این روزها اتومبیلهای با گیربکس دستی در حال انقراض میباشند. هوندا سیویک نیز خودرویی است که کمتر مشتری به دنبال نسخه گیربکس دستی آن است. بعلاوه نسخههای دنده اتومات با گیربکس CVT از این خودرو کاملاً مقرون به صرفه، راحت و دقیق هستند. اما هنوز هم معدودی از مشتریان ترجیح میدهند که دنده خودرو را خود تعویض کنند. شاید این موضوع به بهای تمام شده خودرو و یا لذت و هیجان رانندگی با گیربکس دستی ربط داشته باشد.
در هر صورت هوندا در حرکتی دور از انتظار، یک نسخه گیربکس دستی 6 سرعته را برای سیویک کوپه درنظر گرفته است که در واقعان را مبدل به ارزانترین خودروی این خانواده نموده است.
سیویک کوپه تست شده مدل 2016 با موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری با تنفس طبیعی بوده و 158 اسب بخار نیرو تولید میکند. عملکرد و صدای این موتور بسیار بهتر از موتور 1.5 لیتری توربوی هوندا به نظر میرسد. تزریق مستقیم سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپها، بلوک ریختهگری شده آلومینیومی با آستر آهن و میللنگ فورج کاری شده فولادی و منیفولد اگزوز یکپارچه با سرسیلندر آلومینیومی باعث گردیدهاند تا ترکیبی متوازن و البته قابل اعتماد به وجود آید به طوری که تا کیلومتر 160 هزار اول، هیچ تعمیر و نگهداری فراتر از سرویسهای معمول برای آن نیاز نیست.
جفت شدن این موتور با یک گیربکس شش سرعته نیز به خوبی صورت گرفته است. رانندگی با چنین ترکیبی کاملاً لذت بخش و پر احساس خواهد بود. هرچند سال آینده باید منتظر نسخه 174 اسبی توربو با گیربکس CVT باشیم. برای شتاب گیری صفر تا 96 کیلومتر به زمان 7.6 ثانیه نیاز است و بیشینه سرعت نیز به 209 کیلومتر بر ساعت میرسد. در حالی که عملکرد آن در پیچهای جاده با تحمل شتاب جانبی 0.82 جی، کاملاً معمولی است.
مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه به 6.2 لیتر و در شهر به 9 لیتر میرسد. به عنوان یک خودروی کوپه، دسترسی به قسمت صندلیهای عقب، با وجود دربهای سنگین، آسان است. البته اگر از سمت راننده بخواهید وارد قسمت صندلیهای عقب شوید، این کار با دردسر زیادی توام خواهد بود. فضای پشت نیز برای سرنشینان درشت اندام تعریفی ندارد و مخصوصاً فضای سر اندک است.
مدل پایه سیویک کوپه با قیمت 19885 دلار به فروش میرسد. با چنین قیمتی، تجهیزات استاندارد خوبی نیز دریافت میکنید. چرخهای آلومینیومی 16 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه خودکار، کروز کنترل، فرمان قابل تنظیم، سرعتسنج دیجیتالی، بلوتوث، پورت USB و غیره بدون پرداخت اضافهای در دسترس قرار دارند. با پرداخت بیشتر میتوان آپشن های جذابی چون کروز کنترل تطبیقی، کارپلی اپل و گوگل اندروید اتو، سیستم ناوبری، استارت فشاری، رادیوی ماهوارهای و هشدار خروج از لاین جاده را نیز دریافت نمود.
با این تفاسیر، هوندا سیویک کوپه با گیربکس دستی میتواند یک گزینه مطلوب برای رانندگی نیمه اسپرت و کاربر پسند قلمداد شود.
منبع:
caranddriver