کیا سرانجام نسخه پایه هیبریدی کراساوور جدید خود با نام نیرو را در نمایشگاه شیکاگو رونمایی کرد. این خودرو از این جهت اهمیت دارد که زیربنا و ساختار آن از ابتدا بهعنوان یک خودروی هیبریدی طراحی شده و با خودروهای بنزینی دیگر که در نسخه هیبریدی هم ارائه میشوند، تفاوت دارد. این مسیری است که تویوتا با پریوس پیموده و اکنون دیگران نیز در حال ورود به آن میباشند.
نیرو نام خود را از کانسپتی گرفته که در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی شده بود. این خودرو که کیا آن را HUV یا hybrid utility vehicle مینامد برای ارائه بهتری عملکرد در مصرف سوخت همراه با تجربه رانندگی جذاب، کاربردی و مهمتر از همه با طراحی مناسبی که هیبریدی بودن خود را فریاد نمیزند، شکل گرفته است.
پلتفرم اختصاصی این مدل ساب کامپکت، ویژه خودروهای سازگار با محیط زیست کیا و هیوندای توسعه یافته که در هیوندای ایونیک نیز به کار میرود. این پلتفرم به آسانی برای خودروهای تمام الکتریکی، هیبریدی و پلاگین قابل تعمیم است. ضریب آئرودینامیکی این خودرو تنها 0.29 است که برای یک خودروی کراساوور کمنظیر است.
قدرت بخش مدل نیرو، یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با تزریق مستقیم سوخت GDI است که 103 اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور در کنار یک موتور الکتریکی 43 اسبی، درمجموع خروجی 146 اسب بخار و 364 نیوتنمتر را برای پیشرانه به همراه میآورد.
قدرت پیشرانه از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه DCT به چرخهای جلو منتقل میشود. باتریهای 1.56 کیلووات ساعتی نیز از نوع لیتیوم یون پلیمر سبک بوده و در زیر صندلیهای عقب جاسازی شدهاند.
کیا نیرو با استفاده گسترده از آلومینیوم در قسمتهای درب موتور و درب عقب و عناصر سیستم تعلیق و حتی کالیپرهای ترمز، توانسته در وزن صرفهجویی مناسبی را رقم بزند. حتی باتری 12 ولت سنتی خودرو نیز حذف شده و وظیفه آن به باتریهای ولتاژ بالای لیتیوم یون پلیمر خودرو سپرده شده است. به گفته کیا، در این خودرو روی راحتی، فضای جادار و آرامش کابین توجه زیادی شده است. در قسمتهای مختلف اتاق و ستونها و کف خودرو از عایقهای چندلایهای استفاده شده که میزان ورود صدا به کابین را به نحو چشمگیری کاهش میدهند.
همچنین در این خودرو از سیستمهای کمکراننده و فناوریهای پیشرفتهای نظیر تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط جاده، هشدار ترافیک از پشت، سیستم رانندگی خودکار، راهنمای سرازیری برای بازیافت انرژی و امکاناتی نظیر سیستم سرگرمی سازگار با آندروید اتو و اپل کارپلی همراه با نمایشگر لمسی 7 اینچی و دسترسی به شبکههای مخابراتی و ماهوارهای بهره گرفته شده است.
در حالی که عملکرد خودرو هنوز تأیید نشده اما کیا میگوید که این خودرو مصرف سوخت 4.7 لیتری را هدف قرار داده که بسیار نزدیک به مصرف سوخت تویوتا پریوس جدید است.
هنوز از سایر تواناییها و قیمت این خودرو اطلاعاتی منتشر نشده است.