این روزها دیدن برخی مدلهای لینکلن در مناطق آزاد کشور عادی شده است اما معمولاً نسخه بزرگ و لوکس ناویگیتور کمتر دیده میشود مخصوص با وجود محدودیتهای تازه در حجم موتور، واردات چنین خودروهای با پیشرانه حجیمی با مشکل مواجه شده است. در هر صورت ناویگیتور، یک شاسی بلند لوکس آمریکایی با سلایق چینی است. در اینجا محصول کشیدهتر این خودرو با پسوند L با طولی 14.9 اینچی بیشتر از نسخه استاندارد برای افرادی که بارهای حجیم یا خانواده پر جمعیتی دارند مورد بررسی قرار میگیرد.
این خودرو یکی از بزرگترین خودروهای حال حاضر جهان است و رقبایی چون کادیلاک اسکالید و جیامسی یوکان دنالی XL دارد. این خودرو را میتوان تفسیر آمریکایی از شکوه و ابعاد بزرگ دانست.
دو ویژگی شاخص و کلیدی ناویگیتور، قد بلند و طول کشیده آن است. در حالی که فورد موتور 6 سیلندر خورجینی 3.5 لیتری اکوبوست توربوشارژر را جایگزین نسخه 8 سیلندر V شکل کرده، رقبای آن در جنرال موتورز همچنان روی موتورهای هشت سیلندر پافشاری میکنند. موتور 6.2 لیتری V-8 جنرال موتورز در حالی 420 اسب بخار نیرو تولید میکند که خروجی لینکلن تنها 380 اسب بخار است ولی در عوض هر دو پیشرانه به طور یکسان 460 پوند فوت گشتاور تولید مینمایند.
در یک مقایسه شتابگیری هم لینکلن و جیامسی در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت به رقم مشابه 6.5 ثانیه دست یافتند. وزن 2885 کیلوگرمی لینکلن اجازه عملکرد بهتری به آن را نمیدهد. شاید بهتر باشد فورد در نسل بعدی این خودرو همانند هان روندی که در مورد F-150 پیش گرفت با استفاده از آلومینیوم و پلتفرم سبک وزن به دنبال صرفه جویی در وزن خودرو و بهبود عملکرد آن باشد. لینکلن ناویگیتور طبق توصیه فورد میتواند از بنزین معمولی استفاده کند اما در هنگام بکسل بارهای سنگین باید از بنزین سوپر در آن بهره گرفت. ظرفیت بکسل این نسخه به 3765 کیلوگرم میرسد که از رقبای آن بیشتر است.
یکی از ویژگیهای مثبت این خودرو سیستم تعلیق مستقل عقب آن است. این موضوع باعث سواری فوقالعاده آن شده است. در حالی که بیشتر SUV های بزرگ به صورت سنتی از محور یکپارچه عقب استفاده میکنند. بعلاوه این موضوع باعث افزایش فضای بار خودرو نی شده است. البته تکانها مخصوصاً روی سطوح ناهموار و لرزش خودرو واقعاً آشکار است. به نظر میرسد که تعلیق مستقل عملاً فایدهای نداشته است. سیستم فرمان بازخوردی بدون احساس دارد و میزان شتاب جانبی قابل تحمل تنها 0.78 جی است.
سه ردیف صندلی به گونهای در این خودرو قرار میگیرند که حتی سرنشینان بزرگسال نیز روی ردیف سوم، جای پای کافی خواهند داشت. این فضا به مراتب بیشتر از کادیلاک و جیامسی رقیب است. اما فضای بار آن تنها یک درصد تفاوت دارد. 170 فوت مکعب فضای بخش سرنشینان و 43 فوت مکعب برای بار در لینکلن وجود دارد. با تا کردن ردیف دوم صندلیها میتوان فضایی به حجم 128 فوت مکعب برای بارهای حجیم را فراهم نمود.
احتمالاً در سال 2017، ناویگیتور با طراحی جدید و ویژگیهای بسیار لوکستر روانه بازار میشود. سیستم سرگرمی خودرو اکنون سادهسازی شده و اشکالات سیستم Sync برطرف گردیده است. یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی درنظر گرفته شده اما متاسفانه قادر به هماهنگ سازی و ارتباط با سیستمهای هوشمند گوشیها از طریق گوگل آندروید اتو و کارپلی اپل نیست.
ناویگیتور لینکلن میتواند برای حمل تعداد زیادی سرنشین و بارهای آنها در محیطی لوکس در سفرهای طولانی، یک انتخاب مناسب باشد. در عین حال قیمت 70 هزار دلاری نسخه پایه و 79 هزار دلاری نسخه تست، کمی باعث تردید در خرید آن میشود.
منبع:
caranddriver