1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رنجروور اووک کانورتیبل رونمایی شد

رنجروور اووک کانورتیبل رونمایی شد

19 آبان 1394
  • 0

سرانجام رنج‌روور ایووک با سقف جمع شونده به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس کانورتیبل رونمایی شد. پیشینه این خودرو به اوایل سال 2012 و معرفی نسخه کانسپت آن بازمی‌گردد. درواقع این خودرو نشان می‌دهد که یک خودروی SUV واقعی باید با سقف باز باشد تا بتوان نهایت لذت از آن را در یک سفر تفریحی در میان طبیعت کسب کرد.

به نظر می‌رسد که این خودرو با حفظ انسجام طرح مدل با سقف ثابت و استفاده از سقف باز شونده الکتریکی، تا حد زیادی به قابلیت‌های نسخه سه درب معمولی رنج‌روور ایووک پایبند باشد.

سقف جمع شونده از طریق یک دکمه در کنسول وسط عمل می‌کند و تا سرعت 48 کیلومتر بر ساعت نیز می‌توان عملیات باز و بسته کردن سقف را انجام داد. در سرعت‌های بالاتر، به دلیل ایمنی و محافظت از سقف، این فرایند صورت نمی‌گیرد. باز شدن سقف تنها 18 ثانیه طول می‌کشد و بسته شدن مجدد آن هم 2 ثانیه زمان نیاز دارد.

به گفته رنج‌روور، استفاده از لایه‌های عایق اضافی در سقف نرم این مدل، باعث کاهش میزان صدا و تأمین آسایش در حد مدل پنج درب ایووک می‌شود. صرف‌نظر از اینکه سقف باز یا بسته باشد، فضای بار به میزان معقول 251 لیتر مهیا است. البته این فضا با 420 لیتر مدل معمولی قابل مقایسه نیست.

مهندسان لندروور برای حفاظت از سرنشینان در زمان واژگونی احتمالی، علاوه بر تقویت ستون A و تقویت بخش‌های پایینی از یک رول بار RPD پنهان که از شمش آلومینیوم ساخته شده و در 90 میلی‌ثانیه از محل خود در پشت صندلی‌های عقب بالا می‌آید استفاده نموده‌اند.

طراحی ظاهری ایووک کانورتیبل شباهت زیادی به نسخه معمولی دارد. چراغ‌های جلو در مدل پایه از نوع هالوژنی بوده و البته می‌توان چراغ‌های تطبیقی زنون را نیز سفارش داد.

در داخل کابین، همان طراحی آشنا و لوکس ایووک را مشاهده می‌کنید. یک نمایشگر 10.2 اینچی لمسی همراه با سیستم نرم‌افزاری InControl برای سرگرمی و ارتباطات قابل انتخاب است. البته نسخه پایه مجهز به نمایشگری 8 اینچی می‌باشد. سیستم صوتی در مدل استاندارد، دارای 10 بلندگو و 380 وات از مارک مریدین است که می‌توان سفارش مدل 12 اسپیکره 660 واتی مریدین را نیز داد. امکانات متعددی چون سیستم تهویه مستقل سرنشینان عقب، دوربین پارکینگ، نمایشگر سربالا، پشتیبانی از آندروید و کارپلی اپل، اتصال وای-فای، صندلی‌های الکتریکی گرم شونده و غیره نیز برای این مدل لحاظ شده‌اند.

پیشرانه ایووک کانورتیبل در نسخه مخصوص بازار آمریکا، یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو با قدرت 237 اسب بخار و گشتاور 340 نیوتن متر است. این موتور با یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود تا نیرو را به هر دو محور جلو و عقب گسیل نماید. در بازار اروپا می‌توان مدل دیزلی 2.0 لیتری با قدرت 178 اسب بخار که مصرف سوختی 5.1 لیتری دارد را انتخاب نمود.

نسخه استاندارد رنج‌روور ایووک کانورتیبل، 1936 کیلوگرم وزن دارد. این یعنی مجموعه سقف برقی جمع شونده و تجهیزات همراه آن و تقویت‌های اضافی باعث 270 کیلوگرم افزایش وزن شده‌اند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن 7.8 ثانیه و بیشینه سرعت آن به صورت الکترونیکی به 180 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است.

گرچه بعید است بسیاری از صاحبان این خودرو، آن را به سفرهای آفرود ببرند اما قابلیت‌های خوبی برای خارج از جاده و مسیرهای خاص برای آن مهیا گردیده است. به‌عنوان مثال چهار حالت قابل انتخاب برای مسیر شامل معمولی، چمن و برف و شن، گل‌ولای و سنگ‌ریزه وجود دارد. یک سیستم کنترل فرود از تپه نیز به صورت الکترونیکی برای حرکت در مسیرهای پر شیب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قیمت پایه رنج‌روور ایووک کانورتیبل از 50475 دلار آغاز می‌گردد. به نظر می‌رسد رنج‌روور بتواند در بازاری که دیگران در آن شکست خورده‌اند، این محصول را به موفقیت برساند.

منبع پدال


نظرات