فولکسواگن بهسرعت در حال توسعه سری شاسیبلندها و کراساورهای خود است و بر این اساس، یک کانسپت جدید در چین با نام «تی-پرایم GTE» معرفی کرده است؛ کانسپتی که بیشتر یک مدل فولسایز را در سطحی بالاتر از توراِگ تداعی میکند.
کانسپت تیپرایم GTE بر اساس پلتفرم ماژولار طولی (MLB) فولکسواگن برای مدلهای سایز بزرگ با جهتگیری طولی انجینها و گیربکسها ساخته شده است. این خودروی بزرگ با طولی برابر ۵۰۷۰ میلیمتر، به اندازه ۱۰ میلیمتر کشیدهتر از فائتون و ۱۷۱ میلیمتر کشیدهتر از مدل کنونی توآرگ است. در این کانسپت، دو صندلی مستقل در عقب قرار گرفتهاند و عرض و ارتفاع بدنه، به ترتیب ۱۹۹۹ و ۱۷۰۷ میلیمتر است.
طراحی بدنه تیپرایم نسبت به حدّ و اندازههای خودش، جمعوجور است و جذابیت نسبتاً بیشتری نسبت به چیزی دارد که از شاسیبلندهای بزرگتر فولکسواگن سراغ داریم. در همین حال، طرح جلوبندی که در آن یک جلوپنجره کرومی در کنار چراغها استفاده شده، ممکن است برای ذائقه همه مشتریان مناسب نباشد.
خودروساز آلمانی در درون کابین بسیاری از تجهیزات معمول را حذف کرده و به جز کلیدهای موجود بر روی غربیلک فرمان، تمام کنترلهای دیگر با سطوح لمسی با نور پسزمینه سفیدرنگ یا در محفظه کنترل گیربکس جایگزین شدهاند و به گفته فولکسواگن، این بخشی از «راهحل تلگرافی» جدید در این کمپانی بوده است. همچنین این خودروساز توجه ما را به نمایشگر بزرگ دیجیتالی در جلوی راننده و کمان کنسول وسط جلب میکند؛ طرحی که از آن با عنوان نمادی از «کابینِ آینده» یاد میشود و «از سال ۲۰۱۷ در فولکسواگن کار خود را آغاز میکند».
در همین حال، فولکسواگن برای آرام کردن احساسات مشتریان دوستدار محیط زیست، از یک سیستم پیشرانه پلاگین هیبرید با خروجی ۳۷۵ اسببخار و ۶۹۹ نیوتنمتر در این کانسپت استفاده کرده است؛ سیستمی که در آن یک موتور الکتریکی ۱۳۴ اسببخاری با گشتاور ۳۴۹ نیوتنمتر در محل سیستم انتقال قدرت با یک موتور توربوی بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۲۴۸ اسببخار و گشتاور حداکثر ۳۷۰ نیوتنمتر با یکدیگر همکاری میکنند. باتریهای تی-پرایم GTE هم میتوانند از منبع خارجی و هم در هنگام رانندگی شارژ شوند. این خودرو همچنین مجهز به سیستم دائمی تمامچرخ متحرک MOTION فولکسواگن است که با استفاده از یک دیفرانسیل لغزشمحدود، گشتاور خروجی پیشرانه بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند. انتقال قدرت پیشرانه از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته صورت میگیرد.
در حالت عملکرد «هیبرید»، وقتی باتری خالی باشد، مصرف سوخت ترکیبی خودرو به ۸/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی برای چرخه NEDC برای مدلهای پلاگینهیبرید با شارژ کامل باتری معادل ۲/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
تیپرایم GTE سه حالت رانندگی مختلف در دسترس قرار میدهد؛ حالت کاملاً الکتریکی E-Mode، Hybrid و GTE. در حالت GTE بیشتر خروجی قدرت از موتور الکتریکی و موتور TSI دریافت میشود و در نتیجه، این خودرو میتواند در عرض ۶ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی برابر ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
باتری لیتیومی را میتوان از طریق یک درگاه برق ۲۲۰ ولتی معمولی در مدت ۸ ساعت کاملاً شارژ کرد. این در حالی است که اگر برای این منظور از یک ایستگاه شارژ عمومی با قدرت ۷/۲ کیلووات استفاده کنید، این زمان به ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.
نسخه تولیدی کانسپت تی-پرایم در بالاترین رده سری بازنگریشده شاسیبلندها و کراساورهای فولکسواگن قرار خواهد گرفت. اولین مدل جدید سری شاسیبلندهای این کمپانی، نسل دوم تیگوآن خواهد بود که بهزودی در بازار امریکای شمالی و برخی بازارهای منتخب دیگر معرفی میگردد. سپس نوبت به یک شاسیبلند متوسط جدید برای ایالات متحده، کانادا و چین میرسد که جانشینی برای توآرگ امروزی خواهد بود. دو شاسیبلند جدید دیگر، شامل یک مدل بر اساس کانسپت T-Roc و با ابعاد و اندازههای «گلف» و یک مدل بر پایه «پولو» و با الهام از کانسپت «تی-کراس بریز» نیز مدلهای دیگری هستند که در برنامههای آینده فولکسواگن قرار دارند.