فولکس واگن تیگوان 2000 توربو 2016-اکنون

کشور
آلمان آلمان
شرکت خدمات دهنده
ماموت خودرو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف فروش
قیمت بازار
5,180,000,000 (تومان)
مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان 2000 توربو
0 KM/H
حداکثر سرعت
7.7 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
2000 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک دو کلاچه
مصرف سوخت ترکیبی
7.4 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1650 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/40R19
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/40R19
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)180 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)320 نیوتون متر در 1500-3950 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)90 اسب بخار بر لیتر
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزمجهز به abs 4 کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
نوع سیستم فرمانبرقی با قابلیت سفت شدن در سرعت بالا
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت0 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)7.7 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی5سال یا 150هزار کیلومتر
امکانات رفاهی فولکس واگن تیگوان 2000 توربو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )9 عدد- راننده-سرنشین جلو- جانبی برای سرنشینان جلو و عقب-پرده ای در دو طرف و زانوی راننده
سیستم های پایداری و کمک رانندهESP همراه با trailer stabilization-:نترل سرعت در سراشیبیHDC-اتو هلد
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم هشدار خواب آلودگی راننده-مجهز به سیستم ورود وبدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان دارای سیستم کمکی برقی
نوع غربیلک3شاخه مجهز به کلید های مولتی مدیا
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع سه‌گانه با فیلتر ضد آلرژی
سیستم صوتی و تصویریمجهز به ورودی های aux-usb
سیستمهای مولتی مدیامجهز به صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی
سیستم صندلیهای جلوبرقی 12 حالته مجهز به حافظه-مجهز به روکش چرمی دارای گرمکن
سیستم صندلیهای عقبصندلی های متحرک و تاشوی عقب دارای گرمکن
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی و تاشو همراه با گرمکن-میز پذیرایی
سیستم شیشه هاشیشه های سولار و دودی
سیستم های سقفمجهز به سقف پانوراما
سیستم روشنایی جلوچراغ های LED به همراه دی لایت
سیستم روشنایی عقبLED
سنسورهای پیش فعالسنسور نمایشگر باد لاستیک TPMS-درب صندوق اتوماتیک هوشمند-صفحه کیلومتر دیجیتال-هداپ
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سیستم کمکی پارک به همراه سنسور کنترل فاصله-دوربین 360 درجه-کروزکنترل-اتوهلد-درایو مد-سیستم کنترل انتقال قدرت 4motion drive-
10 دقیقه


در سال 2007، کمپانی فولکس واگن در جهت توسعه محصولات خود و تمرکز بر بازار های جدید، یک کراس اور کامپکت طراحی و به بازار های جهانی معرفی کرد؛ تیگوان. فولکس واگن تیگوان که از سال 2007 تا کنون در حال تولید است دو نسل مختلف را به خود دیده و در حال حاضر پر فروش ترین خودروی کراس اور بازار اروپا است.

 

نسل دوم فولکس تیگوان سال 2015 در نمایشگاه بین المللی خودروی فرانکفورت معرفی و از سال بعد یعنی 2016 به بازار عرضه شد. این نسل از تیگوان از پلتفرم MQB A2 گروه فولکس واگن استفاده می کند که با خودرو هایی مانند آئودی Q3 و سئات تاراکو نیز مشترک است.

 

در سال 1397 ماموت خودرو اقدام به واردات تیگوان در کنار خودرو هایی مانند پاسات و گلف GTi به بازار ایران کرد. تیگوان در ابتدا فروش بسیار خوبی را در ایران تجربه کرد اما به دلیل وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو خیلی زود با بازار خداحافظی کرد.

 

فولکس تیگوان.jpg

 

طراحی ظاهری

ظاهر تیگوان از زبان طراحی جدید خودرو های فولکس استفاده می کند و در نتیجه اگر با این زبان تا حدی آشنا باشیم می توانیم با نگاه کردن به تیگوان به راحتی فولکس بودن آن را تشخیص دهیم. تیگوان یک کراس اور کامپکت است و ابعاد چندان بزرگی ندارد اما فولکس تلاش کرده تا با استفاده از خطوط بدنه زیاد و برجسته و شلوغ کردن بدنه تیگوان را عضلانی تر کند.

 

چهار خط طولی موازی هم روی کاپوت تیگوان در نمای جلو دیده می شود که به زیبایی با رسیدن به جلو پنجره و چراغ های جلو محو شده اند. چراغ های جلو فرم تقریبا مستطیلی شکل دارند و توسط یک نوار کرومی از بالا و جلو پنجره از وسط به یکدیگر متصل شده اند. روی سپر جلو نیز دو شبکه مشکی رنگ در دو طرف قرار دارند و پایینتر از آن ها نیز دو مه شکن خودرو در طرفین ورودی هوای سپر به چشم می خورند. یک دیفیوزر نیز برای سپر جلو تعبیه شده که به زیبایی و افزایش آیرودینامیک خودرو کمک می کند.

 

تیگوان قرمز.jpg

 

نمای کناری تیگوان بسیار شلوغ و بر حجم طراحی شده؛ یک خط بسیار ظریف از نوک گلگیر جلو شروع شد و در نهایت به زیبایی در انتهای خودرو به بالای چراغ های عقب رسیده است. یک فرورفتگی بزرگ نیز در زیر دستگیره درب ها دیده می شود که از گلگیر جلو تا چراغ های عقب ادامه دارد. در قسمت پایین درب ها نیز یک خط قوس گلگیر های جلو و عقب راه به یکدیگر متصل می کند، در نهایت قسمت رکاب ماشین نیز به رنگ مشکی مات درآمده تا با قسمت پایینی سپر جلو هماهنگ باشد. رینگ های 19 اینچی خودرو نیز به زیبایی فضای داخل گلگیر ها را پر کرده اند.

 

طراحی نمای عقب تیگوان اما مقداری ساده تر و محافظه کارانه تر از جلو و کنار آن است. طرح چراغ های عقب بیننده را تا حدودی به یاد گلف می اندازند و انتهای آن ها نیز توسط یک خط بسیار نازک به یکدیگر متصل شده است. سپر عقب نیز نسبتا ساده است و قسمت پایینی آن برای ایجاد هارمونی به رنگ مشکی مات در آمده. یک دیفیوزر نیز زیر سپر به چشم می خورد که یک خروجی برای اگزوز دو لوله خودرو در سمت چپ آن در نظر گرفته شده است.

 

کابین تیگوان.jpg

 

کابین و فضای داخلی

طراحی کابین تیگوان نیز از زبان طراحی خاص فولکس پیروی می کند و در اینجا کاملا تمام اجزا و چیدمان قطعات شبیه به گلف و پاسات هستند. اما اگر از داخل یک پاسات پیاده شده و مستقیما سوار تیگوان شویم کیفیت متریال قطعا توی ذوقمان خواهد زد؛ با این حال همین متریال ضعیف تر از پاسات نیز به نوبه خود کیفیت خوبی دارد و کاملا تنه به تنه رقبای ژاپنی می زنند.

 

فرمان خودرو 3 شاخه است و طراحی زیبایی دارد، کلید های کروز کنترل و اینترفیس از روی فرمان قابل دسترسی اند و پوشش چرمی غربیلک و نوار نقره ای رنگ دور بوق نیز به زیبایی آن افزوده اند. در سمت چپ داشبورد کلید چرخشی کنترل چراغ ها قرار گرفته، روبروی راننده صفحه کیلومتر دیجیتال تیگوان به چشم می خورد که مواردی مانند سیستم ناوبری نیز از طریق آن در دسترس هستند. در کنسول میانی داشبورد نیز یک مانیتور 9.2 اینچی قرار دارد که کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و می توان سیستم مولتی مدیا پیشرفته تیگوان را از طریق آن کنترل کرد.

 

پایین تر از مانیتور دکمه های مربوط به گرمکن صندلی ها و پنل تهویه مطبوع سه منطقه ای قرار گرفته اند و در نهایت، تعدادی کلید کنار دسته دنده قرار دارند که شامل ترمز پارک برقی و اتوهلد، خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، اتو استارت/استاپ، پارک خودکار و سنسور های پارک هستند. یک کلید چرخشی نیز برای کنترل کردن حالت های مختلف رانندگی در پایین دسته دنده به چشم می خورد.

 

صندلی های تیگوان پوشش چرمی دارند و فرم کلی آن ها نیز راحت است. تنظیم صندلی های جلو به صورت برقی است برای راننده مموری صندلی نیز در نظر گرفته شده. ردیف عقب نیز فضای پای قابل قبولی دارد و در پشت کنسول میانی خودرو پنل تهویه مطبوع و دریچه کولر های ردیف عقب قرار گرفته اند.

 

مشخصات فنی تیگوان.jpg

 

مشخصات فنی

تیگوان از موتور 4 سیلندر توربو شارژ بهره می برد که از سری TSi فولکس واگن است. این موتور که 2.0 لیتر حجم دارد می تواند 180 اسب بخار قدرت در 4000 دور در دقیقه و 320 نیوتون متر گشتاور از 1500 دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاجه به هر چهار چرخ تیگوان منتقل می شود و این خودروی 1645 کیلوگرمی را طی 7.7 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند.

 

تیگوان در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند که این ترمز ها از حمایت سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز برخوردارند. مصرف سوخت تیگوان در رانندگی ترکیبی شهر و جاده 7.3 لیتر برای هر صد کیلومتر پیمایش است که عددی اقتصادی و مناسب بنظر می آید.

 

امکانات تیگوان.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

فولکس تیگوان 9 ایربگ دارد که شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و عقب، پرده ای جلو و عقب و زانویی راننده می شود. این خودرو همچنین 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دارد و ایمنی بالایی را در تصادفات به سرنشینان می دهد. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی (HDC) نیز به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی کمک می کنند.

 

فولکس تیگوان امکانات رفاهی کاملی دارد و تقریبا اکثر مشتریان خود را راضی خواهد کرد؛ سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های برقی 12 حالته جلو، مموری صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو و عقب، میز پذیرایی تاشو ردیف عقب، آینه های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و مموری، کروز کنترل، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقه ای با فیلتر ضد آلرژی، سیستم اتو استارت/استاپ، ترمز پارک دکمه ای به همراه اتوهلد، درایو مود، گرمکن نازل آب پاش شیشه جلو، چراغ جلو LED و سنسور TPMS از جمله امکانات رفاهی تیگوان هستند.

 

تیگوان در بازار

تیگوان شاید در شلوغ ترین بخش بازار خودرو های کراس اور در ایران قرار داشته باشد و ناچار است با خودرو های زیادی مانند بی ام و X3، لکسوس NX و هوندا CR-V مشغول به رقابت شود حتی کراس اور های بزرگتری مانند تویوتا راو 4، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه نیز در این رنج قیمتی قابل تهیه اند. تیگوان به مالک خود کیفیت ساخت مناسب، آپشن های زیاد، پرفورمنس قوی و طراحی جذاب ارائه می دهد.

 

هزینه های نگهداری آن نیز کمتر از نماینده بی ام و است اما گستردگی خدمات پس از فروش ماموت قطعا یارای رقابت با پرشیا خودرو و ایرتویا را نخواهد داشت. در مجموع اگر کیفیت ساخت و پرفورمنس خودرو برای شما اهمیت دارد و فضای بزرگتر خودرویی مانند سورنتو به کار شما نمی آید، استهلاک بی ام و شما را نگران می کند و علاقه ای به طراحی فضایی لکسوس NX نیز ندارید فولکس تیگوان می تواند خودرویی بسیار ایده آل برای شما باشد.

خودروهای هم‌رده
نظرات کاربران
Ehsan Alikhani
Ehsan Alikhani
11 خرداد 1401
سلام طبق تحقیقات بنده رنو کولئوس بهتر از همشونه ‌ چه ظاهر(طراحی) چه باطن(فنی). شک نکنید