هرچند که بازار بسته و کم تنوع کشور ما، هیچ شباهتی به بازار گسترده و پرتنوع آمریکا ندارد و همین موضوع نیز بررسی را بسیار سخت کرد با این وجود تلاش کردیم تا بهترین پیشنهادات را ارائه کنیم. به امید اینکه این مطلب مورد توجه بازدیدکنندگان گرامی قرار گیرد. قابل ذکر است که قصد ما مقایسه خودروها یا ارائه یک جایگزین مشابه آنها نیست بلکه خودروهایی با قیمت بهمراتب ارزانتر را برای کسانی که توان خرید نسخه اصلی را ندارند پیشنهاد میکنیم. شما نیز پیشنهادت خود را با ما در میان بگذارید.
شاید با این شروع، کمی تعجب کرده باشید و تصور کنید که ما قصد شوخی داریم. اما به شما خواهیم گفت که چرا بهجای میتسوبیشی میراژ، تیبا 2 را پیشنهاد میدهیم. اگر میراژ را از نزدیک دیده باشید، با ما موافق خواهید بود که این خودرو از نظر ظاهری و طراحی هیچگونه جای دفاعی را باقی نگذاشته است. معمولاً سوپرمینی ها خودروهایی هستند که جذاب بودن و هیجان جزو ذات آنهاست، اما میراژ در این زمینه همه را ناامید میکند و باعث میشود که به خود اجازه مقایسه آن با تیبا را بدهیم. از نظر فنی نیز موتور 3 سیلندر میراژ توانی دقیقاً برابر موتور تیبا تولید میکند.
شاید برند ژاپنی این خودرو برخی را به آن جذب کند، اما با کمال تأسف باید اعلام کنیم که میراژ در تایلند تولید میشود و نه در ژاپن. در مورد این خودرو همین توضیح بس که مجله تاپ گیر بدون رودربایستی آن را "آشغال" خطاب کرده و کانسیومر ریپورتز نیز به آن لقب "تأسف آور" داده است. پس اجازه دهید ما نیز بگوییم که اگر بهجای 71 میلیون تومان مبلغی که باید برای میراژ بدهید، 27 میلیون تومان بابت تیبا 2 بدهید، بهجز یک گیربکس CVT نه چندان خوب، چیز مهم دیگری را از دست نخواهید داد. اگر نگران اختلاف کیفیت میراژ و تیبا هستید، میتوانید اختلاف قیمت آنها را در بانک گذاشته و سود پول خود را برای تعمیرات تیبا خرج کنید. در نهایت باید اعلام کنیم که هر دوی این خودروها به یک اندازه بد و در برابر مبلغی که برای آنها میپردازید بیارزش هستند.
تویوتا یاریس یک سوپرمینی خوشنام و با کیفیت است که در کشور ما نیز سابقه خوبی داشته است و استقبال نسبتاً مناسبی از آن صورت گرفته است. طراحی خوب و کیفیت بالا برگهای برنده یاریس در بازارهای مختلف بوده است. این کلاس از خودروها در سراسر جهان خودروهایی مخصوص نسل جوان و ماشین اولیها هستند. اما پرداخت 114 میلیون تومان برای نسخه هاچبک و 118 میلیون تومان برای نسخه صندوقدار آن تنها برای تعداد کمی از جوانان این سرزمین امکانپذیر است. پس راه چاره چیست؟ شاید سوپرمینی جدید سایپا بتواند جوابی برای این سؤال باشد.
برلیانس خودروسازی چینی است که در چین شریک تجاری BMW محسوب میشود. این خودروساز اخیراً به کشور ما آمده و همکاریهایی را با سایپا و زیر مجموعهاش پارسخودرو آغاز کرده است. حاصل این همکاریها، مونتاژ برلیانس H200 توسط سایپا و H300 توسط پارسخودرو بوده است. برلیانس H200 شامل دو مدل هاچبک و صندوقدار میشود که به ترتیب H220 و H230 نام دارند و هر دو دارای تیپهای دندهای و اتومات هستند.
برلیانس H200 از جهات بسیاری مشابه یاریس است. هر دو دارای تیپهای هاچبک و صندوقدار هستند، هر دو دارای موتور 1500 سیسی هستند، هر دو دارای دو ایربگ بوده و هر دو در عقب دارای ترمزهای کاسهای هستند. درنتیجه برلیانس میتواند برای افرادی که توانایی خرید خودرویی مانند تویوتا یاریس را ندارند، جایگزینی با یکسوم قیمت آن باشد.
هیوندای الانترا یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین خودروهای کلاس خود در کشور ماست. این خودرو علاوه بر داشتن ظاهری بهروز، ایمنی بسیار بالایی نیز دارد و از سطح بالایی از امکانات رفاهی بهره میبرد. اما اگر 120 میلیون تومان برای خرید یک الانترا ندارید، ما به شما جک جی 5 را پیشنهاد میدهیم. درست است که جک کیفیت الانترا را نداشته و از نظر امکانات رفاهی نیز از آن یک سر و گردن پایینتر است، اما با توجه به برچسب قیمتی کمتر از 60 میلیون تومانی، ظاهر قابل قبول و مدرنی را ارائه میکند و از نظر ایمنی نیز میتواند قابل قبول نام گیرد.
کیفیت رانندگی جک چندان بد نیست و موتور 1800 سی سی برخاسته از میتسوبیشی آن، علیرغم تولید توان کمتر نسبت به الانترا، عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. شاید بزرگترین مشکل جک را بتوان در جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و نه چندان هوشمند آن جستجو کرد.
شاید با مشاهده عنوان این قسمت با خود فکر کنید که ما دیگر بیش از حد در مورد این جایگزینها زیادهروی کردهایم. هر چه نباشد، تویوتا کرولا پرفروشترین خودروی تاریخ است و در حال حاضر نیز پرفروشترین خودروی جهان در کلاس خود میباشد. اینها نشان میدهد که تویوتا دقیقاً میداند که دارد چه کار میکند. ظاهر منطقی، کیفیت مثالزدنی و دوام فوقالعاده برگهای برنده کرولا در این کلاس هستند. اما خطاب ما به کسانی است که 140 میلیون تومان برای خرید یک کرولای فول را ندارند، اما هنوز هم میخواهند که یک خودروی خوب را خریداری کنند.
بسترن B50f بر پایه پلتفرم نسل قبلی مزدا 6 ساخته شده است و با بهرهگیری از گیربکس طراحی شده توسط AISIN و موتور طراحی شده توسط مزدا، خودرویی قابل تأمل است. حتی میتوان گفت که جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب چند اتصالی بسترن میتوانند بهعنوان دو نقطه قوت در برابر گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و سیستم تعلیق عقب یک تکه کرولا به حساب آیند.
تویوتا کمری را میتوان شاهکار مهندسی ژاپنی نامید. خودرویی که یافتن ایراد در آن تقریباً غیرممکن است و نقاط قوت بیشماری دارد. قطعاً کیفیت و دوام بینظیر کمری آن را در جایگاهی کاملاً متفاوت نسبت به تمامی همکلاسانش قرار دادهاند. تویوتا کمری به اندازهای تأثیر گذار و بدون نقص است که تمامی رقبا محصولاتشان را با کمری مقایسه میکنند و همگی تلاش میکنند تا از کمری عبور کنند. تویوتا واقعاً در ساخت کمری سنگ تمام گذاشته است و تمامی اینها در حالی است که کمری در بازارهای جهانی قیمتی بسیار معقول و مناسب خانوادههای قشر متوسط دارد و این خود نشاندهنده عظمت شاهکار تویوتاست.
اما تویوتا کمری در کشور ما برچسب قیمتی در حدود 180 میلیون تومان را بر خود میبیند و این مبلغی نیست که هر خانوادهای توانایی پرداخت آن را داشته باشد. پس شاید راه دیگری برای سوار شدن به یک خودروی خانوادگی مشابه کمری وجود داشته باشد. بعید است زمانی که مدیران تویوتا متوجه شوند که ما خودروی بینظیر آنها را با لیفان مقایسه میکنیم، خوشحال شوند. اما لیفان 820 خودرویی است که بر پایه پلتفرم نسل قبلی تویوتا کمری شکل گرفته است و شباهتهای بسیاری به آن دارد. لیفان 820 فاصله محوری دقیقاً برابر با تویوتا کمری دارد و طرح داشبورد و فضای داخلی آن نیز شباهتهای بسیاری به کمری دارد. علاوه بر این، برخلاف آنچه که برخی سایتهای چینی ادعا میکنند، موتور لیفان 820 نه از میتسوبیشی، بلکه از موتورهای تویوتاست و خروجیهای توان و گشتاور آن کاملاً مشابه کمریهای XV40 با کد 2AZ-FE میباشد. با مقایسه عکس موتور تویوتا کمری و لیفان 820 میتوان به شباهتهای بسیار آنها پی برد.
لیفان 820 قرار است بهزودی با قیمت حدوداً 85 میلیون تومان و سطح تجهیزات قابل قبولی وارد بازار گردد و میتواند گزینه قابل تأملی برای خانوادههایی باشد که تمایل دارند با پرداخت کمتر از 100 میلیون تومان، یک سدان متوسط خانوادگی صفر کیلومتر داشته باشند.
بدون شک هیوندای توسان یکی از محبوبترین کراس اوورهای بازار ماست. خودرویی که از بدو ورود به بازار به لطف ظاهر جذاب و امکانات بالا توانست جای ویژهای در بازار خودروی ما پیدا کند. این روند با ورود نسل جدید آن شدت یافت و توسان نسل جدید توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند. این فروش بالا منحصر به بازار کشور ما نبوده و توسان یکی از مدلهایی است که نقش پررنگی در افزایش فروش و محبوبیت هیوندای در جهان دارد. همین امر نیز چینیها را به فکر کپیبرداری از این خودروی موفق انداخته است.
قبل از اینکه از کپی کاری چینیها انتقاد کنیم، باید در نظر داشته باشیم که کپی کردن خوب نیز کار چندان آسانی نیست و نیاز به توانایی بالایی دارد. جک نیز با بهرهگیری از طراحان بینالمللی موفق شده است که یک کپی خوب از هیوندای توسان بسازد. جک S5 به لطف ظاهر جذاب و البته موتور نسبتاً قدرتمندش توانست خیلی زود در کشور ما فروش مناسبی را تجربه کند و این روزها شاهد افزایش تعداد آن در خیابانهای کشورمان هستیم.
یکی از بزرگترین کمبودهایی که جک S5 تا پیش از این با آن روبرو بود، دنده دستی آن بود که باعث ایجاد تردید در بین خریداران میشد. اما اکنون کرمان موتور نسخه اتوماتیک S5 را با گیربکس 6 سرعته دو کلاچه و افزایش آپشن ها و امکانات رفاهی وارد بازار کرده تا موفقیتهای نسخه دندهای را گسترش دهد و بخشی از مشتریان شاسی بلندهای کرهای را به خود جذب کند. به نظر میآید جک S5 اتوماتیک با قیمتی که کمی بیشتر از نصف قیمت هیوندای توسان میباشد، پتانسیل خوبی برای رسیدن به این هدف داشته باشد.
حضور خودروهای های اسپرت در کشور ما چندان چشمگیر نیست و تعداد مدلهای این سگمنت که در بازار ما موجود هستند به بیش از تعداد انگشتان یک دست نمیرسد. در این میان BMW Z4 بهعنوان یکی از بهترین خودروهای این کلاس در جهان توانسته است مجوز واردات به کشور ما را نیز بگیرد و به سوژه سلفی بچه پولدارها تبدیل شود! اما جوانانی که 320 میلیون تومان ناقابل برای خرید این کوپه جذاب را ندارند، اما دوست دارند که یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با ظاهری اسپرت و هندلینگ بالا داشته باشند، چه باید بکنند؟ تویوتا جواب این افراد را داده است: GT86!
تویوتا GT86 محصول مشترک تویوتا و سوبارو است و تحت نام سوبارو BRZ نیز تولید میشود. این خودروی موتور جلو و دیفرانسیل عقب، یکی از سلاطین دریفت است و موفق به کسب جوایز بسیاری نیز شده است. در مقایسه با BMW Z4 20i، تویوتا نه تنها کمبودی از نظر شتاب نخواهد داشت، بلکه میتواند با تکیه بر قیمتی که از نصف قیمت آلمانی جذاب نیز کمتر است، افراد بیشتری را به خود جذب کند.
BMW X3 مجموعهای از تجمل، قدرت، کیفیت و هندلینگ است. چیزهایی که بسیار کم پیش میآید که در یک SUV جمع شوند. بدون شک BMW X3 در بین شاسی بلندهای لوکس جایگاه ویژهای دارد و پتانسیلهای بالای X3، آن را تبدیل به آرزویی برای بسیاری از خودرو دوستان کرده است. اما اگر به قیمت 340 میلیون تومانی نسخه 2.0 و 390 تومانی 2.8 نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که داشتن یک شاسیبلند اسپرت با این ویژگیهای حرکتی بالا امری محال برای اکثریت قریب بهاتفاق جامعه است. اما شاید هم اینطور نباشد و راههای دیگری هم وجود داشته باشد!
90 سال طول کشید تا امجی اولین SUV خود را وارد بازار کند، اما وقتی که GS تولید شد، اکثر کارشناسان همعقیده بودند که امجی کار خود را به خوبی انجام داده است. ظاهر اسپرت، موتور قدرتمند، جعبهدنده اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچه، هندلینگ بالا و سیستم AWD هوشمند مواردی هستند که GS میتواند به آنها افتخار کند. بدون شک از لیست بالای تجهیزات BMW در امجی خبری نخواهد بود و جنس متریال به کار رفته در کابین امجی هم در برابر BMW حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما شاید امجی GS تنها خودروی حال حاضر در بازار ما باشد که بتوان با آن لذت رانندگی نزدیک به BMW X3 را تجربه کرد. از نظر شتاب امجی GS نه تنها در برابر BMW X3 2.0 قادر به قدرتنمایی خواهد بود، بلکه در برابر نسخه 2.8 نیز چندان دست و پا بسته نخواهد بود و همه اینها در شرایطی است که GS تنها 150 میلیون تومان قیمت دارد که تفاوتی فاحش با قیمت نجومی BMW محسوب میگردد.