ورود
اعداد! وقتیکه بحث بامو M4 GTS پیش میآید، اعداد زیادی وجود دارند که باید در ذهن شما جای بگیرند. اما کدامیک مهمتر از بقیه است؟ میتوانیم با انحصاری بودن شروع کنیم. در کل 700 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که 300 دستگاه به آمریکا اختصاص دارد و همه نیز قبلاً فروختهشدهاند. همچنین قیمت هم قابلذکر است: 135195 دلار، پیش از هرگونه آپشنی.
این قیمت 100 هزار دلار بیش از مدل پایهی سری 3 عزیز است. یک مدل معمولی و بدون آپشن M4 نیز زیر 67 هزار دلار قیمت میخورد. دربارهی قدرت پیشرانه چه؟! به لطف تانک آب 5 لیتری قرارگرفته در زیر صندوقعقب، پیشرانهی 6 سیلندر خطی و 3 لیتری توئین توربو که از سیستم تزریق آب برخوردار است،493 اسب بخار قدرت و 443 پاوند فیت گشتاور تولید میکند. پس از این موارد، تعداد روشهایی وجود دارد که دامپرها میتوانند تنظیم شوند (6 برای فشردگی سرعتهای پایین،14 برای فشردگی سرعتهای بالا و 16 برای برگشتن به حالت اولیه). این دامپرها میتوانند 20 میلیمتر جابجا شوند. حداکثر سرعت خودرو به 305 کیلومتر بر ساعت میرسد. شتاب جانبی برابر است با 1.4 جی و شتاب صفرتا 100 کیلومتر بر ساعت M4 GTS نیز در 3.8 ثانیه انجام میپذیرد. اما من فکر میکنم که مهمترین عدد 7:27:88 است.
پورشه کررا جی تی، مک لارن MP4-12C و فراری 458 ایتالیا در چه چیزی مشترک هستند؟ همهی آنها یک دور پیست نوربرگ رینگ نورشلایف را کندتر از M4 GTS 2016 طی میکنند! دیوانه کننده است، نه؟ من هم تعجب کردم وقتی این را شنیدم. اما بشنوید از این که در پیست de Barcelona-Catalunya اسپانیا، بامو ویدئویی را منتشر کرده و ادعا میکند که این خودرو زمان 7:27:88 را ثبت کرده است. میخواهید بخش دیوانه کنندهاش را بدانید؟ راننده دو اشتباه را مرتکب شده و احتمالاً نصف ثانیه زمان را از دست داده است. نکتهی مهم این است که آن سه خودروی ذکرشده (با پیشرانهای در میانهی خودرو) دقیقاً دستهای از سوپرکارهای عجیب غریبی هستند که باید کف زمین را با هر خودرویی که زندگی خود را بهعنوان یک سری 3 شروع کرده پاک کنند! اما ببینید! M4 GTS آنها را شکست داده است. چگونه؟
اجازه دهید با سیستم تزریق آب شروع کنیم. بله، آب! اساساً در دور موتور بالای 5 هزار، آب از طریق سه تزریق کننده به فضای تنفس اسپری میشود (درواقع آنها تزریق کنندههای دیزلی فولادی هستند). آب فوراً تبخیر میشود و باعث خنک شدن اینتر کولر هوا میشود. تا زمانی که هوا خنکتر میشود، متراکمتر نیز میشود و به خاطر اینکه اکسیژن بیشتری در مخلوط هوا/سوخت وجود دارد، قدرت بیشتر میشود. بامو همچنین قادر است تا فشار بوست توربو را نیز بالاتر ببرد که این نیز منجر به افزایش قدرت میشود. قدرت کلی سیستم بوست 49 اسب بخار است که با ترکیب 444 اسب بخاری M4 با پکیج مسابقهای، باعث شکلگیری پیشرانهی 493 اسب بخاری M4 GTS میگردد. احتمالاً این قدرت دستکم گرفتهشده است. گشتاور نیز افزایشیافته و از 550 نیوتنمتر M4 عادی به 601 نیوتنمتر در GTS رسیده است. حالا مطمئنم که شما تعداد زیادی سؤال دربارهی تزریق آب دارید.
چه اتفاقی میافتد اگر آب را تمام کنید؟ خب در این حالت M4 GTS شما 444 اسب بخار قدرت خواهد داشت. چه مدت طول میکشد تا آب به اتمام برسد؟ بامو بهصورت هوشمندانهای تمهیدی اندیشیده و در پیست شما باید با هر بار سوختگیری،5 لیتر آب را نیز جایگزین کنید. در خیابان اگر شما همانند یک شخص عاقل و بالغ رانندگی کنید، هرگز مجبور نخواهید بود که باک را دوباره پر کنید چراکه دور موتور خودرو بالای 5 هزار نخواهد رفت. خب اگر همانند نویسندهی یک مجله یا رانندهی بامو رفتار کنید، مجبورید که در هر 5 یا 6 بار سوختگیری، یکبار باک آب را نیز پر کنید.
بله یک پیام هشدار وجود دارد که به شما میگوید چه زمانی وقت پر کردن باک است. فقط آب مقطر لطفاً! چه اتفاقی میافتد اگر از آب معمولی استفاده کنید؟ کلسیم و سایر مواد معدنی در طول زمان ایجاد میگردند و مسیر لولهکشی فولاد ضدزنگ را مسدود میکنند. چه اتفاقی میافتد اگر یخ بزند؟ یک پمپ جمع کننده وجود دارد که هر زمان که خودرو را خاموش میکنید سیستم تزریق را تمیز میکند.
چه اتفاقی میافتد اگر شما متانول یا سایر مواد شبیه به آن را اضافه کنید؟ من این پرسش را از مدیرعامل بخش M آقای فرانک ون میل پرسیدم و او خندید و گفت: "ما فقط آب مقطر را توصیه کردهایم." دوباره این پرسش را از مدیر ارشد بخش توسعهی پیشرانهی M آقای جورگن پاگل پرسیدم. او گفت که اگر وجود الکل تشخیص داده شود، خودرو به حالت شل و وا رفته وارد میشود. سپس پرسیدم که چرا آب؟ و تخصصیتر اینکه چرا آنها ایدهی تزریق آب را داشتهاند؟ پاگل توضیح داد که اگرچه او و تیمش از تولید خودروهایی با تزریق آب در گذشته آگاه بودند (اولدزموبیل جت فایر، ساب 99 توربو)، اما تیم M باید بر نقطه ضعفهای این سیستم فائق میآمدند.
حال نگاه کنید، سیستم تزریق آب میرود که داستانی بزرگ در M4 GTS را تشکیل دهد. اما من خودرو را راندم و میدانید چیست؟ افزایش متعادل قدرت پیشرانه کوچکترین قطعهی جالب در این پازل است. دامپرها جدید بوده و قابلیت تنظیم با صدها ترکیب مختلف را دارند. من تنها این اجازه را داشتم تا با M4 GTS در پیست رانندگی کنم بنابراین سیستم تعلیق بهترین احساس رانندگی M در پیست را داشت. اسپلیتر و بال برای تأمین حداکثر نیروی رو به پایین تنظیمشده بودند. بازوهای کنترل جلوی سیستم تعلیق پایینتر بوده و اجازهی اسپورت بودن را به سیستم تعلیق میدهند.
بیشترین کاهش وزن را در این خودرو شاهد هستیم. بخش M بهصورت آزادانه از فیبر کربن استفاده کرده است. بهطور مثال، پانل دربهای M4 معمولی جداشده و همان پلاستیک فشردهشده فیبر کربنی استفادهشده در i3 بکار گرفته شده است. باید خاطرنشان کنم که دستگیرهی دربهای M بسیار قابلتوجه هستند. بهعلاوه، بال عقب، دیفیوزر، اسپلیتر، کاپوت، صندوقعقب و حتی میللنگ خودرو از فیبر کربن ساختهشدهاند. در ضمن جداکنندهی بین کابین و صندوقعقب از فایبرگلاس ساخته شده است. همانطوری که گفته شد اسپلیتر و بال عقب قابل تنظیم هستند و داون فورس واقعی را ایجاد میکنند: در سرعت 299 کیلومتر بر ساعت،28.6 کیلوگرم در جلو و 95 کیلوگرم در عقب. همچنین سیستم اگزوز تیتانیومی نسبت به نسخهی استاندارد 20 درصد وزن کمتری دارد.
تجهیزات جانبی همچون صندلیهای کربنی سبکوزن، رول کیج و خاموشکنندهی آتش نیز وجود دارند. خبر بد آن است که در آمریکا، این موارد آپشن نیستند. چیزی که باعث افسوس است زیرا این صندلیها عالی هستند. نه! به خاطر قوانین تصادفات، همهی 300 دستگاه مخصوص ایالاتمتحده نسخههای سبکوزنتر صندلیهای M4 را دارا هستند. هرچند، این خودروها رول کیج های نارنجیرنگ را نیز با خود به همراه دارند. خب برای آنهایی که مسابقه میدهند شکی نیست که این رول کیج ها چقدر خوب هستند. حال چرا این رول کیج ها در مدلهای واردشده به آمریکا قرار دارند؟ به خاطر احساس مسئولیت. چون صندلی عقبی وجود دارد، پس کمربند ایمنی عقب هم وجود نخواهد داشت و این رول کیج ها از نشستن در عقب خودرو جلوگیری میکنند. بدتر اینکه علیرغم اینهمه کم کردن وزن،M4 GTS 5.5 کیلو از نسخهی استاندارد سنگینتر است. اگر شما دربارهی وزن نگران هستید، میتوانید رینگ چرخهای فیبر کربنی را سفارش دهید که 6.8 کیلوگرم از وزن خودرو را کم میکنند. اما نیازی به نگرانی نیست.
خبرهای خوب اینجاست: این بهترین مدل بامو است که من تاکنون راندهام.سریعترین راه برای توصیف M4 GTS این است: سرزنده، جلو رونده، قابل پیشبینی، اعتمادبهنفس الهامبخش، بالانس شده و از همه مهمتر، هیجانانگیز و لذتبخش. همانطوری که اعداد گواهی میدهند،GTS توانا و قوی است. بسیاری از خودروها میتوانند همانند کاری را که من با GTS انجام دادم انجام بدهند اما نمیتوانم بسیاری را به یاد بیاورم که اینچنین خندهی بزرگی را بر لبانم نشانده باشند. چرا خیلی بزرگ؟ به خاطر پیچوتابی که GTS در عبور از یک پیچ دارد.GTS مخلوطی عالی از لغزش و کشش را به نمایش میگذارد. همچنین برخلاف M4 عادی، منحنی قدرت مسطح نیست. در عوض نقاط رأسی دارد که احساس بسیار بهتری را ایجاد میکند؛ و صدای آن 5 برابر بهتر است. شاید هم 10 برابر. GTS جدید بهطور خارقالعادهای تحسینبرانگیز است. این خودرو شیرین است. من آن را شیرین مینامم. من واقعاً GTS را درک میکنم.
این خودرو پنجمین نسل M3 های انحصاری میباشد که بخش M ارائه کرده است؛ و بله M4 بجای M3 انجاموظیفه میکند. متأسفانه دست ما به هیچیک از نسخههای قبلی M3 های انحصاری نرسیده است اما بیایید بهجای فکر کردن به گذشته به M4 GTS بنگریم.300 دستگاه از این خودرو مخصوص ایالاتمتحده بوده و 50 دستگاه دیگر نیز به کانادا اختصاص دارد بنابراین سهم آمریکای شمالی 50 درصد است. همهی 300 دستگاه نیز فروختهشدهاند.
نصیحت من به بامو چیست؟ بیشتر بسازید. نصیحت من به شما چیست؟ چهارچشمی دنبال یک GTS کمکار در آینده باشید. میپرسید چگونه پول خرید آن را جور کنیم؟ خب میتوانید بازاریابی آب مقطر با برند بامو را شروع کنید!
قیمت پایه: 135195 دلار
مشخصات کلی: پیشرانه در جلو، دوچرخ محرک عقب،2 سرنشینه،2 در کوپه
پیشرانه: 3 لیتری/493 اسب بخار قدرت/601 نیوتنمتر گشتاور/توئین توربو/6 سیلندر خطی با تزریق آب
گیربکس: 7 سرعته ی دوکلاچه
وزن خالص: 1632 کیلوگرم
شتاب صفرتا 100 کیلومتر: 3.8 ثانیه (تخمین زده شده)
مصرف سوخت EPA: 14.7/10.2/12.3 لیتر در صد کیلومتر