عرض ۴/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این در حالی است که استفاده از گزینه گیربکس دوکلاجه اتوماتیک ۷ سرعته DCT که شامل تنظیمات رانندگی «کامفورت»، «اسپورت» و «اسپورتپلاس» و همینطور، سسیتم کنترل شروع به حرکت و سیستم «اسموکی برناوت» بامو میشود، این زمان را به ۴/۳ ثانیه کاهش میدهد. اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم، مدل دیفرانسیل عقب M235i کوپه با قدرت ۳۲۲ اسببخار و گیربکس DCT، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۴/۸ ثانیه کامل میکند. همچنین شتاب این مدل در حالت استفاده از گیربکس دستی ۵ ثانیه و همینطور، در هنگام استفاده از دیفرانسیل تمامچرخ متحرک (ایکسدرایو) برابر ۴/۶ ثانیه است. در عین حال، فارغ از اینکه چه تعداد پدال در زیر پای شما قرار داشته باشند، سرعت M2 به صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
مطابق گفته بامو، مدلهای ویژه بازار امریکا با سیستم DCT وزنی برابر ۱۵۶۵ کیلوگرم دارند که این وزن برای مدلهی با گیربکس دستی به ۱۵۹۰ کیلوگرم میرسد.
M2 با مجموعهای از بهینهسازیها برای شاسی همراه شده است. اولین نکته، شامل افزایش ابعاد نسبت به M235i میشود و عرض آن در جلو و عقب، به ترتیب ۶۴ و ۷۱ میلیمتر افزایش یافته است. مهندسان بامو از عناصر آلومینیومی زیاد در طراحی جدید سیستم تعلیق استفاده کردهاند؛ از جمله استراتهای «مکفرسون» در جلو و طراحی ۵ لینک در عقب. این در حالی است که تنظیمات جدیدی برای سیستم فرمان با دستیار الکترونیکی درنظر گرفته شده و همینطور یک دیفرانسیل «اکتیو M» اضافه شده است. این مدل «پرفورمنس» صاحب ترمزهای جدید کامپوند با کالیپرهای ۴ پیستونه در جلو (۳۸۰ میلیمتر) و ۲ پیستونه در عقب (۳۷۰ میلیمتر) شده است.
با اینکه نشانهای از گلگیرهای جعبهای E30 M3 در این مدل دیده نمیشود، ولی از گلگیرهای برجستهای استفاده کرده چرخهای سبکوزن آلیاژ آلومینیومی ۱۹ اینچی را در بر میگیرند. این چرخها که منحصراً برای این مدل ساخته شدهاند، در تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپورت با ابعاد 245/35 ZR 19 در جلو و 265/35 ZR 19 در عقب پیچیده شدهاند. از دیگر ویژگیهای ظاهری برجسته این مدل میتوان به ظاهر عضلانی و دریچههای روی سپرها، و همینطور دیفیوزر منحصر به فرد در عقب، خروجی اگزوز چهار گانه و اسپویلر روی درب صندوقعقب اشاره کرد.
در عین حال، اگر به داخل کابین مدل جدید قدم بگذارید، تغییر زیادی نسبت به M235i احساس نخواهید کرد؛ البته به جز گرافیکهای مربوط به پنل ابزارها، دوخت آبی متمایز بر روی تمام سطوح چرمی و طرحهای فیبر کربن متخلخل و آلکانترا.
در حالی که هنوز قیمت این مدل برای بازار امریکا اعلام نشده، ولی قیمت M2 در بریتانیا از ۶۷ هزار و ۲۰۰ دلار شروع میشود؛ قیمتی که به M235 با ۵۳۵۰۰ دلار نزدیک است تا M4 کوپه با برچسب ۸۷ هزار دلار. البته این خبر خوبی است؛ چرا که نسبت به مدل قبلی خود، کیفیت بهتری در اختیار قرار میدهد.
البته در حال حاضر نمیتوان به صورت قطعی در مورد قیمتگذاری این مدل در بازار امریکا نظر داد، ولی اگر بامو بخواهد از سیاستی مشابه قیمتگذاری در بریتانیا استفاده کند و قیمت آن را به اندازه ۲۵ درصد نسبت به M235i افزایش دهد، در این سناریوی فرضی، قیمت M2 در این بازار حدود ۵۵ هزار دلار خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت M4 از ۶۵ هزار و ۴۰۰ دلار شروع میشود، به نظر میرسد که برای مدل جدید M2 که بهار ۲۰۱۶ از راه خواهد رسید، باید قیمتی بین ۵۲ تا ۵۵ هزار دلار انتظار داشته باشیم.