نگاهی دقیق‌ به کادیلاک XT3

8 فروردین 139615:10
6 دقیقه


نگاهی دقیق‌ به کادیلاک XT3

چند سال پیش کادیلاک اعلام کرد که قصد دارد در بازار خودروهای پریمیوم راه رقبا را دنبال کرده و یک استراتژی جدید نیز برای نام‌گذاری محصولات خود ابداع کرد که در آن خودروهای سدان با نام CT و کراس‌اوورها با نام XT شناخته می‌شوند. نخستین محصولات دوران جدید کادیلاک، سدان لوکس CT6 و کراس‌اوور متوسط XT5 بودند؛ اما ممکن است کادیلاک دیر به فکر افتاده باشد اما قصد دارد حضور قوی‌تری در بخش کراس‌اوورها داشته باشد؛ بنابراین کادیلاک در تدارک ساخت کراس‌اوور کامپکتی بنام XT3 برای رقابت با آئودی Q3، ب‌ام‌و X1 و مرسدس بنز GLA است.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

آزمایش پروتوتایپ‌های این کراس‌اوور جدید از ماه جاری آغاز شده و نخستین تصاویر جاسوسی هم از آن انتشار یافته است. XT3 که پایین‌تر از XT5 قرار می‌گیرد، سومین SUV کادیلاک خواهد بود و در کنار XT5 و اسکالید به بخش پرسود و محبوب کراس‌اوورها و SUVها وارد خواهد شد؛ اما درحالی‌که مدل بزرگ‌تر XT5 جایگزین SRX شد، XT3 خودرویی کاملاً جدید است که بخش کراس‌اوورهای کامپکت لوکس را هدف قرار داده است. البته تعجبی ندارد که کادیلاک می‌خواهد به این بخش بازار وارد شود چراکه در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت بسیاری از خودروسازان در حال کسب فروش بالا و سود زیادی هستند؛ اما آیا کادیلاک XT3 به‌اندازهٔ کافی خوب خواهد بود که بتواند با ب‌ام‌و X1 و آئودی Q3 رقابت کند؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال نگاهی کوتاهی به این کراس‌اوور لوکس جدید آمریکایی داریم.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

پروتوتایپ‌های در حال آزمایش XT3 به‌شدت با پوشش‌های سنگینی پنهان شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان حرفی در مورد طراحی آن زد. بااین‌وجود انتظار می‌رود مشخصه‌های ظاهری کادیلاک یعنی جلوپنجرهٔ کرومی، چراغ‌های جلوی تیز و نوار LEDها که به سمت پایین کشیده شده‌اند در XT3 هم وجود داشته باشند. در نمای عقب هم چراغ‌هایی عمودی دیده می‌شوند درحالی‌که احتمالاً صرف‌نظر از نوع موتور، دو سر اگزوز به‌صورت استاندارد در طرفین سپر عقب وجود خواهد داشت. شکل کلی این خودرو هرچند پویا و اسپرت به نظر می‌رسد اما از لحاظ اندازه بزرگ‌تر از رقبای مستقیم خود یعنی آئودی Q3، ب‌ام‌و X1 و مرسدس بنز GLA خواهد بود؛ بنابراین XT3 از لحاظ ابعاد بیشتر به آئودی Q5 یا ب‌ام‌و X3 شباهت خواهد داشت.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

در داخل نیز XT3 به‌احتمال‌زیاد مانند دیگر محصولات مدرن کادیلاک دارای داشبوردی V شکل با یک صفحه‌نمایش لمسی به‌صورت استاندارد و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CUE خواهد بود؛ اما با توجه به اینکه XT3 بر روی پلت‌فرم جدید مشترک با نسل جدید شورلت اکوئناکس و جی‌ام‌سی تراین ساخته خواهد شد، جاداری و فضای داخلی آن احتمالاً مطابق آنچه از یک کادیلاک انتظار می‌رود نخواهد بود. بخصوص به خاطر ماهیت اسپرت آن‌که دارای سقفی شیب‌دار است؛ بنابراین انتظار نداریم که جاداری XT3 مانند XT5 باشد و احتمالاً فضای سر و پایی مشابه سدان ATS خواهد داشت.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

هنگامی‌که خبرهایی مبنی بر ساخت رقیبی برای ب‌ام‌و X1 توسط کادیلاک منتشر شد اعتقاد بر این بود که کراس‌اوور جدید کادیلاک خودرویی دیفرانسیل عقب باشد اما متأسفانه واقعیت این است که XT3 روی پلت‌فرم D2XX ساخته شده و این یعنی نمونه‌ای دیفرانسیل جلو خواهد بود. البته سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان یک آپشن در تیپ‌های پایه و به‌صورت استاندارد در تیپ‌های بالاتر برای آن ارائه خواهد شد. بااین‌حال هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرانه‌های XT3 در دست نیست اما در نمونه‌ای که شکار جاسوسان شده است، اینترکولری در پشت سپر جلو قابل‌تشخیص است و این یعنی کادیلاک در این کراس‌اوور کامپکت از یک پیشرانهٔ توربوشارژ استفاده کرده که به‌احتمال‌زیاد از نوع 2 لیتری چهار سیلندر است. یعنی موتوری که در حال حاضر در سدان ATS بکار می‌رود.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

این امر به‌هیچ‌عنوان تعجب‌آور نیست چراکه پیشرانۀ اکثر کراس‌اوورهای این سگمنت از همین نوع است و مرسدس بنز، آئودی، ب‌ام‌و و لکسوس نیز همگی در کراس‌اوورهای کامپکت خود از پیشرانه‌ای مشابه موتور XT3 استفاده می‌کنند. این موتور در ATS قدرتی معادل 272 اسب بخار و گشتاوری برابر با 400 نیوتن متر تولید می‌کند درحالی‌که ممکن است کادیلاک برای انتقال نیروی آن در XT3 از یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک استفاده کند. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ خودروسازی در کراس‌اوور کامپکت خود از پیشرانهٔ شش سیلندر استفاده نمی‌کند و همچنین مصرف سوخت نیز به بزرگ‌ترین دغدغهٔ خریداران تبدیل شده، به‌احتمال‌زیاد کادیلاک هم پیشرانهٔ V6 را برای XT3 ارائه نخواهد کرد.

 نگاهی دقیق‌تر به کادیلاک XT3

انتظار می‌رود کادیلاک برای XT3 قیمتی رقابتی را در نظر گیرد که بنابراین احتمالاً قیمت پایهٔ آن از حدود 30 هزار دلار آغاز خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود کادیلاک XT3 در اواسط سال 2018 به بازار عرضه گردد. این در حالی است که کادیلاک ساخت کراس‌اوور دیگری را هم جهت پُر کردن فاصلهٔ میان مدل‌های کنونی XT5 و اسکالید، در نظر دارد تا حضور خود را در این بخش بسیار داغ و پرسود تقویت کند.

منبع:پدال