ورود
نسل دوم پورشه پانامرا در سال 2017 وارد بازار میشود. این خودروی لوکس و اسپرت، در برلین رونمایی شده تا ادامهای باشد بر افسانه پانامرا.
پورشه با ظاهری تکراری از یک خودروی سدان چهار درب کوپه با بدنهای تنومند و عضلانی، پانامرای جدید را به نمایش میگذارد. خوشبختانه کسی از هواداران پورشه به دنبال تغییری بنیادین در طراحی این خودروها نیست. نسل جدید نیز از طراحی تکامل یافته تر و خطوط پویا و سقف شیب دارتری سود میجوید.
در حالی که پانامرای جدید کمی از مدل قبلی خود بزرگتر شده است، با طول 5049 میلی متری، 34 میلی متر در طول و با عرض 1937 متری، 6 میلی متر در عرض رشد یافته و ارتفاعان با 5 میلی متر افزایش به 1423 میلی متر رسیده است. فاصله بین دو محور جلو تا عقب نیز با 30 میلی متر افزایش به 2950 میلی متر رسیده است. با این حال چهره نسل جدید در نگاه نخست کشیدهتر و خوابیدهتر به نظر میرسد. شاید این موضوع به خط سقف و کاهش ارتفاع 20 میلی متری سقف در قسمت عقب برگردد.
طراحی چراغهای جلو با چهار نقطه نورانی LED روزتاب همراه با چراغهای باریک عقب که به صورت سه بعدی طراحی شدهاند، مشابهت زیادی با انواع جدید کیمن و 911 جدید دارند. شکافهای خروجی هوای پشت گلگیرهای جلو عمیقتر شدهاند و خطوط روی کاپوت نیز برجستهتر به نظر میرسند. میتوان گفت که پانامرا در قسمت جلو از کیمن و در قسمت انتهایی از 911 الهام گرفته است.
برای کاهش وزن این خودروی بزرگ، استفاده از آلومینیوم در دستور کار قرار گرفته و بخشهای وسیعی از آن نظیر دربهای کاپوت و صندوق و طرفین بدنه و سقف و بالها از آلومینیوم میباشند.
در بخش قوای فنی، دو پیشرانه در ابتدا برای این خودرو منظور شدهاند. موتور V8 با حجم 4.0 لیتر و توربو شارژر دوقلو که قادر است در دور موتور 5750، نیروی 550 اسب بخار و در دور 1960 تا 4500، گشتاور 770 نیوتن متر را آزاد نماید. این ارقام نشان از افزایش 30 اسبی و 70 نیوتن متری نسبت به نسل قبلی دارند. بدین ترتیب شتاب صفر تا صد این نسخه در 3.8 ثانیه و البته با پکیج اسپرت کرونو به 3.6 ثانیه خواهد رسید. این موتور همچنین به تکنولوژی غیر فعال سازی سیلندرها مجهز گشته تا در مواقع غیر ضروری، با خارج نمودن چهار سیلندر از چرخه، به کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد کمک نماید.. بیشینه سرعت این نسخه هم 306 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
پیشرانه بعدی قابل انتخاب، موتور 6 سیلندر 2.9 لیتری توربو است که در مدل 4S با قدرت 440 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتن متر خدمت خواهد نمود. این مدل هم افزایشی 20 اسبی و 30 نیوتن متری نسبت به قبل دارد. شتاب صفر تا صد این نسخه، 4.4 ثانیه و با پکیج کرونو 4.2 ثانیه خواهد بود. بیشینه سرعتان نیز به 289 کیلومتر بر ساعت بالغ میگردد.
یک گزینه دیزلی هم برای مشتریان اروپایی مهیا گشته که از یک موتور دیزلی 8 سیلندر جدید با توربوشارژر با هندسه متغیر و انتقال نیرو به چهار چرخ به صورت دائم بهره میگیرد. در این موتور، قرارگیری یک توربوشارژر مرکزی در کنار یک توربوی دیگر به صورت متوالی، این امکان را به پیشرانه میدهد که از جفت توربینها یا تنها یکی از آنها استفاده کند. این موضوع و راهاندازی متوالی توربینها باعث بهبود در پاسخدهی به فشار روی پدال گاز میشود. نیروی خروجی این موتور 422 اسب بخار و گشتاور آن 850 نیوتن متر است. این گشتاور از دور موتور 1000 در دسترس است. به گفته پورشه، این قدرتمندترین موتور دیزلی این شرکت تا به امروز است و سریعترین خودروی دیزلی جهان نیز به شمار میآید. شتاب این مدل 4.5 و 4.3 ثانیه با پکیج کرونو و نهایت سرعتان 285 کیلومتر بر ساعت میباشد.
پانامرا برای نخستین بار با دکمه اسپرت تغییر وضعیت اختیاری مشابه پورشه 918 عرضه میشود. با کلیدهای تعبیه شده روی فرمان میتوان وضعیتهای رانندگی عادی، اسپرت، اسپرت پلاس و سفارشی را انتخاب نمود. این مدل همچنین از تکنولوژی فرمانپذیری چرخهای عقب نیز سود میبرد که از 918 و 911 توربو اقتباس گردیده است.
عملکرد سیستم ترمز پانامرا نیز ارتقا یافته است. سیستم تعلیق با مدیریت فعال و کنترل الکترونیکی دامپرها PASM و کنترل دینامیک شاسی و فرمان الکترومکانیکی جدید و تثبیتکننده فعال رول همگی به بهبود چشمگیر دینامیک خودرو منجر شدهاند.
درون کابین پانامرا، امروزیتر و مدرنتر شده است. تجهیزات نیز بهبود یافتهاند ازجمله سقف پانوراما و ماساژور صندلیها و روشنایی محیطی و سیستم صوتی رده بالای 3 بعدی برمستر در آن به چشم میآیند. نمایشگرهای دیجیتالی داشبورد و جایگزینی پنلهای لمسی به جای دکمههای رایج باعث شدهاند تا حضور در یک خودروی مربوط به دنیای آینده را حس کنید. دو نمایشگر 7 اینچی به صورت مستقیم در روبروی راننده در ایده آل ترین حالت قرار گرفتهاند. در میان این دو نمایشگر، هنوز هم یک گیج آنالوگ با الهام از طراحی مدل 1955 پورشه A3356 قرار گرفته است. بعلاوه سیستم سرگرمی و اطلاعات از یک نمایشگر 12 اینچی لمسی سود میبرد. علاوه بر سیستم ناوبری، امکان اتصال به گوشیهای هوشمند و پشتیبانی از کارپلی اپل و دستیار صوتی نیز منظور گردیدهاند.
علاوه بر اینها، سیستمهای کمکی استاندارد و اختیاری شامل دستیار دید در شب با استفاده از یک دوربین حرارتی برای تشخیص انسان و حیوانات بزرگ، کروز کنترل تطبیقی با محاسبه نرخ شتاب و کاهش سرعت بهینه با ترمزگیری خودکار و غیره نیز در پانامرای جدید یافت میشوند. سفارش برای پانامرای جدید در اروپا آغاز شده و تحویل اولین مدلهای 2017 تز ماه نوامبر 2016 آغاز خواهد شد.