برای فهمیدن اینکه فورد اِج چگونه در کلاس شاسی بلندها عرضاندام میکند، این خودرو را در برابر مزدا CX-5 قرار دادهایم.
با اینکه فورد در آمارهای فروش خودروی انگلستان ردههای بالایی را کسب میکند اما در حال حاضر بهبودهایی در این خودرو صورت گرفته تا همچنان جذابیتهای خود را برای خریداران حفظ نماید. به منظور بهبود وجهه و افزایش فروش فورد در جهان، خودروهایی چون موندئو، موستانگ و اکواسپورت هماکنون در سرتاسر دنیا عرضه میشوند.
دیگر خودروی جهانی فورد شاسیبلند اِج است. در حالی که نام خودرو برای اهالی آمریکا آشناتر است اما این کراس اوور بزرگ در اروپا هم فروخته شده و در کلاسی بالاتر از مدل کوگا قرار میگیرد. اِج بر پایهی زیرساختهای مدلهای موندئو و S Max شکل گرفته و بنابراین باید جادار و راحت باشد. بهای 30 هزار تا 36750 پوندی این خودرو، اِج را در طیف گرانقیمتهای بخش شاسی بلندها قرار میدهد.
برای سنجش تواناییهای این خودرو باید حریفی که تواناییهای سواری و همچنین دوستدار خانواده بودن را مهیا نماییم. مزدا CX-5 خودروی محبوب اکثر افراد است و مدل سطح بالای Nav با پیشرانه دیزلی 173 اسب بخاری و تجهیزات فراوان، خودرویی جذاب برای رانندگی است. آیا اِج برتری خود نسبت به مزدا را ثابت میکند یا قافیه را به حریف آسیایی خود میبازد؟
کاربردی بودن
صندوق بار اِج نسبت به CX-5 99 لیتر برتری دارد و حجم آن به 602 لیتر میرسد. در هر دو خودرو صندلیهای پشتی تا میشوند و البته مزدا از آرایش 40/20/40 سود میبرد. اِج از نظر فضای سرنشینان عقب از مزدا پیش میافتد و فضای پا و شانهی بیشتری داشته و میتواند به راحتی سه سرنشین بالغ را در صندلیهای عقبی جای دهد.
سیستم چهارچرخ محرک موجود در اِج بهطور کامل توسط سیستمهای الکترونیکی کنترل میشود اگرچه که هیچ سیستم اضافی نظیر کنترل صعود از تپه وجود ندارد. هنوز هم البته صفحهنمایشی وجود دارد که چگونگی تقسیم نیرو بین چرخهای جلو و عقب را نشان میدهد.
درحالیکه مدل Zetec از نظر قیمتی با مدل فول آپشن مزدا CX-5 برابری میکند اما مدلهای سطح بالاتر فورد میتوانند خریداران مدلهای ممتازتر آئودی و مرسدس را نیز اغوا کنند. با در نظر گرفتن این نکته، مدل اسپورت 34500 پوندی ارزش بسیار خوبی دارد.
جدیدترین ساختهی فورد نتایج مختلفی را در تستهای اخیر به دست آورده اما ما از اضافه شدن این خودرو به این کلاس خوشحالیم. آنچه واقعاً کمک میکند این خودرو برجسته شود فضای کابینی در حد یک خودروی MPV و البته تجربه سواری ساکت و آرام در حد یک خودروی لوکس است. هزینههای سواری این خودرو برای خریداران عمده و سازمانها بالا است اما خریداران شخصی با پول پرداختی خودروی ارزشمندی را به دست میآورند.
جای خجالتی برای رتبهی دوم مزدا CX-5 وجود ندارد زیرا این خودرو هندلینگی تیز، آلایندگی کم و تجهیزات استاندارد زیاد داشته و هنوز هم یکی از پیشروهای این کلاس است؛ اما نسبتهای بدنهی کوچکتر باعث شدهاند که یک خودروی کاملاً کاربردی برای خانواده نباشد و سواری خشک مدل Nav آن را در مرتبهای پایینتر قرار میدهد. اگر حتماً میخواهید مزدا داشته باشید پس مدل دیفرانسیل جلوی SE L را خریده و در خرج خود نیز صرفهجویی نمایید.
قیمت: 32 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری 197 اسب بخاری
بزرگترین شاسیبلند دو دیفرانسیل کیا به لطف طراحی 7 نفره و صندوق بزرگ بسیار کاربردی است. بهای این خودرو کمی بیش از مدل سطح پایهی اِج است اما سورنتو دارای سیستم ناوبری، چرم و سیستم تعلیق هوشمند برای یدک کشی است. آلایندگی بالاتر خودرو باعث میشود که کمی هزینههای بالاتری داشته باشد.
قیمت: 32580 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 148 اسب بخاری
فورد میخواهد که اِج برای خریداران کراس اوورهای لوکس رده پایین جذاب باشد. درحالیکه آئودی کمی گرانتر است اما مدل پایهی SE هنوز هم تجهیزاتی چون صندلیهای گرم شونده و حسگرهای پارک عقب را دارد. همهی این موارد Q5 را به موردی جذاب در این رده تبدیل میکنند.
منبع:پدال