مدلهای اندکی در بازار خودرو میتوانند تا ۲۰ سال پس از معرفیشان، در این بازار دوام بیاورند و لوتوس الیزه یکی از آنهاست. لوتوس، خودروساز اسپورت بریتانیایی، اخیراً دو نسخه جدید از الیزه را معرفی کرده است. در این مدلها، بهجای اینکه مانند قبل، یک تریم و نشان خاص به خودرو اضافه شود، از جلوههای اضافی در کنار افزایش عملکرد به سبک کلاسیک لوتوس بهره گرفته شده است. البته هنوز تا بازگشت لوتوس الیزه به بازار امریکا، ۴ سال فاصله داریم، ولی در عین حال، نمیتوان شیفتگیِ خاصی را که نسبت به این رودستر خروسوزن بریتانیایی وجود دارد، کتمان کرد.
الیزه اسپورت و اسپورت 220، نامهای جدیدی هستند که برای مدلهای پایه و S انتخاب شدهاند. روکش «تارتان» برای صندلیهای و پنل درها که مطابقت خاصی با رنگ بدنه خودرو دارد، به عنوان یک آپشن کارخانهای برای این مدل در دسترس قرار گرفته است؛ چیزی که برای اولین بار پس از طراحی فوم سبز و قرمز «اسپریت S1» مدل ۱۹۷۶ مشاهده میشود. فارغ از چرم مشکی به کار رفته، بدون شک این طرح شطرنجی زردرنگ است که از الگوهای مدرن طراحی داخلی خودروها به شمار میرود. هر دو مدل فولکسواگن GTI و پورشه 911 نسخه ویژه ۵۰ سالگی نیز از این تریم تارتان استفاده کردهاند؛ امّا در یک سبک سادهتر و جزئیتر.
مطابق گفته لوتوس، مدل «اسپورت» با موتور ۱/۶ لیتری و با قدرت ۱۳۴ اسببخاری، تنها ۸۶۶ کیلوگرم وزن دارد و این در حالی است که وزن مدل «اسپورت 220» که در آن از یک موتور سوپرشارژر ۱/۸ لیتری ۲۱۷ اسببخاری استفاده شده، ۹۱۴ کیلوگرم است. مدل اسپورت 220 نسبت به مدل قبلی «S کلاب ریسر» سنگینتر شده است؛ البته اگر بخواهیم برای یک خودروی کمتر از یک تُن، عنوان «سنگین» را به کار ببریم. در هر حال، این موضوع را نیز باید درنظر بگیریم که در اسپورت 220 تجهیزاتی مانند سیستم کولر، یک استریو و یک باتری ۱۲ ولتی لیتیومی با ابعاد کوچکتر استفاده شده است. همچنین استفاده از گزینه چرخهای «آهنگریشده» موجب میشود که ۵ کیلوگرم دیگر نیز از وزن کلی خودرو کاسته شود.
موتورهای تأمینشده از تویوتا و دیگر اجزای سیستم پیشرانه، همچنان با همان شرایط قبلی استفاده شده اند؛ البته به جز یک حالت جدید رانندگی «اسپورت» که در حال حاضر، به صورت استاندارد است. لوتوس تا قبل از ارائه الیزه در سال ۲۰۲۰ به بازار امریکا، باید بتواند معیارهای قانونی سخت این کشور را برآورده کند.