اوایل قرن بیستویکم بود که فردیناند پیچ، رئیس وقت گروه فولکسواگن تصمیم به ساخت سدان لوکسی جهت رقابت با بزرگان این بازار گرفت. پیچ برای تولید این سدان لوکس اهداف مختلفی داشت. وی از مهندسان گروه فولکسواگن درخواست ساخت خودرویی را کرد که بتواند از رهبران آلمانی بازار سدانهای لوکس بزرگ یعنی مرسدس بنز و بامو پیشی بگیرد. از سوی دیگر یکی از دلایل ساخت این خودرو پاسخ مستقیمی به مرسدس بنز بود چراکه ستارهٔ اشتوتگارت نیز با مدل کوچک جدید خود یعنی هاچبک A کلاس به بخش خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت که حوزهٔ اصلی فولکسواگن بود واردشده بود. این یعنی مرسدس بنز با A کلاس به محدودهٔ فولکسواگن واردشده بود و به همین دلیل فولکسواگن هم تصمیم گرفت همین عمل را در جهتی معکوس انجام دهد؛ یعنی با ساخت و عرضهٔ سدانی لوکس، خریداران S کلاس را بهسوی خود جذب کند.
هدف دیگر ساخت این سدان لوکس که فِیتون (Phaeton با تلفظ فارسی فِیتون با کسرهٔ ف) نامگرفته بود، تغییر تصور عمومی از برند فولکسواگن و تقویت برند آن در ساخت خودروهای لوکس و پریمیوم بود. درواقع فیتون ویترین تکنولوژیک فولکسواگن بشمار میرفت. هرچند گروه فولکسواگن در آن دوران (و تا به امروز) یک سدان لوکس فول سایز دیگر یعنی آئودی A8 را در بین محصولات خود داشت و ممکن بود فیتون به رقیب مستقیمی برای A8 تبدیل گردد اما فیتون بیشتر بهعنوان یک لیموزین لوکس و راحت همانند مرسدس بنز S کلاس و لکسوس LS در نظر گرفتهشده بود درحالیکه آئودی A8 و بامو سری 7 بیشتر اسپرتگرا بودند.
درهرحال سرانجام فیتون بر روی پلتفرم D1 گروه فولکسواگن مشترک با آئودی A8 و بنتلی کانتیننتال فلاینگاسپار ساختهشده و در نمایشگاه ژنو 2002 رسماً برای اولین بار رونمایی شد. فیتون سدان لوکس کاملاً بزرگی بود و فولکسواگن نیز برای آن طیف وسیعی از پیشرانهها را تدارک دیده بود که از 3.2 لیتری V6 شروعشده و به 6 لیتری W12 ختم میشد؛ بنابراین همهچیز برای موفقیت فیتون و آغاز رقابت آن با S کلاس و سری 7 فراهم بود؛ اما بااینوجود فولکسواگن فیتون چندان موفق عملنکرده و هرگز نتوانست به رقیبی جدی برای مرسدس بنز S کلاس و بامو سری 7 تبدیل گردد. همچنین فیتون به فروشی بسیار پایینتر از سطح انتظارات فولکسواگن دستیافت.
به همین دلیل عرضهٔ فیتون در سال 2006 در ایالاتمتحده پایان یافت هرچند که در دیگر کشورها همچنان عرضه میشد. بااینحال فیتون در چین فروش مناسبی داشت و به همین دلیل فولکسواگن آنرا در سال 2010 فیسلیفت کرده و در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی نمود؛ اما همچنان فیتون موفقیتی برای فولکسواگن به همراه نداشت. بدین ترتیب تولید آن در سال 2016 پس از 14 سال و فروش تنها 84,352 دستگاه متوقف شد تا پروندهٔ تنها سدان لوکس بزرگ فولکسواگن کاملاً بسته شود. هرچند فولکسواگن قصد داشت نسل دوم فیتون را تولید نموده و حتی مجدداً آنرا در بازار ایالاتمتحده هم عرضه کند اما بحران دیزل گیت موجب لغو این برنامه شد؛ البته فولکسواگن اعلام کرده است که همچنان برنامهٔ ساخت نسل دوم فیتون را دارد با این تفاوت که نسل دوم فیتون خودرویی تمام برقی خواهد بود که طی سالیان آینده معرفی خواهد شد.
بنابراین تصور میشد تا زمان معرفی نسل دوم فیتون، فولکسواگن بدون پرچمدار باقی بماند اما در نمایشگاه ژنو امسال این سازندهٔ آلمانی همه را شگفتزده کرد چراکه در این نمایشگاه از سدان لوکس و بزرگی بنام فیدئون (Phideon) رونمایی نمود. بااینحال متأسفانه در ژنو اعلام شد که این خودرو صرفاً مخصوص بازار چین تولید شده و برنامهای جهت عرضهٔ آن در دیگر کشورها وجود ندارد. اصلیترین دلیل ساخت فیدئون، وجود تقاضای بالا در چین برای فیتون بوده است. به همین دلیل فولکسواگن تصمیم گرفته فیتون را تحت نامی جدید صرفاً برای بازار چین احیاء کند. حال یک دستگاه از این پرچمدار جدید آلمانی در اختیار ماست که با آن در سرزمین اژدهای سرخ رانندگی کردهایم.
این یک فولکسواگن فیدئون است که حتی اگر بسیار خواهان آن باشید نمیتوانید یک دستگاه از آنرا بخرید مگر اینکه در چین زندگی کنید. البته در فیدئون (و قبلاً فیتون) تضادی دیده میشد چراکه این سدان لوکس در حالی تحت برند خودروی مردم (عبارت فولکسواگن در زبان آلمانی به معنی خودروی مردم است) عرضه میشود که برای عموم مردم ساخته نشده است. هرچند فیدئون یک ماشین آلمانی محسوب میشود اما بهتنهایی برای چینیها ساختهشده است چراکه آنها به سدانهای بزرگ و جادار بسیار علاقه دارند بهگونهای که حدود 60 درصد از کل فروش بنتلی فلاینگاسپار فقط در چین صورت میگیرد و به همین دلیل است که چینیها فیتون را هم دوست داشتند.
تولید فیدئون در کارخانهٔ فولکسواگن/SAIC (سایک شریک چینی فولکسواگن است) در شانگهای صورت میگیرد؛ بنابراین ما نیز به چین سفرکرده تا با فیدئون در زیستگاه طبیعیاش دیدار کنیم. در داخل این خودرو موارد بسیار مناسب و باکیفیتی بکار رفته که آنرا به بهترین کابین ساختهشده توسط فولکسواگن تبدیل میکند. کاربرد دو عنصر چوب و آلومینیوم از ویژگیهای برجستهٔ اتاق فیدئون هستند؛ اما در چین مردم به خودروهای محافظهکار و با فضای داخلی بزرگ و جادار علاقه دارند و این دقیقاً همان چیزهایی است که در فیدئون هم وجود دارد. فضای اتاق آن کاملاً کافی و حتی بیشازاندازه است، درها بزرگ بود، صندلیها بسیار راحت هستند و داشبوردِ کاملاً منطقی فولکسواگن نیز در آن وجود دارد.
یکی از ویژگیهای مهم فیدئون این است که اولین محصول فولکسواگن محسوب میشود که روی پلتفرم جدید ماجولار MLB این شرکت ساختهشده است. پلتفرمی که فعلاً برای فیدئون مجهز به یک موتور 3 لیتری V6 بنزینی با 300 اسب بخار قدرت شده است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 8 سرعتۀ اتوماتیک ساخت ZF و سامانهٔ 4Motion به هر چهارچرخ میرساند. البته در آینده موتور بنزینی 2 لیتری و همچنین یک نسخهٔ هیبریدی هم برای فیدئون ارائه خواهد شد درحالیکه هیچ برنامه جهت ارائهٔ موتور دیزل برای آن وجود ندارد. همچنین فولکسواگن برای اولین بار از یک سیستم دید در شب مبتنی بر دوربین در فیدئون استفاده کرده است که البته چون ما فقط چند ساعت با این ماشین دریکی از روشنترین شهرهای کرهٔ زمین آنهم در طولانیترین روزهای سال رانندگی کردیم امکان ارزیابی این سیستم فراهم نشد و باید در زمان دیگری به بررسی آن بپردازیم.
با فشردن دکمهٔ استارت، این غول آلمانی را بیدار میکنیم. موتور بزرگ آن عملکرد مناسبی دارد درحالیکه از پیچیدگیهای فنی کمتری هم نسبت به فیتون W12 برخوردار است. البته قطعاً عملکرد موتور 3 لیتری V6 فیدئون بهخوبی 6 لیتری W12 فیتون نیست اما اگر به دنبال یک سدان بزرگ و لوکس سنتی با صفات یک لیموزین راحت باشید، قطعاً آنها را در فیدئون پیدا میکنید. البته یک بامو سری 7 یا مرسدس بنز S کلاس بیشتر شمارا سرگرم کرده و فضای خلاقانهتر و خاصتری از فولکسواگن دارند که غیرازاین هم انتظار نمیرود.
فیدئون بر روی سیستم تعلیق بادی سوار شده است که اکثر عیوب سطحی مسیر را فیلتر میکند. به همین دلیل این ماشین بهاندازهٔ کافی راحت است. من بارها و بارها با فیدئون به انجام مانورهای ناگهانی پرداختم که همواره از پس همهٔ آنها برآمد درحالیکه شعاع گردش آن نیز عالی است. طراحی فیدئون بد نیست و طبق سبک طراحی فولکسواگن بهصورت ساده طراحیشده است. البته درواقع فیدئون را میتوان یک پاسات بزرگشده دانست. پاساتی که در طراحی آن هیچچیز ناخوشایندی وجود ندارد. فیدئون در سهماههٔ سوم سال جاری در چین با قیمتی حدود 500 هزار یوآن (75 هزار دلار) در بالاترین تیپ عرضهشده است.
فیدئون با طول 5.05 متر و عرض 1.87 متر با اینکه خودروی کاملاً بزرگی است اما دید بیرونی آن مناسب است بهگونهای که بدون نگرانی از ابعاد عظیم ماشین میتوان تقریباً هر چیزی در اطراف خودرو را مشاهده کرد. به همین دلیل حتی در شرایط ترافیک نیز راندن و هدایت فیدئون راحت است. بااینحال هنوز هم بسیاری از مدیران و ثروتمندان چینی فقط در صندلی عقب مینشینند بنابراین صندلیهای عقب اهمیت بیشتری دارند. در عقب فیدئون سه صندلی وجود دارد که صندلی وسطی عمدتاً بهعنوان محل قرار دادن دست استفاده میشود. صندلیهای عقب مجهز به ماساژور، گرمکن و سردکن هستند که کنترل این موارد به همراه سیستم صوتی و تهویه مطبوع از طریق کنسول بزرگ میانی عقب صورت میگیرد. یک یخچال نیز در وسط صندلیهای عقب کار گذاشتهشده است.
کیفیت و دقت مونتاژ داخلی فیدئون خوب است اما کیفیت متریال یک درجه پایینتر از یک S کلاس یا سری 7 و یا حتی سدان پریمیوم بزرگ خود گروه فولکسواگن یعنی آئودی A8 قرار میگیرد و در بیشتر قسمتها، فیدئون کمی ضعیفتر از خودروهای مذکور عمل کرده است. در کل هیچ نکتهٔ منفی بزرگی در فیدئون وجود ندارد و میتوان آنرا ماشین خوبی دانست؛ اما آیا احتمال عرضهٔ فیدئون در اروپا هم وجود دارد؟ من شک دارم چراکه فولکسواگن نمیخواهد زحمت ارائهٔ آن در اروپا را به خود بدهد. بهطورکلی فیدئون کاملاً نمایانگر یک خودروی پریمیوم با برند فولکسواگن است اما نه زمانی که در برابر رقبای لوکس واقعی خود قرار گیرد. پس فقط میتوانیم بگوییم که فیتون واقعاً خداحافظی نکرده است چراکه فیدئون درواقع نسخهٔ جدید فیتون بشمار میرود.
منبع:پدال