با اینکه باور عمومی درباره خودروهای تویوتا این است که سازنده ژاپنی تنها نان کیفیت و اعتبار و شهرت قدیمیاش را میخورد اما نگاهی به امار فروش خودروهای نو و متفاوت دیگر برندها در کلاس کراساوورهای متوسط اقتصادی و شهری، خبر از شعبده بازی تویوتا در مدل راو۴ میزند. این خودرو که در رده خود رقابت سختی را با محصولات سوبارو، نیسان، شورولت، هوندا، هیوندای، کیا و جیپ کلید زده از ابتدای سال تا پایان ماه دهم توانسته بالغ بر ۳۸۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد و به تنهایی در صدر جدول پرفروشترین کراساوور متوسط بازار آمریکای شمالی جای گیرد.
این خودرو ژاپنی زیبا که ظاهری تهاجمی و جوانپسند دارد در خلال ۴ نسل اخیر، خود را از یک مدل ساده و کاربردی به خودرویی استاندارد و مجلل تبدیل کرد تا در نهایت با پیشی گرفتن از نمونههای آمریکایی، آسیایی و اروپایی، به تنهایی عنوان بهترین خودروی این کلاس را از آن خود کند. اینجا در کنار بررسی وضعیت راو۴، به صورت خلاصه نگاهی انداختهایم به میزان فروش ۴ رقیب این محصول ژاپنی؛ ساختههای نیسان، هیوندای، سوبارو و هوندا.
فروش سال ۲۰۱۶ این خودروی ژاپنی بالا بوده و به نوعی رکورد تمام ۲۰ سال اخیر را شکسته است. از سال ۱۹۹۶ که این اتومبیل به آمریکا وارد شده تا به حال، فروش راو۴ هرگز بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه نبوده اما احتمالا راو۴ امسال با یک فاصله فاحش، هم بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه فروش خواهد داشت و هم بر سایر رقبای خود برتری مییابد. فروش ۱۰ ماهه نخست ۲۰۱۷ راو۴ ۳۵۲ هزار دستگاه است.
هوندا مهمترین رقیب تویوتا در این بخش است و حتی سال قبل هم توانسته با یک اختلاف ۴ هزارتایی بر مدل راو۴ غلبه کند اما امسال با اینکه نسل جدید سیآروی به بازار آمده گویا برگ برنده دست تویوتا بوده است. فروش سیآر- وی در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵۷ هزار دستگاه بوده است در حالی که در ده ماهه نخست امسال توانسته دقیقا به همین میزان بفروشد.
این خودرو سال قبل یکی از مدعیان برتری در این کلاس بود که در نهایت بازی را به دو رقیب دیگر ژاپنی یعنی هوندا و تویوتا واگذار کرد. کل فروش ۲۰۱۶ نیسان روگ در آمریکای شمالی ۳۳۰ هزار دستگاه بوده و تا اینجای سال هم بیش از ۳۲۹ هزار دستگاه فروش داشته است.
با اینکه فروش ۱۳۵ هزار دستگاه در ده ماه برای فارستر یک رقم ایده آل است اما در مقایسه با ۴ غول دیگر این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد. فارستر پارسال حدود ۱۸۰ هزار دستگاه فروش داشت که احتمال امسال در همین حدود فروش داشته باشد.
ساخته باکیفیت و زیبای هیوندای با اینکه محصولی محبوب در ایران است اما در عین حال همواره میزان بالای فروش را در بازارهای مختلف به ثبت میرساند. سانتافه در حالی سال گذشته توانسته ۱۳۱ هزار دستگاه بفروشد که از ابتدای سال تا پایان ماه دهم چیزی نزدیک به ۱۱۰هزار دستگاه فروش داشته است.