دور انداختن باتریهای قدیمی و یا بازیافت آنها از روشهای معمول در برخورد با باتریهای قدیمی خودروهاست. امّا بامو روشی تازه به منظور بهترین استفاده از این باتریها پیشنهاد کرده است. این خودروساز آلمانی در نمایشگاه و سمپوزیوم وسایل نقلیه الکتریکی در مونترال کانادا از یک سیستم ذخیره انرژی مسکونی رونمایی کرده که گفته میشود از پک باتریهایی که قبلاً در i3 استفاده شده، تشکیل یافته است.
بامو خودش میگوید که اولین خودروسازی است که از باتریهای با ولتاژ بالا برای ذخیره انرژی بهره میبرد؛ سیستمی که قادر به استفاده از هر دو نوع باتریهای نو و مستعمل i3 است. کلیف فیتزک (Cliff Fietzek)، مدیریت حملونقل الکتریکی بامو در امریکای شمالی میگوید:
مزیّت مهم مشتریان بامو در استفاده از باتریهای i3 به صورت «منبع ذخیره جداشدنی»، قابلیت آنها به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستمهای پیشتیبان برق خانگی و تجاری است. این منابع انرژی تجدیدپذیر، عملکرد بسیار بهینهتری دارد و میتواند درآمدهای اضافی در بازار انرژی ایجاد کند.
البته بامو در مورد زمان در دسترس قرار گرفتن این سیستم حرفی نزده است و تنها به ذکر این نکته که این سیستم آماده ورود به بازار است و میتواند انرژی حاصل از پنلهای خورشیدی را ذخیره کند، اکتفا کرده است. با توجه به اینکه متوسط مصرف برق خانگی در ایالات متحده، چیزی بین ۱۵ تا ۳۰ کیلوواتساعت است، پک باتریهای i3 با ظرفیت ۲۲ یا ۳۳ کیلوواتساعت میتواند گزینهای ایدهآل برای تأمین برق یک خانه در طول یک ۲۴ ساعت باشد.
این سیستم جدید بخشی از برنامه « i 360الکتریک» بامو است که شامل محصولاتی برای شارژرهای خانگی و عمومی، سرویسهای کمکی و حملونقل انعطافپذیر میشود. ابعاد این سیستم به گونهای است که میتواند در یک زیرزمین یا یک پارکینگ متوسط خانگی جا شود و میتواند به عنوان منبعی برای شارژ خودرو یا نیاز انرژی خانه مورد استفاده قرار گیرد.
پایلوت سیستم “Charged Forward” بر رابطه بین شارژ وسیله نقلیه الکتریکی و شبکه توزیع برق تأکید دارد و با همکاری نزدیک به ۱۰۰ مالک i3 در منطقه سانفرانسیسکو اجرا میشود. هدف، نمایش تأثیر مدیریت هوشمند شارژ وسیله نقلیه الکتریکی در بهینهسازی شبکه توزیع برق است و در همین حال، این پتانسیل را دارد که هزینههای کلی مالکیت این نوع وسایل نقلیه را کاهش دهد.
در برنامه پایلوت مدیریت شارژ i3، این امکان به بامو داده میشود که در ساعات حداکثر مصرف برق، در شارژ خودروها و همینطور سیستم ذخیره انرژی خانگی، تأخیر یا وقفه ایجاد کند. راب هیلی (Rob Healey)، مدیریت زیرساخت EV در بامو امریکای شمالی میگوید:
با سیستم ذخیره باتری الکتریکی بامو i، مشتریان ما میتوانند گام رو به جلویی در جهت یک الگوی انرژی پایدار در زندگیشان بردارند. این سیستم در کنار شارژرهای خانگی و برنامههای انرژی خورشیدی، رانندگان بامو را قادر خواهد کرد که فراتر از حملونقل الکتریکی، مزیّتهای منابع انرژی پایدار را درک کنند.
منبع:پدال