1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

17 فروردین 1395
  • 0
  • 4332

پیش از هر چیز با این نکته آغاز می‌کنم که هندلینگ اسپچاله (Handling Speciale) یا همان HS، به‌خودی‌خود یک نسخه اختصاصی (همانند 458 اسپچاله و F12 tdf) نیست و هدف از ارائه‌اش جذب بازهم بیشترِ رانندگان مشتاقی است که روح جی‌تی و قابلیت‌های روزمره کالیفرنیا T را دوست دارند و حاضر به دل کندن از آن نیستند.

بهای این بسته 5.568 پوند است و شامل نسبت‌های تازه فنرهای جلو و عقب، تجدیدنظر در تعدیل‌های مغناطیسی، تعویض سریع‌تر دنده‌ها، لاجیک (Logic) جدید برای سامانه کنترل کشش، چند نکته ظاهری ظریف و سامانه اگزوز جدید که سمفونی بلندتر، مواج‌تر و تیزتری می‌نوازد.

پیشرانه، جعبه‌دنده، سرعت

زیر کاپوت همان بلوک V8 توربو دوقلوی 3.9 لیتری سابق نفس می‌کشد. گشتاورِ در دسترس با سبک‌تر شدن دنده‌ها بیشتر شده و در دنده آخر (هفتم) به مقدار بیشینه خود می‌رسد؛ این حالت شاید راننده را به یاد کالیفرنیای اصیل تنفس طبیعی بیندازد که هنوزهم چشم‌ها متوجه خود می‌کند. نوای خروجی‌های سامانه اگزوز کمی غریب اما به‌طور وصف‌ناپذیری زیبا و دل‌نواز است. سرعت‌عمل جعبه‌دنده نیز بهبودیافته و تعویض‌های سبک و سنگین به‌ترتیب 30 و 40 درصد سریع‌تر از کالیفرنیا T استاندارد صورت می‌گیرند، به‌طوری‌که با ظرفیت پر در دورهای بالا می‌تواند پابه‌پای 488 GTB بتازد. بااین‌همه هنوزهم برای دستیابی به مرز 100 کیلومتر بر ساعت به 3.6 ثانیه زمان نیاز دارد و درنهایت می‌تواند مرز 315 کیلومتر بر ساعت را لمس کند.

 

برجستگی‌های فنی

نسبت فنرهای جلو 16 درصد و عقب 19 درصد بیشترشده است. براساس ادعای فِراری تعادل کلی خودرو بهبودیافته و چابک‌تر و تیزتر عمل می‌کند. نکته‌ی مهم دیگر عدم مشاهده هرگونه کم‌فرمانی است که حکایت از حساسیت شدید صاحب مارانللو روی این مقوله دارد. برای تشخیص دادن کالیفرنیا T مجهز به HS رنگ مات Grigio Ferro در جلوپنجره، دیفیوزر عقب و خروجی‌های سیاه‌رنگ سامانه اگزوز کمکتان خواهند کرد. همچنین داخل اتاق هم نشان منفردی نصب‌شده تا یادتان نرود چرا 5.568 پوند اضافی پرداخته‌اید.

حس رانندگی

شاید عناصر بصری HS زیاد به‌اصطلاح توی چشم نباشند اما در عوض پشت فرمان که بنشینید تفاوت‌ها را کاملاً حس خواهید کرد. قلب 8 سیلندر شیحه‌های بلندتر، شفاف‌تر و هیجان‌انگیزتری دارد (به‌خصوص در دورهای بالا)، گرچه در دورهای پایین کمی بوم‌دار (Boom) است. از طرفی صدای یک سوت خفیف لابلای این هیاهو به‌ گوش می‌رسد تا دو توربوشارژر زیر کاپوت را یادتان نرود. عملکرد فنی این مجموعه نیز هم‌چنان چشم‌گیر بوده و سرعت واکنش پیشرانه‌ی توربوشارژ شده به پدال گاز آن‌قدر سریع‌ است که به‌جرأت می‌توان گفت در میان هم‌گروهانش نظیر ندارد. البته یورِش پیشرانه به‌سمت دورهای بالا دقیقاً همانند گونه تنفس طبیعی نیست.

یکی از موارد بسیار بهتر از قبل، شاسی است! نظر جِترو باوِنگدون (Jethro Bovingdon) نویسنده مجله معتبر evo را در‌این‌باره بخوانید: در زمان رونمایی بین‌المللی، بسیار زیاد به کالیفرنیا T علاقمند شدیم اما مدتی بعد در هنگام آزمایش رانندگی تجربه متزلزل‌تری داشتیم. کشش خودرو عالی و تعادل خوب و دوست‌داشتنی بود، اما اسب چموش در کنترل بدنه ضعیف ظاهر شد و در مسیر ناهموار آزمایش حسِ رقص نه‌چندان دل‌چسبی داشت. اضافه کردن بسته HS موجب بهبودی چشم‌گیر این مورد شده و درکنار کیفیت سواری بالای سابق تجربه‌ای تازه را برایتان رقم می‌زند. هنوز هم شرایط ایده‌آل نشده و اگر همانند 488 با آن رفتار کنید شاید از محدوده‌ی راحتی خارج شود، اما درمجموع چابک‌تر و لذت‎بخش‌تر بوده و تعادل مناسب‌تری بین دو محور خود دارد. از طرفی به نظر می‌رسد نسبت فرمان‌پذیری سریع خودرو نیز با شاسیِ به‌اصطلاح tied down موافقت بهتری نشان می‌دهد.

HS در بحث تعادل بسیار سرگرم‌کننده است. به‌عنوان مثال اگر با سرعت متوسط به سمت پیچ نزدیک شوید قسمت جلو متمایل به رأس آن شده و بخش عقب فوراً قصد متمایل شدن دارد. نه این‌که بیش‌فرمانی داشته باشد، بلکه تلاشش نگه‌داشتن کالیفرنیا در وضعیت خوب و خنثی است. از طرف دیگر سامانه‌های بازنگری‌شده پایداری در مواردِ این‌چنین وارد عمل می‌شوند تا هم حس حرکت و جریان‌داشتن به کالیفرنیا بدهند هم خیال سرنشینان را راحت کنند. البته اگر سامانه‌های کمکی را از مدار خارج کنید وضعیت فرق خواهد کرد و خوی وحشی اسب مارانللو نمایان خواهد شد.

قیمت و رقبا

قیمت نهایی فِراری کالیفرنیا T مجهز به بسته هندلینگ اسپچاله 160.798 پوند است. در میدان نبرد رقبایی همچون مرسدس-آاِم‌گ SL63 (با بهای 114.100 پوندی)، آئودی R8 10 سیلندر، پورشه 911 توربو S روباز و مک‌لارن 570S (یا 570GT) را پیشِ روی خود دارد. هر چهار خودرو به‌اصطلاح قابل‌استفاده و بسیار هیجان‌آور بوده و (جدای از برچسب قیمت) حس بسیار خاصی به اطرافیان القا می‌کنند. R8 البته در موارد مربوط به کیفیت، طراحی اتاق و فناوری دو تا سه نسل جلوتر است و به نظر می‌رسد با تولد گونه روبازش کوری‌های بیشتری بخواند.

درمجموع بهترین و ساده‌ترین دلیل برای خرید کالیفرنیا T (حتی با بسته HS) این است که یک "فِراری" است! این برای خیل عظیمی از انسان‌ها کافی و قابل‌قبول است، گرچه رقبای بسیارخوبی نیز با قیمت کمتر در بازار وجود دارند که شاید مستعد‌تر باشند.

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

 تجربه رانندگی با فِراری کالیفرنیا T با پکیج HS

منبع پدال



نظرات