ورود
نسل چهارم کیا اسپورتیج با چهره متفاوت در سه ماهه نخست سال 2016 روانه بازارهای اروپا میشود. کیا اسپورتیج جدید در سپتامبر گذشته در کره جنوبی به نمایش درآمده بود و سپس در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد.
این خودروی کراس اوور، مدلی مهم برای کیا محسوب میشود. زیرا بهترین فروش کیا در سال 2015 در بازار اروپا را با فروش 105 هزار دستگاه در این قاره از آن خود نموده است. این میزان فروش در مجموع، 27.4 درصد از فروش کل کیا در اروپا است. البته اسپورتیج های ویژه بازار اروپا در تأسیسات کیا در اسلواکی مونتاژ میشوند.
بد نیست مروری به این کراس اوور محبوب داشته باشیم. نسل جدید اسپورتیج، با تغییراتی در جلوپنجره و مخصوصاً چراغها همراه بوده است. چراغهای عقب آن نیز با یک نوار به صورت پیوسته درآمده اند. با این وجود در نمای جانبی تغییرات اندکی را خواهید یافت.
درون کابین، تمرکز و توجه بیشتر به سمت راننده معطوف شده و داشبورد به سمت راننده تمایل یافته است. این ویژگی راننده گرایی در سورنتو و کارنز جدید نیز یافت میشوند. به گفته کیا، داخل کابین اسپورتیج جدید از مواد با کیفیت بالا و نرم استفاده شده است. روکشهای چرم، پارچه و دوخت مناسب باعث ایجاد فضایی مجللتر شدهاند. بعلاوه میزان نفوذ صدا باز هم کاهش یافته است. ترم داخلی به شکل دو رنگ در دو طرح در دسترس خواهد بود. بعلاوه تریم کاملاً مشکی نیز انتخاب کلاسیک دوستان است. در مدل GT شکل فرمان به صورت کف تخت درآمده و روکشهای چرم و تزئینات مشکی پیانویی و پدالهای آلومینیومی برایان درنظر گرفته شدهاند.
طراحی اسپورتیج جدید در استودیوی طراحی اروپایی کیا در فرانکفورت و با کمک استودیوهای طراحی کره و کالیفرنیا انجام شده و به همین دلیل است که فلسفه طراحان آلمانی دران مشهودتر است.
اسپورتیج جدید کمی از نسل قبلی آن بزرگتر شده است. طول آن 40 میلی متر کشیدهتر شده و به 4480 میلی متر افزایش یافته است. فاصله دو محور جلو و عقب نیز با افزایشی 30 میلی متری به 2670 میلی متر رسیده است. عرض خودرو بدون تغییر مانده و همان 1855 میلی متر است و ارتفاع نیز 1635 میلی متر و مشابه نسل قبلی میباشد. از ویژگیهای نسل جدید، آئرودینامیک بهتر آن است که مقاومت در برابر باد در آن از 0.35 به 0.33 کاهش یافته است. این موضوع بیشتر به طراحی مجدد سپر جلو مربوط میشود. از سویی فضای بار نیز از 465 لیتر به 503 لیتر افزایش یافته است.
برای این خودروی شاسی بلند سگمنت C میتوان از بین چرخهای آلیاژی 16، 17 و یا 19 اینچی دست به انتخاب زد. مدل GT با چرخهای 19 اینچی و چراغهای مه شکن LED به شکل مکعبهای کوچک و سینی زیر سپر آلومینیومی متمایز میگردد.
محدوده موتورهای این مدل نیز متنوع میباشند. موتور 1.6 لیتری GDI با قدرت 132 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن متر همراه با سیستم استارت-استاپ به عنوان مدل پایه مطرح میباشد. موتور 1.7 لیتری دیزلی 115 اسبی نیز به یک موتور 2.0 لیتری توربو دیزل ارتقا مییابد. این موتور با دو خروجی در دسترس خواهد بود که اولی 136 اسب بخار و 373 نیوتن متر و دومی 185 اسب بخار و 400 نیوتن متر خروجی دارند. هر دوی این موتورها از 5 کیلوگرم کاهش وزن نسبت به قبل سود میبرند.
موتور 1.6 لیتری توربوی T-GDI بنزینی نیز برای اولین بار روی این خودرو قرار میگیرد. این موتور در مدل GT قرار گرفته و 177 اسب بخار نیرو و 265 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور با توربوی مارپیچی، تأخیر کمتر و عملکرد اقتصادی بهتری را در پی دارد. همگی موتورهای یادشده از استاندارد آلایندگی یورو 6 برخوردارند.
اسپورتیج جدید میتواند با یک گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک ارائه شود. بعلاوه مدل توربوی 1.6 با گیربکس هفت سرعته خودکار با کلاچ دوگانه عرضه میشود. به گفته کیا سرعت تعویض در این گیربکس افزایش یافته است. در حالی که مصرف سوخت و میزان آلایندگی در پیشرانه آن با گیربکسهای دستی مشابه است.
کیا اسپورتیج دید باید همچنان در مصاف سخت با رقبایی چون هوندا CR-V، مزدا CX-5، نیسان X-Trail و پسرعموی کرهایاش، هیوندای توسان قرار بگیرد.