رنو اسپورت برخی از خاطرهانگیزترین خودروها را در طول دو دههی گذشته تولید کرده اما برخی از سطح بالاترین نسخهها نظیر اسپورت اسپایدر و کلیو V6 نشان دادهاند که رنو چند مرده حلاج است!
اما خودرویی که اینجا میبینید اعتبار رنو را وارد مرحلهای دیگر کرده است. در واقع اگر بخواهیم صحیحتر نگاه کنیم، خودروی موردبحث بعد از رنو 5 توربو 2 وجود داشته است.
کمی به گذشته برگردیم؛ در خلال سالهای دههی 70 میلادی که تب مسابقات داغ بود رنو نیز مشتاق به رقابت بود. هیچ خودروی دیفرانسیل جلویی برای قد علم کردن در برابر لانچیا استراتوس و فیات 131 آبارث وجود نداشت بنابراین درحالیکه مارسلو گاندینی وظیفهی خلق بدنهای مناسب را بر عهده داشت، مهندسان رنو پیشرانهای را در میانهی خودرو باید قرار میدادند.
پیشرانهی خودرو آشنا بود، نسخهی Cleon 1397 سیسی که بهطور گستردهای در محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته بود اما با استفاده از توربو قدرت خروجی آن به 158 اسب بخار افزایش یافته بود و آن را به قدرتمندترین خودروی فرانسوی آن روزها بدل کرده بود. اما توربو 2 که در تصاویر میبینید به منظور کاهش هزینهها جزئیات مرسومتری داشت اما در نهایت نسخهای افراطیتر با مشخصات مدلهای گروه B برای مسابقات رالی ارائه شد.
خودروهای گروه B بسیار سریع بودند و در سری evo 222، ریچارد مادن نسخهای 300 اسب بخاری و دیفرانسیل عقب از آن را با وزن 910 کیلوگرم میراند. Jean Ragnotti در سال 1985 با نسخهی چهارچرخ محرک این خودرو پیروزی چشمگیری را به دست آورد.
خودروی حاضر در تصویر کپیای دقیق از خودروی Ragnotti بوده و نمونهی 1982 بازسازی شده را نشان میدهد که در سالهای بین 2010 تا 2013 به مشخصات فعلی تبدیل وضعیت یافته است.
در بازسازی خودرو مجموعهای از قطعات رسمی بکار رفته است، از کیت بدنهی کامل Maxi گرفته تا گیربکس رنو اسپورت و مجموعهای از رینگهای خاص. پیشرانه دوباره ساخته شده و حدود 275 اسب بخار قدرت تولید میکند.
برای خرید این خودرو جیبهای پرپول نیاز است چراکه بهای 89995 پوندی دارد؛ اما خودروهای مشابه با وضعیت متوسط بهای زیادی دارند بنابراین این خودرو میتواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که خواهان خودروی رالی کارا با بهایی نسبتاً مناسب هستند.
منبع:پدال