خودروسازی که نمیخواست بمیرد. این عنوانی است که شاید برای سرگذشت «ساب» تناسب زیادی داشته باشد. از ۵ سال پیش، یعنی زمانی که ساب از زیرمجموعه جنرالموتور کنار رفت، با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم میکرد که در نهایت منجر به ورشکستگی آن شد. سپس با رفتن به زیر پوشش چینی NEVS، به سراغ ساخت خودروهای الکتریکی بر اساس پلتفرم 3-9 رفت؛ چیزی که به نظر کوروسوی امیدی برای این کمپانی میآمد. ولی در ادامه، خودِ NEVS نیز دچار مشکل گردید و به «دانگفنگ» فروخته شد.
با این حال، خبرهای جدید حاکی از آن است که ساب بهخوبی زنده مانده است. فیکری ایزیک (Fikri Isik)، وزیر علوم، صنعت و تکنولوژی ترکیه بهتازگی اعلام کرده است که کشورش قرارداد با NEVS را نهایی کرده است. وی به خبرگزاری آناتولی در ترکیه میگوید:
ما حقوق مالکیت معنوی ساب 3-9 را خریداری کردهایم، البته به جز نام «ساب». برند خودرویی که با این پلتفرم توسعه مییابد، نه «ساب» و بلکه یک برند ترکی خواهد بود. ما این تکنولوژی را در ترکیه توسعه خواهیم داد.
ماتیاس برگمن (Mattias Bergman)، مدیر عامل ساب، سه نمونه اولیه از خودروی جدید را به «ایزیک» ارائه کرده است. به گفته شاهدان این معرفی، این خودرو شباهت زیادی به 3-9 داشته و در عین حال، دارای یک طراحی جلوبندی الهام گرفته از کادیلاک بوده است. برگمن میگوید که این قرارداد در ۲۸ ماه می سال جاری میلادی امضا شده است و اضافه میکند:
تیم مهندسی ما و شورای تحقیقات علوم و تکنولوژی ترکیه (TÜBİTAK) در کنار یکدیگر، در توسعه طراحی همگام با سایر شرکای ما در ترکیه همکاری خواهند کرد.
آقای وزیر در انتها اضافه میکند که این مذاکرات به مدت ۶ ماه ادامه یافته و هزینه چندان زیادی در بر نداشته است:
نمیتوان دقیقاً به شما بگویم، ولی این کار با هزینهای مقرونبهصرفه انجام شده است.
NEVS در حال حاضر مشغول تبدیل 3-9 به یک خودروی الکتریکی است و مقامات ترکیهای نیز میخواهند خودروهای سبز را برای این کشور معرفی کنند.