فردا T5 یا همان FMC T5، و یا همان دانگ فنگ T5، یک خودروی کراس اور ساخت کمپانی دانگ فنگ چین است. این خودرو ابتدا در سال 2018 در نمایشگاه خودرو شهر پکن معرفی و سپس به بازار عرضه شد. در سال 2019 دانگ فنگ اقدام به رونمایی یک فیس لیفت از خودروی T5 کرد که تولید آن تاکنون ادامه دارد. پای دانگ فنگ T5 در سال 1400 توسط شرکت فردا موتورز به بازار ایران نیز باز شد.
طراحی ظاهری فردا T5
FMC T5 طراحی نسبتا محافظه کارانه ای دارد و دانگ فنگ برخلاف دیگنیتی، چندان از خطوط سیال و فرم بدنه اسپرت برای فردا T5 استفاده نکرده است. این خودرو در نمای جلو چهره ای معمولی دارد؛ چراغ های جلو از نوع لنزی هستند که دی لایت ها داخل آن ها قرار گرفته، جلو پنجره خودرو مطابق ترند روز دنیا ابعاد بزرگی دارد و لوگوی فردا موتورز در وسط آن قرار گرفته، چراغ های مه شکن به صورت عمودی در دو طرف سپر جلو به چشم می خورند و یک دیفیوزر نیز در پایین سپر جلو برای افزایش زیبایی به کار گرفته شده است.
نمای کناری فردا T5 بسیار ساده طراحی شده و خبری از خطوط بدنه حجیم و اغراق آمیز در این نما نیست و دانگ فنگ تلاش کرده تا با اضافه کردن زه های کرومی رنگ به زیر درب ها و دور شیشه ها به جذابیت این نما اضافه کند. قسمت بالایی گلگیر های آن فرم صافی دارد و به همین علت رینگ 18 اینچی با وجود فاصله مناسب از کناره های گلگیر، فاصله زیادی از قسمت بالای گلگیر دارند و ممکن است کوچک به نظر برسند.
نمای عقب FMC T5 شاید جالب توجه ترین بخش این خودرو باشد که دلیل آن چراغ های به هم پیوسته آن است. البته چراغ های به هم پیوسته به خودی خود موضوع جدیدی نیستند و در بسیاری از خودرو های جدید می توان این سبک طراحی را مشاهده کرد اما در اینجا، طراحان T5 با اضافه کردن یک نوار کرومی که بخش پایینی چراغ ها نیز به یکدیگر متصل کرده باعث ایجاد یک نمای خاص تر شده اند. از چراغ های اصلی که عبور کنیم، مه شکن های عقب در بخش پایینی خودرو قرار گرفته اند و یک دیفیوزر نیز شبیه به جلوی خودرو در پایین سپر به چشم می خورد که هیچ خروجی اگزوزی روی آن دیده نمی شود.
کابین و فضای داخلی فردا T5
کابین فردا T5 شاید بزرگترین نقطه ضعف این خودرو باشد، داشبورد، صندلی ها و فرمان این خودرو همگی پوشش چرمی با کیفیت متوسطی دارند و در سایر نقاط نیز از پلاستیک های خشک استفاده شده. غربیلک فرمان دانگ فنگ T5 از نوع 4 شاخه و D کات است که به غیر از طراحی نه چندان زیبایش، به علت زاویه گیری به سمت بالا (شبیه به فرمان مینی بوس ها) ممکن است مقداری بد دست باشد. در پشت فرمان نیز یک صفحه کیلومتر دیجیتالی 7 اینچی به چشم می خورد.
در کنسول میانی داشبورد یک تبلت اندرویدی به شکل بسیار بدی قرار گرفته و سازنده به جای طراحی کردن فضایی برای نصب مانیتور در داخل داشبورد، ترجیح داده تا آن را مانند تبلتی که توسط چسب مگنتی به داشبورد چسبانده شده در خودرو قرار دهد. صفحه نمایش های تبلتی بزرگ که این روز ها جای پنل های دکمه ای را در خودرو ها گرفته اند ممکن است ظاهر مدرنی داشته باشند اما در واقع کمپانی ها از این صفحه نمایش ها برای ارزان سازی خودرو و سود بیشتر استفاده می کنند. کار کردن با این تبلت ها هنگام رانندگی سخت و ایضا خطرناک است و باعث از دست رفتن تمرکز راننده می شود.
کند شدن سیستم عامل و تاچ صفحه نیز یکی از مشکلات این سیستم ها است که در خودرو های نسبتا ارزان قیمت پس از مدتی استفاده بوجود می آید در زیر مانیتور یک سری کلید به صورت پیانویی قرار گرفته اند و پایین تر از آن اهرم دنده قرار دارد که کلید های ترمز پارک، اتوهلد، ESP و HDC دور آن به چشم می خورند. صندلی راننده فردا T5 برقی است و در ردیف عقب نیز فضای پای فضای مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده.
مشخصات فنی فردا T5
فردا T5 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ با کد 4J15T بهره می برد که در اصل متعلق به کمپانی میتسوبیشی است. این موتور توانایی تولید 156 اسب بخار توان در 5000 دور در دقیقه و 230 نیوتون متر گشتاور در 1750 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و فردا T5 را طی حدود 11.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.
FMC T5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند و همچنین از حمایت سیستم هایی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز بهره می برند. فردا T5 با وزن 1575 کیلوگرمی خود مصرف سوخت میانگین 7.8 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.
ایمنی و امکانات رفاهی فردا T5
فردا T5 به 6 ایربگ مجهز است که برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای در نظر گرفته شده اند. همچنین این خودرو موفق به کسب تنها 3 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده که امتیاز قابل قبولی نیست. البته فردا T5 با توجه به داشتن سیستم هایی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کمک حرکت در سراشیبی HDC می تواند هنگام رانندگی حس اطمینان خوبی به راننده انتقال دهد.
امکانات رفاهی دانگ فنگ T5 با توجه سطح قیمتی که در آن قرار گرفته چندان پر و پیمان نیست، اما در هر صورت امکانات کاربردی مورد نیاز روی این خودرو قرار گرفته اند. از امکانات شاخص آن می توان به شیشه بالابر های برقی، آیینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سقف پاناروما، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12 اینچی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی راننده با تنظیم 8 جهته برقی، گرمکن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد و صندوق عقب برقی اشاره کرد.
فردا T5 در بازار؛ قیمت و رقبا
در بازار امروز، فردا T5 رقیبانی نظیر لاماری ایما آرین موتور، جک K7 کرمان خودرو، چری تیگو 7 پرو، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم دارد. همه این خودرو ها از موتور های 1.5 لیتری توربو استفاده می کنند اما در مقابل گیربکس های DCT یا CVT رقبا، محصول فردا موتور از گیربکس 6 دنده AT بهره می برد که به نوعی می تواند برگ برنده آن باشد.
فردا T5 طراحی ظاهری محافظه کارانه، طراحی داخلی متوسط، قوای فنی خوب و امکانات قابل قبولی دارد. خدمات پس از فروش گسترده فردا موتور نیز برگ برنده دیگر این خودرو است. اما از سوی دیگر مواردی نظیر کیفیت ساخت پایین و بازار خرید و فروش نسبتا ضعیف نقاط ضعف این خودرو هستند.
در مجموع، می توان گفت که فردا T5 در بازار فعلی ایران با وجود قیمت کمتر از رقبا، داشتن خدمات پس از فروش مطمئن و بهره بردن از گیربکس AT ارز خرید بالایی دارد. اما اگر طراحی کابین، آپشن های بیشتر و بازار خرید و فروش خودرو برای شما اهمیت دارد بهتر است به سراغ رقبای این خودرو مانند تیگو 7 پرو و فیدلیتی بروید.
با عرض سلام،دوستان t5 سوار گرامی،برای استفاده جمعی از تجربیات دوستان، جدیدا گروهی در تلگرام راه اندازی شده با اسم t5 سواران لطفا با عضویت در این گروه و معرفی به سایر عزیزان کمک کنیم تا از تجربیات هم استفاده کنیم.تشکر
من ماشینو۴۵ روزه تحویل گرفتم ماشین بسیار نرم وجادار هست موتورش هم توان خیلی خوبی داره تمام آبشن هاش به خوبی کار میکنه سیستم صوتی خوبی داره تو هزار کیلومتر روغن وفیلتر هاشو رایگان عوض کردن ۱۲ تا اکتان هم بهم دادن درکل من از ماشین راضی هستم تنها ضعفی که میتونم بگم اینکه دیر تحویل دادن حدود ۹ماه که گفته بودن ۶۰روز کاری فعلا من مشکلی تو ماشین ندیم مطمئن ارزش خریدداره
اصلا مشخص نیس ک این حرفا از روی غرض نوشته شده.