1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. اشتباهاتی که نباید در رانندگی مرتکب شویم

اشتباهاتی که نباید در رانندگی مرتکب شویم

24 اردیبهشت 1395
  • 8

نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود

عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد

تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد

درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.

گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو

این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس

بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابل اطمینان تر است.

ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .

سنگین کردن بیش از حد خودرو

پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم

باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود

نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار

این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند

استفاده از نور بالا در مه

در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد

خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی

این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست

تکیه پا به کلاچ

بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.

جلو آوردن بیش از حد صندلی

خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد

گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری

این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.

پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان

زمانی که شما خودروی خود را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خودرویی با شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود

 رانندگی صحیح

منبع: ایران خودرو




نظرات

  • رضا رضا (6 آبان 1397 ساعت 08:53)

    با سلام
    ضمن احترام به نویسنده عزیز مورد دوم کاملا اشتباه است ضامن دسته ترمز دستی برای آزاد کردن در هنگام رها کردن ترمز دستی است و در هنگام بالابردن اهرم دستی اصلاً نیازی به فشردن کلید آن نیست و متخصصین اینطور مثال میزنند که اتومبیل شما مستهلک می شود ولی این چرخ دنده ها همچنان سالم باقی می ماند بنابراین بطوریکه شایع شده اصلا به این کار نیازی نیست.
    خوانندگان و نویسنده ها بهتر است قبل از توصیه های عمومی، موضوعات را با مطالعه و نگاهی به تعداد زیادی از منابع معتبر جمع آوری و بیان فرمایند.
    موفق باشید

    صابر صابر (13 آبان 1397 ساعت 08:18)

    در کشورهای اروپایی اگر دگمه ترمز دستی را نگه نداری و ترمز دستی را بالا بکشی در امتحان گواهینامه رد می شی پس درستش اینه که دبرای بالا کشیدن ترمز دستی دگمه را فشار بدی

  • سارا سارا (28 مهر 1397 ساعت 08:42)

    سلام چه طور کنترل روی فرمان داشته باشیم هم به متن تون اضافه کنید

  • حامد حامد (24 مهر 1397 ساعت 09:08)

    داداچ همه ی اینارو راننده ها میدونن،باید خواننده ها بخونن که هیچی از رانندگی نمیدونن،در ضمن همه بلدن تو خیابون ویراژ بدن،و اونایی هم که دارن ویراژ میدن بدونن اگه رانندگانی که آروم میرن اگه همینطور به مسیرشون موقع ویراژتون ادامه بدن مطمئنا تصادعپف میشه،و این اونا هستن که با کنترل ماشین نمیذارن بزنین به ماشینشون،پس راننده ی مسلط با دست فرمان بهتر لایی کش ها نیستن تو مغزتون فرو ببرید

  • محمد محمد (2 خرداد 1395 ساعت 07:41)

    ممنون

  • محسن محسن (1 خرداد 1395 ساعت 17:30)

    سلام عالی بود عالی بود من چند مورد از موارد بالا را انجام می دادم ازتون ممنونم علی الخصوص گاز دادن قبل از خاموش کردن من قبلا این کار را کردم که البته مشکل بالا هم برایم پیش آمده

  • رضا رضا (1 خرداد 1395 ساعت 14:29)

    خیلی مفید بود مخصوصاً اون قسمت تعویض روغن گیربکس، چون سرویس کارها معمولاً از روغن گیربکس چیزی نمی دانند و اغلب نه چک می کنند و نه از راننده چیزی می پرسند...

  • ناشناس ناشناس (31 اردیبهشت 1395 ساعت 20:22)

    سرعت در سراشیبی با دنده سبک راهم اضافه کنید وقتی در سراشیبی با دنده سنگین حرکت منیم کمتر نیاز به ترمز گرفتن خواهیم داشت لذا رانندگی منطقی و با اطمینانی را تجربه خواهیم کرد