سال گذشته بامو با عرضهی سری 7 G12 جدید عصر جدید سدان های لوکس خود را آغاز کرد. با استفاده از هسته کربنی سبکوزن انقلابی که باعث شده وزن خودرو نسبت به نسل پیشین کاهش یابد و البته استحکام خودرو نیز بهبود پیدا کند، بسیار از طرفداران انتظار دست بردن بخش M در این خودرو را دارند. جای تعجبی ندارد که آلپینا نیز دست بکار شود و نسخهی خاص خود را بر پایهی این نسل از سری 7 عرضه نماید. البته آنها به جای M7 این خودرو را B7 مینامند
آلپینا یک شرکت خانوادگی با تنها 230 کارمند است که از حدود 50 سال پیش کار خود را با عرضه کیت کاربراتور وبر روی بامو 1500 آغاز کرده است. از آن زمان تاکنون این شرکت خودروهای منحصربهفردی را در معیت این کمپانی باواریایی ارائه داده است. تمرکز آلپینا روی گشتاور تولیدی است که انتقال قدرت نرم و بیزحمتی را از دورهای پایین میسازد؛ اما تنها کار این شرکت بر روی قوای محرکه خلاصه نمیشود بلکه با ارائهی تنظیمات خاص سیستم تعلیق نیز باعث بهبود کیفیت سواری خودروها میشوند.
بامو آلپینا B7 2017 سومین نسل از این خودرو است که توسط تیونر مورد بحث دستکاری شده و آنها از ما دعوت کردهاند تا در برخی از بهترین جادههای کالیفرنیا به رانندگی با این خودروها بپردازیم.
آلپینا از پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری با توربوشارژرهای توئین اسکرول جدید در این خودرو استفاده کرده که میتوانند فشار 20 psi را ایجاد کنند. در مقایسه با نسل قبلی B7، قدرت تولیدی نسل جدید با 12 درصد افزایش به 600 اسب بخار و گشتاور خودرو نیز با 10 درصد افزایش به 800 نیوتون متر رسیده است. با این اوصاف جای تعجبی ندارد که این سدان سنگینوزن در 3.6 ثانیه از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد.
به منظور کمک به تولید چنین قدرتی آلپینا از سیستم جذب هوای مخصوصی استفاده کرده که در آن شاهد مجاری بزرگتر، فیلترهای هوای بهینه شده و منیفولد مخصوص هستیم. با افزایش حجم 70 درصدی اینترکولر نسبت به نسل قبل، اصلاحات انجام شده به جذب ماکزیمم هوا و در نتیجه کاهش دما منجر شده است. به علاوه صدایی شگفتانگیز با فشردن پدال گاز به گوش میرسد.
گیربکس نیز ارتقا یافته و B7 با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF عرضه میشود. تعویض دندهها تنها در 100 میلیثانیه صورت میپذیرد. همچنین نرمافزار سوئیچ ترونیک آلپینا باعث بهبود معکوسهای پیدرپی شده و با اضافه شدن لانچ کنترل به شما این اجازه را میدهد که به مالکان سوپرکارها تواناییهای بالای این خودرو را نیز نشان دهید.
برای استفاده از این قدرت عظیم آلپینا سیستم تعلیق را نیز متناسب با پیشرانه خودرو تنظیم کرده است. سیستم تعلیق بادی در هر دو اکسل جلو و عقب بکار رفته و همین عاملی برای سواری راحت و نرم خودرو است. وقتی حالت اسپورت پلاس فعال شود ارتفاع سواری خودرو کاهش یافته و بدون هیچگونه ناهنجاری پاسخگوتر میشود. به این مجموعه پایدارکننده های لغزشی را نیز باید اضافه کرد که در کل همهی این بهبودها باعث میشود تا حد ممکن از همهی تواناییهای خودرو لذت ببرید.
یکی از کلیدیترین نکاتی که در B7 متوجه میشوید چابکی این خودرو در راههای پرپیچوخم است. در عبور از پیچهای تقریباً 90 درجه نیز ما مشکلی نداشتیم. بخشی از این عملکرد به فرمان فعال داخلی مربوط میشود که از سیستم فرمان الکتریکی با نسبت متغیر در اکسل جلو و فرمان فعال در اکسل عقب تشکیل شده است. چرخهای عقب میتوانند حداکثر تا 3 درجه فرمان بپذیرند.
بالاتر از همه نسخهی بهبود یافتهی xDrive بامو است که میتواند بسته به شرایط رانندگی و حالت انتخابی تا 90 درصد قدرت را به چرخهای عقب انتقال دهد.
یک خودرو آلپینا نخواهد بود اگر در آن از رینگهای چند پرهی خاص استفاده نشده باشد. این رینگها که در دو سایز 20 و 21 اینچی عرضه میشوند در پیچها عملکرد بهتری دارند. همکاری آلپینا با میشلین نیز همچون همیشه در این خودرو نیز وجود داشته و B7 دارای لاستیکهای پایلوت سوپراسپورت است. دیسکهای 15.5 اینچی با 4 پیستون در جلو و نمونهی 14.5 اینچی با 2 پیستون نیز در عقب حضور دارند.
در داخل کاکپیت آلپینا برخی سطوح بهتر را به کابین زیبای سری 7 اضافه کرده است. در کابین شاهد کفپوشهای آلپینا و تریم چوب زیبا در داشبورد هستیم.
با در دست گرفتن فرمان چرمی با دوختهای آبی و سبز و فشردن دکمهی استارت شاهد نشاندهندههایی با رنگ آبی خواهید بود. با انتخاب حالت اسپورت و اسپورت پلاس نشاندهندهها به رنگ مشکی و سبز درمیآیند.
آلپینا B7 هنوز هم یک سری 7 لوکس است که میتواند سواری نرم و راحتی را حتی در بدترین جادهها ارائه کند. قدرت خودرو همیشه در دسترس بوده و با افزایش سرعت نیز به نظر میرسد خودرو خوشحالتر میشود.
مکانی که خودرو را میراندیم چندان از عرض B7 پهنتر نبود و سیستم فرمان فعال خودرو کمک میکرد تا از پیچهای تند نیز به راحتی عبور کنیم. صدای برخاسته از سیستم اگزوز با فشردن پدال گاز گوشنواز بوده و برخی اوقات فراموش میکنیم که این یک سدان لوکس است.
پس از گردش در راههای آزاد وقت آن رسیده تا سری به پیست معروف لاگوناسکا نیز بزنیم. با انتخاب حالت اسپورت پلاس و قرار دادن دنده در حالت دستی، شتاب گیری دیوانهواری را تجربه میکنیم. لاستیکهای پهن میشلین چسبندگی بالایی را به این سدان لوکس بخشیدهاند.
آلپینا ادعا میکند که ترمزهای B7 با نمونههای سرامیک کربنی یکسان هستند اما بهای پایینتر و راحتی بالاتری دارند. در پیست ترمزهای سرامیک کربنی واقعاً میدرخشند اما ترمزهای آلپینا نیز مشکلی در متوقف کردن فوری خودرو ندارند.
بامو آلپینا B7 2017 بهای 137 هزار دلاری دارد که نسبت به مدل عادی 750i xDrive 40 هزار دلار گرانتر است. با در نظر گرفتن توانایی آلپینا در ارائهی پرفورمنس عالی در قالب یک سدان لوکس به نظر میرسد که بهای این خودرو مناسب است. شاید یک روزی بامو مدل M7 را به خط تولید خود اضافه کند اما نادیده گرفتن آلپینا B7 بسیار سخت است.
منبع:پدال