خودروی سال اروپا در ۲۰۱۶ در موتور شوی ژنو معرفی و یک هیئت داوری متشکل از ۵۸ خبرنگاری خودرویی از ۲۲ کشور اروپایی، اوپل/واکسهال آسترا را به این عنوان انتخاب کرده است. آسترا K در مجموع، ۳۰۹ امتیاز و ۲۴ رتبه بالا از هیئت داوران دریافت کرده است. رقابت نزدیک این مدل با ولوو XC90 بوده که در جایگاه دوم با ۲۹۴ امتیاز و ۱۱ رتبه بالا قرار گرفته است. در همین حال، مزدا MX-5 نیز با ۲۰۲ امتیاز و ۱۳ رتبه بالا، به جایگاه سوم دست پیدا کرده است.
آسترا به خاطر کارآیی، عملکرد و ظاهر زیبایش، و همینطور ابعاد جمعوجور و در عین حال فضای جادار در داخل کابین انتخاب شده است. همچنین گزینههای پیشرانه در این مدل با عبارت «فراتر از میزان مناسب» توصیف شدهاند.
در همین حال، به لطف استفاده از دامپینگ انطباقی و آپشن تنظیمات اسپورت، آسترا «با یک حالت دینامیک و لغزش بدنه متعادل، شرایط یک سواری مناسب را حفظ کرده است». ضمن اینکه کاهش وزن ۲۰۰ کیلوگرمی آن نسبت به مدل گذشته خود، در این موفقیت بیتأثیر نبوده است.
در زمینه تجهیزات و ابزارهای تکنولوژی، آسترا از امکاناتی چون سیستم OnStar با دسترسی به اینترنت داخلی (بدون هزینه برای سال اول)، دستگاه Intellilink همراه با سیستم اطلاعات و سرگرمی، چراغهای جلوی ماتریکس LED و آپشن صندلیهای جلو با تهویه و ماساژ برخوردار است؛ مواردی که حتماً در این تصمیم هیئت داوران نقش داشتهاند. آیتمهای آپشن در این خودرو با عبارت «قیمتگذاری منطقی» اشاره شدهاند.
وقتی رقبایی مانند آئودی A4، بامو سری 7، جگوار XE و اشکودا سوپرب را در نظر بگیریم که همگی در لیست نامزدهای نهایی حضور داشتهاند، به اهمیت کسب این جایگاه برای آسترا میرسیم. در یک مقیاس بزرگتر، آسترا توانسته از ۳۵ مدل برجسته دیگر در صنعت خودرو و از جمله هوندا HR-V، کیا اپتیما، مزدا CX-3 و سوبارو لورگ پیشی بگیرد.