چند سال پیش که عکسها و فیلمهای سوپرخودرویی با نام دِوِل سیکستین (Devel Sixteen) در رسانههای مجازیِ خودرو منتشر شد، بسیاری از مخاطبان تولد چنین محصولی را که طراحیاش در دوبی انجامشده و در کالبدش یک پیشرانه 5,000 اسب بخاری جا گرفته بود یک توهم محض توصیف کردند. اما حالا با انتشار فیلم جدیدی از پیشرانه مذکور که عملکردش را به نمایش میگذارد قضیه کمی جدیتر شده است!
دستگاه غولپیکر V16 به حجم 12.36 لیتر به تصویر کشیده می شود که به کمک سوخت مسابقهای خروجیِ خارقالعاده 4515 اسب بخار (در 6900 دور بر دقیقه) و 4771.1 نیوتونمتر (در فشار 2.48 بار) را بهدست میدهد. البته حواستان باشد که این ارقام در مدل خیابانی (که برپایه سوختِ با اکتان 92 تا 93 توسعه مییابد) به 3006 اسب بخار و 3805.7 نیوتونمتر (در فشار 1.37 بار) محدود خواهند شد.
آقای استیو موریس (Steve Morris) رئیس کمپانی SME جزئیاتی را دربارهی این نیروگاه سفارشیسازی شده بیان میکند. طبق گفتههای وی اگرچه بر پایهی هیچ نمونهی موجودی ساخته نشده اما الهامات زیادی از سری LS و نمونههای حجیم V8 شورولت گرفته است. بلوک مرکزی به همراه میللنگ و میلسوپاپ ساختارِ بیلِت (billet) یک تکه دارد. میلسوپاپ درون بلوک قرار داشته و برای هر سیلندر دو سوپاپ فراهم میکند. همچنین هرکدام از سیلندرها یک پاشنده سوخت دارند که داخل مَنیفولد ورودی تعبیه میشود. خود پیشرانه در 4 مرحله و توربوشارژرهای 81 میلیمتری اختصاصی در یک مرحله روغنکاری میشوند.
تاکنون در مراحل مختلف بیش از 2000 ساعت کار دستگاهی روی این پیشرانهی هیولا انجامشده که مطمئناً برای تولید بازاری خیلی بیشتر از اینها موردنیاز خواهد بود.