سدان جدید XE جگوار، خودرویی است که میخواهد پرچمدار این کلاس یعنی BMW سری 3 را به چالش بکشد. اما آیا چنین ادعایی میتواند حقیقت داشته باشد و جگوار میتواند پایههای امپراتوری BMW سری 3 را سست کند؟
جگوار XE در کلاسی قرار دارد که علاوه بر سری 3، رقبای قدر دیگری چون مرسدس کلاس سی، آئودی A4، کادیلاک ATS، اینفینیتی Q50، لکسس IS و غیره حاضر و آمادهاند. بنابراین یک خریدار خودرو باید مزایای زیادی را در این خودرو ببیند که دور سایر گزینهها را خط بکشد.
پیشرانه جگوار XE یک موتور 6 سیلندر V شکل 3.0 لیتری است که با یک سوپرشارژر تقویت میشود و قدرت خروجیان 340 اسب بخار و گشتاوران 332 پوند فوت است. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک استفاده میشود. این خودروی 1640 کیلویی قادر است در 5.1 ثانیه (4.7 ثانیه تست کار اند درایور) از سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. بیشینه سرعتان نیز 250 کیلومتر بر ساعت است.
تا اینجای کار، جگوار به خوبی رقبای خود پیش آمده است. اما گزینه جالب آن قیمت آن است. شما برای خرید این مدل تنها لازم است 34900 دلار پرداخت کنید و البته مدل تست شده فول، قیمتی 46 هزار دلاری دارد که در هر دو صورت، از بیشتر رقبا، پایینتر است.
جگوار نخواسته خودرویی کاملاً لوکس خلق کند و بیشتر روی ویژگیهای اسپرتی مانور داده است. بدین ترتیب این خودرو با صدای اگزوز دلنشین و پرطنین و عملکرد تهاجمی، بیشتر شبیه یک BMW است تا لکسس و کادیلاک.
همانند برادر بزرگتر یعنی XJ این سدان کوچک جگوار عمدتاً با آلومینیوم و فولاد ساخته شده است. بدین ترتیب کاهش وزن و توزیع وزن بهینهای خلق شده است. هرچند وزنان مشابه سری 3 و 45 کیلوگرم سنگینتر از کادیلاک میباشد. کاهش وزن با وجود استفاده از آلومینیوم کمتر از حد انتظار است. در عین حال یک سیستم تعلیق پیچیده نیز در آن به کار رفته است. به گونهای که میتوان با سرعت بالا وارد پیچ جاده شد و در عین حال کیفیت سواری نیز لطمه نخواهد خورد.
با وجود کابین نسبتاً اشرافی، مواردی مثل درهم ریختگی نرم افزاری و سختی کار با سیستم سرگرمی با نمایشگر 8 اینچی و فضای اندک صندلیهای عقب باعث آزار میشوند.
در مجموع جگوار توانسته سدانی قابل اعتنا و سریع و البته خوش قیمت را در این کلاس روانه بازار کند و اگر نقائص آن نیز برطرف گردند، میتوان انتظار موفقیتها و استقبال بیشتری از آن را نیز داشته باشیم.