تویوتا پریوس یکی از پیشتازان خودروهای پایه هیبریدی دنیا محسوب میشود که قرار است سرانجام در بازار کشورمان نیز هویدا شود. بنابراین بد نیست که این بار در سایت خودرو به سراغ نسل جدید آن برویم و شما را با مشخصات و ویژگیهای آن آشنا کنیم.
پریوس جدید از طراحی متفاوتی سود میبرد که آن را کاملاً از خودروهای دیگر تویوتا متمایز میکند. تویوتا روی آئرودینامیک این نسل خیلی کار کرده تا توانسته به ضریب درگ بسیار عالی 0.24 دست یابد که شاید در این کلاس بی نظیر باشد. برای دستیابی به چنین رقمی، قسمت کف خودرو کاملاً صاف طراحی شده است تا جریان هوا بدون آشفتگی از زیر و اطراف بدنه عبور نماید. طراحی قسمت جلو با الهام از مدل هیدروژنی میرای صورت گرفته ولی سبک بدنه لیفت بک آن حفظ شده است.
کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین نیز ارتقا یافتهاند. بعلاوه کابین نسبت به مدلهای قبلی ساکتتر و ایزولهتر شده است.
پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی بسیار مقرون به صرفه، تنها 3.0 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف میکند. بعلاوه میزان آلایندگی دی اکسید کربن آن تنها 70 گرم در هر کیلومتر میباشد. بنابراین با یک خودروی سبز سر و کار داریم.
نسل چهارم پریوس نسبت به اسلاف آن که از سال 97 به بازار آمدند، بالاترین راندمان و بهرهوری را ارائه میکند. این مدل روی پلتفرم جدید از معماری جهانی تویوتا، GA-C بنا شده که بدان اجازه میدهد تا با مرکز ثقل پایینتر در حد 2.5 سانتیمتر همراه با بهبود سختی پیچشی شاسی و تعلیق جدید علاوه بر بهبود امنیت، کیفیت سواری و دینامیک مطلوبتری را نیز تقدیم کند.
پیشرانه پریوس، مهمترین بخشان است. موتور بنزینی آن کارآمدترین موتور بنزینی جهان در راندمان حرارتی محسوب میشود که این به لطف سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها VVT-U و چرخه اتکینسون است. هرچند خروجی این موتور 1.8 لیتری تنها 97 اسب بخار و 142 نیوتن متر است که ممکن است باعث تعجب شود اما این موتور با یک موتور الکتریکی 71 اسبی و 163 نیوتن متری جفت میشود که آن هم از باتریهای نیکل متال هیدرید نیرو میگیرد. مجموعه باتریها به خوبی در قسمت عقب نصب میشوند تا کمترین تأثیر روی فضای بار و مسافر را برجای گذارند. در مدلهای مخصوص بازار امریکا ز باتریهای لیتیوم یون استفاده میشود. کل خروجی پیشرانه پریوس در حالت ترکیبی از 120 اسب بخار فراتر نمیرود و این طور نیست که میزان نیروی نهایی حاصل جمع نیروی موتور درونسوز و برقی آن باشد.
تویوتا پریوس جدید قادر است شتاب صفر تا صد را در 10.6 ثانیه ثبت کند. بیشینه سرعت آن هم 180 کیلومتر بر ساعت میباشد. در بزرگراه و در مانور سبقت میتوان در 8.3 ثانیه از سرعت 80 به 120 کیلومتر بر ساعت رسید. نکته جالب این است که این اولین مدل پریوس است که قادر است یک تریلر را به وزن 725 کیلوگرم بکسل نماید.
نسل چهارم پریوس در بازارهای جهانی با قیمت پایه 24200 دلار عرضه میشود ولی بالاترین مدلان قیمتی 30 هزار دلاری خواهد داشت. در بازار ایران هنوز قیمت این خودرو مشخص نیست.