1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. پارکینگ استاندارد

پارکینگ استاندارد

12 آبان 1394
  • 0

 پارکینگ استاندارد

شاید بحث پارکینگ های مجهز و پیشرفته در کشور ما چندان مطرح نباشد و کم تر کسی اهمیتی به اینکه پارکینگ خانه اش به روز و مدرن باشد بدهد. در واقع می توان گفت که در کشور ما پارکینگ به عنوان مکانی صرفا برای انبار کردن خودرو در داخل محوطه خانه پنداشته می شود نه محلی برای نگه داری و مراقبت از آن. اما این موضوع در خارج از کشور و به خصوص کشورهای پیشرفته اهمیت بیش تری دارد به ویژه افرادی که دارای خودروهای گران قیمت هستند (که البته تعداد این افراد در کشور ما نیز به لطف فاصله طبقاتی وحشتناک، کم نیست)سعی بر آن دارند تا خودروی خود را در پارکینگی مدرن و مجهز به انواع سیستم های تهویه نگه داری کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما خوانندگان عزیز را با مواردی که با رعایت آن ها می توانید پارکینگ خود را با کم ترین هزینه و برنامه ریزی به پارکینگی استاندارد و مدرن تبدیل کنید آشنا کنیم.

قانون اصلی در داشتن پارکینگی استاندارد و مدرن این مساله است که در ذهن داشته باشید که هر بخش پارکینگ را به مورد خاصی اختصاص دهید و از پراکنده کردن چیزهای مختلف بپرهیزید. در واقع فراموش نکنید که هدف اصلی آسان کردن کارها و از سوی دیگر کاهش مصرف انرژی است. با در نظر داشتن این موارد در ذهن با چند قانون کلی زیر به راحتی می توان صاحب پارکینگی پیشرفته و تمیز برای خودروهای خود شوید.

خودتان را بشناسید

پارکینگ می تواند مکانی باشد که بسیاری از افراد در آن اوقات فراغت خود را سپری میکنند. با در نظر گرفتن اینکه ممکن است به خودرو، دوچرخه، موتوسیکلت، نجاری و یا بسیاری از چیزهای دیگری که ممکن است علاقه داشته باشید همیشه وقت و مکانی را در پارکینگ خود برای گذراندن کاری مرتبط با اوقات فراغت خود قرار دهید. به این معنی که بخشی از پارکینگ منزل تان یکی از این علاقه مندی های شما را داشته باشد و لازم نباشد در طول روز برای دستیابی به آن در نقاط مختلف شهر حرکت کنید.

همه چیز از پارکینگ سیمانی آغاز می شود

با این که ابتدایی ترین نوع پارکینگ ها همان پارکینگهای مجهز به دیوارهای سیمانی هستند، همچنان این نوع پارکینگ ها به عنوان پرطرفدارترین نیز به شمار می روند! اگر قصد به روزرسانی پارکینگ منزل خود را دارید باید مراقب باشید تا از مصالح خوب استفاده کنید. شاید تعداد اندکی ترک در دیوارها مشکل ساز نباشد اما اگر سطح دیوارها به شدت زبر و یا ترک خورده باشد باید اولویت اصلی خود را درست کردن آن ها قرار دهید.

چند خودرو قرار است پارک شود؟

اگر هنوز چارچوب پارکینگ خود را مشخص نکرده اید و قصد دارید تا نقشه آن را پیاده کنید اولین گام این است که مشخص کنید چند خودرو قرار است در پارکینگ پارک کنید. برای پارک کردن یک خودروی معمولی تقریبا مساحتی به میزان 5.3 در 5.7 متر نیاز است. بیش تر پارکینگ های استاندارد نیز با همین نسبت برای خودروهای دیگر جای پارک در نظر می گیرند. اما اگر قصد دارید، راحت تر باشید و حتی درخودروی خود را به راحتی باز کنید بهتر است بین هر جای پارک نیز فاصله ای به میزان 5.2 متر در نظر بگیرید.

مشخص کردن جای پریزهای برق

یکی از موارد مهم مشخص کردن مکا نهایی است که باید پریزهای برق در آن قرار گیرند. بدون شک نمی توان به صورت پراکنده در هر جای پارکینگ یک پریز تعبیه کرد چرا که جدا از مشکل های سیمکشی و برقی این کار باعث از بین رفتن ظاهر زیبا و مرتب پارکینگ شما خواهد شد. به طور پیش فرض قرار دادن یک جعبه از پریزها (چهار یا شش تایی) در هر دو یا سه متر می تواند تمام نیازهای شما را برطرف کند. نکته مهم در سیمکشی پارکینگ این مساله است که توجه کنید تا انشعاب آن جدا از انشعابی باشد که برای لوازم خانگی استفاده میکنید. یک فیوز 30 آمپری نیز معمولا می تواند اکثر نیازهای شما را برطرف کند و داشتن یک پریز 220 ولت برای شارژ کردن خودروی برقی تان (اگر دارید و یا قصد خرید آن را دارید که البته درکشور ما فعلا این بخش مطرح نیست) نیازهای شما را کاملا برطرف میکند.

چراغ ها و نورپردازی

در این بخش هنوز انتخاب بهتری از لامپ های فلورسنت (همان مهتابی های سنتی و یا کم مصرف خودمان) وجود ندارد. بسته به مساحت پار کینگ تنها قرار دادن سه لامپ مهتابی بزرگ می تواند تمام نور مورد نیاز شما در فراهم آورد. برای قرار دادن لامپ ها و چراغ ها نیز باید توجه بیش تری به مکان هایی که میز کار شما در آن قرار دارند بکنید. همچنین باید دقت داشته باشید که با باز شدن در پارکینگ میزان روشنایی داخل آن تغییر میکند.

قفسه های همه کاره

بیش تر ما از بچگی از مادرهایمان یاد گرفته ایم که پس از اتمام کار، لوازم خود را از روی زمین و سر راه جمع کنیم و در کمد و یا قفسه های اتاق مان قرار دهیم؛ این مساله در پارکینگ نیز صدق میکند و بهتر است قفسه هایی را در کنار دیوارها تعبیه کند تا لوازم ابزار و دیگر لوازم خود را در آ نها قرار دهید. می توانید از کمدها و یا قفسه های از پیش مونتاژ شده نیز استفاده کنید اما فراموش نکنید که آن ها را بسته به نیازهای خود تهیه کنید تا فضای پارکینگ را بی دلیل با آ نها پر نکنید.

پارکینگ به عنوان یک فضای سه بعدی

یادتان باشد که برای استفاده بهینه از فضای محدود پارکینگ خود به آن به صورت سه بعدی نگاه کنید، به این معنی که خودروها بر روی زمین پارکینگ پارک می شوند و قفسه ها کنار دیوارها قرار می گیرند اما این ها تمام فضای پارکینگ شما نیستند!

استفاده از قفسه های سقفی، مکان های مابین ستون ها برای ایجاد کمد و یا فضای اطراف در پارکینگ ها از جمله مواردی هستند که عموما در پارکینگ ها مد نظر گرفته نمی شوند و هدر می روند.

در خاتمه با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین استفاده از یک سیستم تهویه قوی و مناسب می توانید به طراحی و چیدمان پارکینگ و یا کارگاه خود بپردازید تا پارکینگ منزل تان ضمن آنکه محلی برای پارک کردن خودروتان است به محلی مناسب برای کار و یا سپری کردن بخشی از اوقات فراغت شما تبدیل شود. بدون شک یک پارکینگ مناسب با چیدمانی مرتب و فضایی تمیز جدا از اینکه می تواند خودروی شما را بهتر نگه داری کند، می تواند در روحیه شما نیز تاثیر بسیار مثبتی بگذارد. چرا که شما چه بخواهید چه نخواهید، زمان زیادی از روز را به طور معمول در پارکینگ منزل خود سپری خواهید کرد (به خصوص در روزهای تعطیل.)این موضوع در کشورهای دیگر مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بسیار جا افتاده تر از کشور ماست و درهنگام ساختن خانه ها اهمیت بسیاری به پارکینگ داده می شود. پارکینگ های مجهز با طراحی مناسب و ایده آل به این دلیل در این کشورها اهمیت دارند که به دلیل زیاد بودن مالیات خودروهای گران قیمت و گرانی بیمه و بنزین، صاحبان این خودروها بیشتر ایام سال خودروهای خود را در داخل پارکینگ ها نگه داری میکنند، به همین دلیل ممکن است زمان زیادی را در پارکینگ صرف کنند و از طرفی این پارکینگ مانند خانه خودروی چند صد میلیونی شان به شمار می رود!

منبع:

Familycar.ir



نظرات