1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

31 فروردین 1395
  • 0

جگوار را همیشه با ظاهری نه‌چندان مهربانانه و موتوری قدرتمند و رانندگی‌های دیوانه‌وار شناخته‌ایم. همه‌کسانی که سوار جگوار می‌شود، به دنبال هیجان هستند؛ نه آرامش مینی کوپر را می‌خواهند و نه فضای لوکس مرسدس بنز را. حال نوبت آن فرارسیده‌است که برای اولین بار این صفت‌های جگوار را روی یک SUV پیاده کنیم. اولین خودروی SUV جگوار با نام اف پیس تولید شد. اگر ازنظر تاریخچه بررسی کنیم، باید بگوییم در امر ساخت SUV جگوار بسیار ناشی‌تر از کمپانی‌هایی مثل پورشه، بی‌ ام دبلیو و آئودی است؛ اما به نظر می‌رسد که شروع خوبی داشته است. حداقل میزان پیش‌خریدها که این‌طور نشان می‌دهد. تاکنون 2500 نفر در بریتانیا بدون اینکه یک‌بار هم سوار خودرو شوند، آن را پیش‌خرید کرده‌اند. خب پس بی‌هیچ حاشیه اضافه‌ای مستقیماً به خودرو بپردازیم.

جگوار اف پیس راهی را رفته است که از دیگر SUVهای بزرگ کمی متفاوت‌تر است. اف پیس از سیستم چهارچرخ محرک نیمه‌وقت استفاده می‌کند. یعنی در حالت عادی اف پیس یک خودرو دیفرانسیل عقب است و فقط در مواردی خودرو می‌خواهد استحکام و پایداری خود را در جاده‌ حفظ کند، چیزی نزدیک به 50 درصد نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

ارتفاع بدنه خودرو از زمین 213 میلی‌متر است (همانند لندروور دیسکاوری اسپرت). بیشترین عمقی که اف پیس می‌تواند در آب حرکت کند 525 میلی‌متر است (175 میلی‌متر کمتر از دیسکاوری). پس با این ارقام مطمئن باشید که این خودرو سلامتی شمارا تضمین خواهد کرد. البته که هدف ما از بررسی جگوار اف پیس تنها بحث آفرود نیست. ما می‌خواهیم از دید یک SUV خوب و باوقار شهری به اف پیس بنگریم.

ازنظر ابعاد، جگوار اف پیس واقعاً بلند و طویل است. با طولی 4.7 متری، این خودرو مابین جگوارهای XF و XE جای می‌گیرد. ازنظر عرض و ارتفاع اما؛ از هر دو بزرگ‌تر است. از هر روشی که اندازه‌گیری کنید، اف پیس بزرگ‌تر از پورشه ماکان و کوچک‌تر از کاین است. به لطف استفاده از آلومینیوم در 80 درصد از بدنه خودرو، مدل 3 لیتری V6 سوپر شارژر جگوار با جرمی معادل 1861 کیلوگرم، نزدیک به 80 کیلوگرم سبک‌تر از ماکان است.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که فاصله زیاد محور چرخ‌ها از هم (Wheelbase) و همچنین فاصله کم هرکدام از چرخ‌ها با سپر نزدیک‌تر (Overhangs) دارد و از سوی طراحان "نسبت خوب" نام‌گرفته است، این است که فضای زیادی در داخل خودرو برای سرنشینان فراهم‌شده است. یعنی سه شخص بالغ می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. فضای داخلی خودرو 650 لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به 1740 لیتر افزایش می‌یابد. همین ارقام در پورشه ماکان به ترتیب 500 و 1500 لیتر است.

جگوار اف پیس از سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و مولتی لینک در عقب استفاده می‌کند. ازجمله آپشن‌های اختیاری که برای اف پیس در نظر گرفته‌شده است، می‌توان به سیستم هدایت الکترومکانیکی، کمک‌فنرهای تطبیقی و رینگ‌های 18 تا 22 اینچی اشاره‌ کرده. نسخه مورد آزمایش که قیمتی برابر 92 هزار دلار داشته است، به همه این آپشن‌ها مجهز است.

حالت رانندگی دینامیکی، انتقال سرعت از پدال گاز به پیشرانه را سریع‌تر، فرمان را حساس‌تر و کمک‌فنرها را سخت‌تر می‌کند. جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک روان‌تر کار می‌کند و سیستم اعمال گشتاور متفاوت روی چرخ‌ها نیز سبب می‌شود تا ضمن عملکرد بهتر ترمزها، خودرو در پیچ‌ها نیز شایستگی خود را نشان دهد.

جگوار اف پیس مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. ضعیف‌ترین اف پیس با موتور دولیتری دیزلی چهار سیلندر و خروجی 178 اسب عرضه می‌شود. این مدل با جعبه‌دنده‌های شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک و همچنین دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک موجود است.

قیمت انواع مختلف جگوار اف پیس از 48 هزار دلار شروع می‌شود. ازنظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز اف پیس شرایط مساعدی دارد. مصرف یک لیتر در 24 کیلومتر و همچنین تولید 129 گرم گاز کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر ارقام چندان بدی نیستند. اگر آلودگی هوا دغدغه‌ای برای شما نیست، ما مدل 6 سیلندر با خروجی 296 اسب بخار و صفرتا صد 6.2 ثانیه را برای شما پیشنهاد می‌کنیم. مصرف سوخت این مدل یک لیتر به ازای هر 20 کیلومتر است.

اما می‌رسیم به مدلی که مورد آزمایش و بررسی ما قرار گرفت. جگوار اف پیس با موتور سه لیتری سوپر شارژر V6 و خروجی 375 اسب بخار، گویی یک اف تایپ در پوسته‌ای چاق‌وچله‌تر است. صفرتا صد 5.5 ثانیه‌ای برای خودرویی در این رده رقم بدی نیست؛ ولی وقتی‌که در خیابان یک اف تایپ با سرعت از کنارتان رد شد و شما توان رسیدن به او را نداشتید، احتمال دارد کمی از انتخابتان پشیمان شوید.

سرعت انتقال نیرو از پدال گاز به پیشرانه سریع است؛ ولی می‌توانست بهتر هم باشد. چرخ‌دنده‌های جعبه‌دنده نیز کارایی هوشمندانه‌ای دارند ولی به‌اندازه کافی روان نیستند.

این نکات به این معنا نیست که اف پیس خودروی بدی است. هر آنچه یک SUV باید داشته باشد، جگوار اف پیس دارد. بزرگ‌ترین مشکل خودرو موتور آن است که با خودرو متناسب نیست. شاید اگر از یک موتور دیزلی 6 سیلندر خطی استفاده می‌شد، بهتر بود.

اگرچه بیشتر بدنه از جنس آلومینیوم ساخته‌شده است ولی هنوز هم جمع‌کردن خودرو در پیچ‌های تند آسان نیست. کنترل خودرو از هر لندرووری سخت‌تر است. جگوار اف پیس شاید به‌اندازه پورشه ماکان تندوتیز نباشد، اما جگوار به‌خوبی می‌داند که با مهندسی چنین موتوری می‌تواند ماکان را از پیست مسابقه خارج کند؛ ولی این کار بیهوده‌ای است. چیزی که مشتریان به دنبالش هستند، راحتی، فضای مناسب و چهره‌ای زیبا و دل‌فریب است.

فرمان جگوار اف پیس از بسیاری از SUVها تیزتر است؛ ولی آن حس دیوانه‌واری که باید پشت فرمان یک جگوار حس کرد، در اف پیس چندان پررنگ نیست. البته نمی‌خواهیم بگوییم که از تست اف پیس اخبار امیدبخشی به گوش نرسیده است؛ اما چیزی که فرمان خودرو به شما تحمیل می‌کند این است که یکی از لاین ها را انتخاب کنید و تا انتها به آن لاین بچسبید. کافی است کمی زیگزاگ حرکت کنید تا از وزن و حجم بالای خودرو مطلع شوید. در عوض اگر سریع و منطقی رانندگی کنید، هدایت خودرو واکنش‌های نرم و روانی از خود نشان می‌دهد. خوشبختانه علی‌رغم سیستم هدایت نسبتاً خوب، سرعت خودرو بسیار بالا و برای یک SUV عالی است. حتی در جاده‌های نامساعد و آسفالت‌ غیراستاندارد مونته‌نگرو با رینگ‌هایی 22 اینچی هم ما راحتی و آرامش را در خودرو حس کردیم. پیشنهاد ما برای شما رینگ‌های 20 اینچی است که درزمینهٔ آفرود هم بسیار خوب ظاهر می‌شود.

سیستم اطلاعات و سرگرمی اف پیس بسیار خوب و روان است. نسخه‌های اولیه با صفحه‌نمایش 8 اینچی لمسی و کنترل دار عرضه شد؛ اما نسخه فعلی با نمایشگر 10.2 اینچی لمسی و گرافیک مثال‌زدنی، کارها را هم به کمک دکمه‌ها و هم با لمس صفحه به‌راحتی یک آیپد انجام می‌دهد. واقعاً جگوار باید این سیستم را در تمامی محصولات خود استفاده کند.

در کنار کیلومتر شمار نیز صفحه‌نمایش دیگری موجود است که می‌تواند با تم‌های قابل‌تغییر و نمایش تمام صفحه سیستم رهیاب، بسیار مفید و کاربردی باشد. همچنین شما توانایی این را دارید که با کنترل از راه دور خودرو را روشن کرده و تا آمدن خود آن را گرم‌ کنید و برخی موارد آن را هم چک کنید. خودرو از یک سوییچ ضد آب و دست بند مانند بهره‌ می‌برد که به کمک آن می‌توانید تمام موارد امنیتی خودرو را کنترل کنید، درحالی‌که سوییچ اصلی در داخل خودرو مانده است.

شکی نیست که جگوار اف پیس یک موفقیت بزرگ برای این کمپانی در ساخت اولین SUV خودش است. جگوار با مطالعات دقیق، بررسی شرایط بازار و گوش دادن به صدای مشتریان، خودرویی ساخته است که می‌تواند بسیاری از مردم را راضی کند. جگوار اف پیس سریع است، به‌اندازه کافی بلند است و البته سرسختی لازم برای آفرود را هم دارد.

در پایان نیز باید به زیبایی آن اشاره کرد که تاکنون حرفی از آن نزدیم. شاید این‌، یکی از خوش‌تیپ‌ترین SUVها و البته یکی از پرفروش‌ترین محصولات جگوار باشد.

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

 تجربه رانندگی اولیه با جگوار F-Pace

منبع پدال



نظرات