تنها یک چیز در زندگی بدتر از این است که پشت سرتان حرف بزنند و آن اینکه هیچ کس از شما حرف نزند». این گفته اسکار وایلد (Oscar Wilde)، مطمئناً چیزی است که میتواند در مورد مدل فوقالعاده جگوار XJ به کار برده شود؛ چرا که علیرغم داشتن ویژگیهای یک سدان لوکس و موقعیت کاریزماتیک در بخش محافظهکارتر بازار خودرو، این جگوار بزرگ هیچگاه از سطح رقابت لازم در مقابل مدلهای دیگر این کلاس برخوردار نبوده است.
روی دیگر این معادله، فروش محدودی است که باعث شده یک ویژگی «خاصبودن» به XJ اضافه شود؛ چیزی که بسیاری از رقبای آن، بهویژه در پارکینگها باشگاهها و بوتیکهای گرانقیمت، از آن محرومند. همانطور که قبلاً نیز در خبرها آمده بود، آمار فروش مرسدسبنز کلاس S در بازار ایالات متحده ۶ برابر XJ است. در عین حال، کمتر بودن نمونههای XJ به این معناست که این خودرو هنوز هم بعد از ۶ سال از معرفیاش، طراوت و تازگی خود را دارد.
این وضعیتی است که یک فیسلیفت متعادل برای ۲۰۱۶ نیز نمیتواند تغییر زیادی در آن ایجاد کند. در جلوبندی XJ، یک تجدیدنظر ظریف در طراحی انجام شده و یک جلوپنجره نسبتاً بزرگتر و تغییر استایل هواکشها در سپر جلو درنظر گرفته شده است. پروفایل چراغهای جلو تغییر کرده و این بار از نوع LED هستند که به صورت استاندارد در تمام مدلهای XJ استفاده میشوند. همچنین همگی از چراغهای روشنایی روز جگوار موسوم به "J blade" بهره میبرند. با این حال، همچنان که ایان کالوم (Ian Callum)، مدیر باسابقه بخش طراحی کمپانی تصدیق میکند، این چراغها در یک طرف فرم J دارند و در طرف دیگر به شکل L هستند.
تغییرات بزرگتر در داخل کابین ایجاد شدهاند؛ جایی که رابط کاربری الکترونیکی قدیمی XJ که نسبش شاید به دوره پارینهسنگی میرسید، جایش را به سیستم جدید InControl Touch Pro جگوار لندروور داده است. رابط کاربری اصلی این سیستم جدید، یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی در وسط است و برای پردازش نیز از یک پردازشگر چهار هستهای در کنار یک هارد دیسک ۶۰ گیگابایتی استفاده میکند. عملکرد این سیستم شبیه به یک گوشی هوشمند با ابعاد بزرگ است؛ شما میتوانید ترتیب آیکونها را عوض کنید و حتی بین یک سری صفحات تنظیمشونده حرکت داشته باشید. همچنین برنامههای کاربردی مختلفی مانند پیشبینی لحظهای هواشناسی و برنامه پروازها در آن وجود دارد. سیستم جدید راهبری در XJ شامل مواردی چون نقشهیابی ماهوارهای، قابلیت بزرگنمایی و امکان قرار دادن نقشه در نمایشگر ابزارهاست؛ چیزی که در مدلهای جدید آئودی TT و A4 نیز دیده میشود. امکانات ارتباطاتی نیز شامل مواردی چون یک ورودی HDMI است که با کمک آن میتوان با استفاده از Chromecast یا دستگاههایی شبیه به آن، فایلهای چندرسانهای را در داخل خودرو پخش کرد.
در بسیاری زمینهها، سیستم InControl عملکرد مناسبی دارد و نسبت به قبل، بهینهسازی قابلتوجهی در آن انجام شده است. البته اگر بخواهیم مشکلات آن را نیز بیان کنیم، این سیستم از سطح مهندسی جمعوجور و ساده موجود در یک آیپد یا یک تبلت گرانقیمت اندرویدی برخوردار نیست، ولی در عین حال، طولی نخواهد کشید که کاربران با طریقه استفاده از آن هماهنگ میشوند. همچنین علیرغم ارتقای سختافزاری، یک سری تأخیرهایی نیز در این سیستم مشاهده میشود. مخصوصاً وقتی از آن خواسته میشود که بین دو عملکرد سوئیچ کند. ولی هیچگونه ابهامی در سیستم راهبری جدید نیست؛ این سیستم، هوشمند است، کاربری راحتی دارد، ظاهر گرافیکی خوبی برای آن ایجاد شده و دارای یک ویژگی تشخیص آدرس هوشمندانه است که همیشه میتواند قبل از تکمیل تایپ کلمه، مقصد شما را بهدرستی حدس بزند. همچنین سیستم راهبری XJ میتواند مسیرهای معمولی شما، مانند محل کارتان را یاد بگیرد و با استفاده از برنامه Waze، از مسیری که ترافیک کمتری دارد، شما را به سمت مقصد راهنمایی کند.
اصلاحات مکانیکی XJ مدل ۲۰۱۶ در کمترین سطح خود قرار دارند و پیشرانههای مورد استفاده در بازار امریکا، همچنان بدون تغییر باقی ماندهاند. تنها تغییر قابلذکر، استفاده از سیستم فرمان الکتریکی در نسخههای تکدیفرانسیل است که به نظر میرسد این سیستم نتوانسته از عهده کار با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک برآید.
مدل اسپورت XJR، قدرتمندترین خودرو در این سری جگوار محسوب میشود و شاید بهترین راه برای تجربه راننده با استفاده از موتور با سابقه سوپرشارژر ۵ لیتری V-8 جگوار با قدرت ۵۵۰ اسببخار باشد. سیستم الکتریکی فرمان، چندان محسوس نیست و وزن و واکنش آن، کمابیش شبیه به یک سیستم هیدرولیک قدیمی است. جگوار مطمئناً نمیخواهد یک خریدار XJ با دستیار فرمان هیدرولیکی، احساس کند که به وی خیانت شده است.
همانند قبل، XJR ترکیبی از سطح قدرت مورد انتظار خریداران سدانهای لوکس را با واکنش و چابکی لازم را به نمایش گذاشته است. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک XJ، شیفت دندهها را بسیار هوشمندانه انجام میدهد؛ وقتی دندههای بالاتری از این سیستم درخواست میشود، تعلل نمیکند و در هنگام نیاز، عملکردی تهاجمی به خود میگیرد. عملکرد خودرو در پیست نیز به میزان کافی، تأثیرگذار است. قبلاً مدل ۲۰۱۴ از XJ در پیست میتوانست از حالت ایستاده در مدت ۳/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت ۱۰۰ مایل (۱۶۰/۹ کیلومتر) بر ساعت نیز در ۸/۸ ثانیه ثبت میشد. در همین حال، در دنیای واقعی، عملکردی مطمئنتر از این خودرو مشاهده شده است. این خودرو حتی در جادههای لغزنده انگلستان نیز کشش قابلتوجهی را ایجاد میکند. XJR واقعاً حسّ یک خودروی بزرگ را دارد، ولی در عین حال، سبک است و از واکنش بسیار بهتری نسبت به سایر رقبایش برخوردار است.
در مجموع، جگوار XJ تغییرات اندکی به خود دیده است، ولی همینها نیز باعث بهینهتر شدن XJ ها و بهویژه XJR شدهاند. این خودرو واقعاً شایسته آن است که بیشتر در مورد آن صحبت شود.
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب یا تمامچرخ متحرک ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
• قیمت مدل پایه: ۷۵۳۹۵ تا ۱۲۱۹۹۵ دلار.
• نوع موتور:
o ۳ لیتری DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، سوپرشارژر و خنککننده داخلی، قدرت ۳۴۰ اسببخار و گشتاور حداکثر ۴۵۰ نیوتنمتر.
o ۵ لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V-8، سوپرشارژر و خنککننده داخلی، قدرت ۴۷۰ تا ۵۵۰ اسببخار و گشتاور حداکثر ۵۷۵ تا ۶۸۰ نیوتنمتر.
• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.
• فاصله محوری: ۳/۰۳۳ تا ۳/۱۵۷ متر.
• طول ماشین: ۵/۱۳۱ تا ۵/۲۵۵ متر.
• عرض: ۱/۹ متر.
• ارتفاع: ۱/۴۶۱ متر.
• تخمین وزن کلی: ۱۷۷۰ تا ۱۹۰۵ کیلوگرم.
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ تا ۵/۳ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۸ تا ۱۲/۸ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۲ تا ۱۴ ثانیه.
• سرعت نهایی (تخمین خودروساز): ۲۵۰ تا ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت.
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۱ تا ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۸/۷ تا ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.