اسمارت هرچند خودرویی شهری، کوچک و با ویژگیهای آرام است اما یک نسخه هیجان انگیزتری از آن نیز همیشه برای طرفداران آن قابل انتخاب بوده است. برابوس به عنوان تیونر رسمی مرسدس بنز، همواره اسمارت مخصوص خود را داشته است. با این وجود نباید نام برابوس باعث اشتباه شود و انتظار یک پیشرانه تقویت شده را دریان خودرو داشته باشید. در واقع برابوس به این نتیجه رسیده است که تقویت افراطی چنین خودروی کوچکی، مشکلات ایمنی و خطرناکی ایجاد خواهد کرد و صلاح دانسته تا بیشتر روی ویژگیهای دیگر مانور دهد.
اسمارت برابوس در سه نسخه فورتو، فورفو چهار درب و فورتوی کابریو عرضه میشود. قیمت پایه این مدلها از 19710 یورو آغاز میشود و تا 23520 یورو ادامه مییابد. بنابراین به عنوان یک خودرو شهری بسیار جمع و جور، قیمت بالایی خواهید پرداخت.
تمایز ظاهری برابوس از نسخههای عادی اسمارت از طریق کیت بدنه خاص آن شامل ضربه گیرهای متفاوت و سپر عقب با دو خروجی اگزوز و چرخهای آلیاژی مخصوص برابوس قابل شناخت است. در فضای داخل کابین هم از صندلیهای اسپرت با روکش چرم ناپا سوراخ دار و کف پوش مخصوص با نشان برابوس و نشانهای Xclusive استفاده شده است.
هر سه مدل برابوس مجهز به موتور سه سیلندر 898 سی سی توربوشارژری هستند که قدرت خروجی آن به 109 اسب بخار در دور موتور 5750 و گشتاور آن به 170 نیوتن متر در دور موتور 2000 میرسد. این اعداد تنها 7 اسب بخار و 23 نیوتن متر با نسخه استاندارد اسمارت فاصله دارند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته twinamic دو کلاچه صورت میگیرد که زمان تعویض آن 40 درصد بهبود یافته است.
خروجی بالاتر موتور به واسطه چند تغییر مختصر از جمله افزایش فشار سوخت و بهینه سازی تأمین هوای ورودی و همچنین ارتقای سیستم اگزوز صورت گرفته است. صفر تا صد هر دو نسخه فورتو به 9.5 ثانیه میرسد و مدل بزرگتر فورفور همین کار را در زمان یک ثانیه بیشتر انجام میدهد. با مدل فورفور نهایتاً میتوان به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت نیز رسید. در حالی که مدلهای فورتو با وجود سبکتر بودن و شتاب بهتر، سرعت محدود شدهای به میزان 165 کیلومتر بر ساعت خواهند داشت. اگر در مورد بهرهوری سوخت این خودروها نگران هستید، باید گفت که مصرف سوخت 4.5 تا 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی بسیار بهینه است.
برابوس همچنین سیستم تعلیق این خودروها را با استفاده از فنرها و کمک فنرهای جدید اسپرت تر نموده است. مجموعه تعلیق تا 20 درصد محکمتر شده و یک رول بار در محور جلو نیز تمایل گردشی را تا 9 درصد کاهش میدهد. فرمان الکتریکی نیز مجدداً تنظیم شده است.