کیا، با کوچکترین موتور قانعکنندهترین اپتیما را میسازد. هنگامیکه در نمایشگاه نیویورک سال 2010 نسل متفاوتی از اپتیما عرضه شد، طراحی پیتر شرایر، تماشاگران را با آن چهره مصمم اپتیما و سقف منحصربهفردش تحت تأثیر قرار داد و به وجد آورد. درواقع، اپتیمای نسل قبل زبان طراحی جدید و فعلی کیا بود و مدل جدید 2016 نیز از این اسکریپت منحرف نیست. ویژگیهای طراحی اپتیمای جدید دماغهٔ جلوآمده و جلوپنجره مشبک، قوس کرومی که در امتداد ستونها و تا انتهای سقف کشیده شده است، میباشد. بقیهٔ جزئیات هم تغییر کردهاند، درواقع خودرو 1.1 اینچ عریضتر و کمی طولانیتر شده است، اما هیچیک از این تغییرات باعث اشتباه در امور طراحی اپتیما نشدهاند.
سه موتور قابلدسترس برای اپتیما وجود دارد. پیشرانهٔ اصلی که همان 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مدل قبلی است که 185 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور خروجی آن است، که آ را میتوانیم در زیر کاپوت مدلهایLX پایه و EX سطح میانی ببینیم. پیشرانهٔ بعدی چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو است که قدرت قابلقبول 245 اسب بخار و 353 نیوتن متر گشتاور را داراست و در مدلهای SX و SXL قابلدسترس میباشد، که هر دوی این پیشرانهها مجهز به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک میباشند. و اما پیشرانهٔ توربو 1.6 لیتری چهار سیلندر که به یک گیربکس خودکار هفت سرعته دوکلاچه مجهز شده است مورد بحث ما است که با خروجی 178 اسب بخار قدرت و 264 نیوتن متر گشتاور معقولانهتر از موتور 2.4 لیتری به نظر میرسد.
پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو فقط در نسخهٔ LX قابل دسترس است که مقرون به صرفهترین پیشرانهٔ گروه نیز میباشد. مصرف سوخت این مدل طبق رتبهبندی سازمان EPA، در شهر 8.4 لیتر و در بزرگراه 6 لیتر میباشد.
گیربکس هفت سرعته خودکار دو کلاچه، از افزایش موج استقبال CVT ها در این دسته جلوگیری کرده است. این سیستم شیفت دندهها را صاف انجام میدهد و بااستفاده از یک مبدل خودکار گشتاور در سرعتهای پایین شیفتهای خوبی ارائه میدهد که شتاب بسیار روان و خوبی را در خودرو شاهد هستیم. عملکرد این پسر بچه با پیشرانه کوچک و سبز، به طرز باور نکردنی فرز و چابک است. با این واقعیت که اپتیما LX 1.6T با وزنی بیش از 1470 کیلوگرم بسیار تند و تیز و سرحال به نظر میآید. این وزن بیش از 130 کیلوگرم کمتر از وزن نسخهٔ 2.0 لیتری SX است، یعنی همتراز با مدل چهار سیلندر هوندا آکورد. همچنین بیش از 90 کیلوگرم سبکتر فورد فیوژن اکوبوست 1.5 لیتری است، که شاید بسیاری از افراد آن را رقیب مستقیم اپتیما LX 1.6T میدانند، که در یک نبرد بین این دو سازگار با محیطزیست، کیا اپتیما میدرخشد. خروجی موتور اپتیما 1.6 لیتری 3 اسب بخار کمتر از فیوژن 1.5 لیتری EcoBoost است، اما 14 نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید میکند. در مقابل، فورد با عملکرد شتابگیری و همچنین با اقتصاد سوخت ضعیفتر نسبت به اپتیما در مقام دوم قرار میگیرد. مصرف سوخت فیوژن 9.4 لیتر در شهر و 6.35 لیتر در بزرگراه میباشد، همچنین آپشن سیستم توقف-شروع در فیوژن اختیاری است و زمان شتاب صفر تا 96 کیلومتر هم در 8.2 ثانیه رقم میزند که در مقابل اپتیما زمان با 7.3 ثانیه، ضعیفتر عمل کرده است.
درواقع، بهراحتی میتوان فهمید که پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوی جدید اپتیما بهترین گزینه از بین سه موتور انتخابی است. پیشرانهٔ توربوی 2.0 لیتری، با مصرف بالاتر، وزن سنگینتر و قیمت بالاتر، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را تنها 0.5 ثانیه سریعتر از خودروی تست ما سپری میکند. مصرف سوخت مدل 2.0 لیتری توربو در شهر 10.7 لیتر و در بزرگراه 7.35 لیتر است.
با یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر دیگر که از خویشاوندان نزدیک اپتیما هم هست (هیوندای سوناتا) این تست را انجام دادیم که باز هم آهستهتر از اپتیما با موتور 1.6 لیتری توربو بود. این زمان برای شتاب صفر تا 96 کیلومتر هیوندای سوناتا 2.4 لیتری، 7.9 ثانیه است که در مصرف سوخت هم تشنهتر از اپتیما است. صحبت از سوناتا شد، جالب است بدانید زمانی که شتاب 0 تا 96 کیلومتر در ساعت سوناتا ECO را با همین موتور 1.6 لیتری توربو تست کردیم، حتی از اپتیما هم سریعتر بود، و در 6.7 ثانیه این تست را سپری کرد.
سیستم تعلیق اپتیما LX 1.6T همان سیستم تعلیق استاندارد است نه نسخهٔ اسپرت و بهبودیافته شده در نسخههای SX و SXL. با این حال، اپتیما LX 1.6T سوار بر رینگهای 16 اینچی اصلاً نیاز به عذرخواهی بابت بد بودن و یا ناراحت بودن سواری آن ندارد.
اپتیما در نسخهٔ 1.6T،LX تنها نقطه ضعف اصلی خود را درتریم داخلی نشان میدهد. بااینکه 1.6T LX یک گام از مدل LX پایه، جلوتر است اما اگر پوشش چرم، گرمکن صندلی و یا سیستم ناوبری میخواهید، نیاز به بالا رفتن از نردبان لیست آپشن ها و قیمتها دارید. البته از جنبههای دیگر، به خوبی مجهز است: کروز کنترل، بلوتوث، دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید، رادیو ماهوارهای، مونیتور 5 اینچی، فرمان تلسکوپی، سیستم صوتی با 6 اسپیکر و درگاه AUX و USB، حالت رانندگی تغییرپذیر، استارت دکمهای به همراه ایموبلایزر، جالیوانی، تنظیم صندلی راننده 8 حالته و صندلی سرنشین 6 حالته، پوشش چرمی فرمان و… از امکانات استاندارد این نسخه است. لیست آپشن های اختیاری هم شامل سیستم ناوبری با، سیستم هشداردهنده نقطه کور، سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو میباشد.
در این سطح، مواد داخلی بسیار اولیه و ساده هستند، با مقدار زیادی پلاستیک سیاه، اما حداقل فرمان را پوشش صافی از چرم در بر گرفته است. استراحت گاه بازو آبرومندانه است، و کنسول فضای کافی برای ذخیرهسازی را داراست. در طرح جدید داشبورد هم طراحی راننده گرای قبلی کمتر شده است و کنسول میانی با یک طراحی جدید در عرض کابین جایگزین شده است. طراحی داخلی ساده با یک طرح بدون قاب یادآورد هوندا آکورد است. موقعیت صندلیها راحت است و ستونهای جلو هم مانع دید نیستند و دید خوبی را به راننده ارائه میدهند. صندلیهای عقب دارای فضای پای فراوان است و سقف هم با وجود شیب دار بودنش فضای کافی را برای سفر به سرنشینان میدهد، که کاملاً مناسب است.
در سال 2011 که نسل جدید و متفاوت اپتیما به بازار آمد، با قیمت معقول خود، فصل جدیدی از سدان های سایز متوسط بازار را رقم زد و این مدل 1.6 LX دوباره طراحی شده 2016 هم با قیمت منصفانهٔ 24,815 دلار قاعدتاً گزینهٔ خوبی برای خریداران خواهد بود. درحالیکه قدرتمندترین نیست، و یا حتی لوکسترین نیست، اما جالبترین، و صرفهجوترین سدان متوسطی است که باید دربارهٔ آن خریداران را آگاه، و با آنها صحبت کنید.
4 درب سدان سایز متوسط، موتور جلو، دیفرانسیل جلو، 5 سرنشینه
پایه 24,815 دلار – مدل تست: 24,815 دلار
توربوشارژ و اینترکولر DOHC 16 سوپاپ، 4 سیلندر خطی، بلاک آلومینیومی، تزریق مستقیم
حجم موتور 1591 سیسی، قدرت 178 اسب بخار، گشتاور 264 نیوتن متر
7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی
صفر تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 7.3 ثانیه
صفر تا 160 کیلومتر د ساعت: 19.1 ثانیه
صفر تا 193 کیلومتر در ساعت: 30.9 ثانیه
استارت از سرعت 8 کیلومتر بر ساعت تا 96.6 کیلومتر بر ساعت: 7.6 ثانیه
یکچهارم مایل: 15.8 ثانیه با سرعت 148 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت: 216 کیلومتر در ساعت (محدودیت ردلاین)
مسافت ترمز از 112 کیلومتر در ساعت: 56.4 متر
فاصلهٔ دو محور: 280.416 سانتیمتر
طول: 485.394 سانتیمتر
ظرفیت صندوق: 453.07 لیتر
وزن خشک: 1470 کیلوگرم
شهری 8.4 لیتر
بزرگراه 6.03 لیتر
میانگین 7.84 لیتر در هر 100 کیلومتر