ورود
چند روز قبل، تسلا با معرفی مدل 3 ورود خود به کلاسی را که بامو سری 3 حاکم بلامنازع آن است اعلام نمود. تسلا مدل 3 از اندازه، قیمت و تجهیزات مشابه به سری 3 برخوردار است. اما مدل 3 تنها رقیب سری 3 نیست، رقبای جدید زیادی هستند که مترصد فرصتاند تا سری 3 را از پای دربیاورند.
بامو سری 3 این روزها با رقبای خارقالعادهای روبرو است، رقبای بسیار بیشتر از قبل. قبلاً دو رقیب مهم وجود داشتند که هر دو نیز آلمانی بودند، آئودی A4 و مرسدس بنز C کلاس. این دو واقعاً سری 3 را تهدید میکردند اما حالا لیست واقعاً طولانی شده است.
محبوبترین رقیب سری 3 در این روزها کادیلاک ATS است که احتمالاً نزدیکترین خودرو به سری 3 است اما جسارت آن را ندارد. از طرف دیگر جگوار هم اخیراً XE جدید را معرفی کرده که واقعاً خوب است. آلفارومئو هم روی سدان جیولیا کارکرده است که میتواند از فاکتور مهم "عاطفه" بهره بگیرد، چیزی که سری 3 همواره با آن احساسات را برانگیخته است.
و حالا هم تسلا مدل 3…
خب کدامیک از این خودروها سرسختترین رقبای سری 3 هستند؟
زمانی که کادیلاک ATS به صحنه آمد، جهان را انگشتبهدهان کرد زیرا کسی فکر نمیکرد که کادیلاک قادر باشد تا واقعاً با سری 3 سرشاخ شود. اما ATS با دینامیکی تندوتیز و پرفورمنسی عالی، کیفیت رانندگی مثالزدنی را ارائه میدهد. البته کادیلاک کمی در مباحثی همچون کیفیت و لوکس بودن لنگ میزند اما هنوز هم انتخابی عالی برای کسی است که سدانی اسپورت با هندلینگی تیز و قیمتی مناسب میخواهد.
جگوار XE هم به تازگی معرفی شده و دقیقاً همان کاری را انجام داده که از آن انتظار میرفت. جگوار جایگزینی بالقوه برای سری 3 ساخته است.XE دینامیک رانندگیای دارد که میتواند در صدر این کلاس قرار بگیرد. این مدل خاص جگوار احتمالاً بهترین نمونه در این سگمنت است و پیشرانهای شش سیلندر و کارا دارد اما این خودرو هم در مقایسه با سری 3، در برخی موارد کم میآورد. اگر شما به نمای ظاهری و دینامیک رانندگی اهمیت میدهید، جگوار XE واقعاً انتخابی عاقلانه است.
آلفارومئو هم دستخالی نیست و با جیولیای جدید بهطور خارقالعادهای امیدبخش به نظر میرسد. با قدرت زیاد، تکنولوژی عالی، برخی قطعات فیبر کربنی و ظاهری خیرهکننده، جیولیا میتواند نگاههای بسیاری از خریداران را برباید. به نظر میرسد که سری 3 باید از جیولیا بترسد، خودرویی که با روح و روان طرفداران بازی میکند. درحالیکه آلفا هرگز کیفیت یا نوآوری خود را به رخ نکشیده، اما برندی است که طرفداران احساسی لمس ناپذیر و قلبی نسبت به آن دارند. این خودرو کیفیتی دارد که BMW به خاطر آن مشهور است و به خاطر دلایلی که تشریح آن سخت است، احساسی برتر نسبت به سایر رقبا را به وجود میآورد.
اما تسلا جدیدترین و متفاوتترین عضو این سگمنت است. با معرفی مدل 3، این خودرو تنها برند با پیشرانهی باتری الکتریکی در این کلاس است. مدل 3 نسبت به رقبا محدودهی حرکتی کمتری دارد اما با تکنولوژی جدید و قیمت پایین باورنکردنی، تمامی این موارد به فراموشی سپرده میشوند. با برچسب قیمتی 35 هزار دلاری، تسلا مدل 3 به ارزانترین خودروی این کلاس بدل گشته و حتی بسته به مشوقهای دولتی، قیمت این خودرو میتواند تا 25 هزار دلار هم کاهش یابد. با این تفاسیر تسلا مدل 3 راه و روشی جدید در این سگمنت را پایهگذاری کرده است، راهی که دنیای خودرو بهسرعت در حال حرکت بهسوی آن است. مدل 3 به نظر میآید که آیندهی این سگمنت را ترسیم میکند، درحالیکه رقبا هنوز در گذشته گیر افتادهاند.
خب با تمام این توضیحات کدام خودرو سرسختترین رقیب سری 3 خواهد بود؟ آئودی A4 جدید رقیبی بزرگ است اما قبل از این هم در همین حوالی بوده، مرسدس C کلاس هم چنین وضعیتی دارد. اما باقی رقبا جدید هستند و چشماندازی را پیشنهاد میکنند که ما هنوز نیازمودهایم. شما بگویید که BMW سری 3 از کدام رقیب باید بترسد.