1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. راههایی برای افزایش عمر تایر

راههایی برای افزایش عمر تایر

19 اسفند 1394
  • 1

همه راننده‌ها می‌دانند انداختن تایر نو زیر ماشین هزینه‌بر است، از طرفی هیچ تایری عمر ابدی ندارد. با این حال، امکان‌پذیر است که با رعایت چند نکته ساده، عمر تایرها را افزایش بدهیم. اگر به مرتب تایرها را چک و از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم جان خود و همراهان‌تان را از خطر محفوظ نگه دارید.

نکته اول

باد تایرها را به طور هفتگی چک کنید. سر والو را بردارید و دستگاه سنجش باد را به تایر متصل کنید. هر چهار چرخ ماشین ممکن است در معرض کم باد شدن قرار داشته باشند.

-اگر از میزان باد مناسب برای خودرو خودتان اطلاع ندارید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

-علاوه بر دفترچه راهنما، میزان باد مناسب به روی تایرها حک شده است. میزان بادی که توسط خودروساز توصیه شده است با میزان باد حک شده بر روی تایر ممکن است قدری تفاوت داشته باشد، ولی بهتر است بدانید اندکی کم باد بودن عمکلرد را بالا می‌برد، و اندکی پر باد بودن نیز عمر تایر را افزایش می‌دهد.

-تایرها هیچ وقت بیش از حد کم باد نکنید چون باعث می‌شود آج در قسمت وسط تایر بسیار ساییده بشود.

نکته دوم

به طور چشمی تایرها را واررسی کنید و ببینید آیا روی آن‌ها شیار یا سوراخی و جود دارد یا نه. جاده‌ها پر از اشیاء ریز هستند و برخی از آن‌ها مانند شیشه و میخ ممکن است دارای نوک یا لبه‌های تیزی باشند. اگر میخ داخل تایر فرو برود، بلافاصله باعث پنچری نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث نشت آهسته باد بشود و پایین آمدن فشار آن بشود و پس از گذشت مدتی تایر را کاملاً پنچر کند.

-برای این که مجبور نشوید کنار جاده توقف و پنچرگیری کنید، سوراخ‌های کوچک تایر را بگیرید و تایرهایی که دارای سوراخ‌های بزرگ یا ساییدگی زیاد هستند را تعویض کنید.

نکته سوم

هر 9700 کیلومتر یک بار تایرها را جابجا کنید. شاید بهتر باشد هر بار که روغن عوض می‌کنید، تایرها را هم جابجا کنید. این کار را می‌توانید خودتان انجام بدهید یا انجام آن را به یک مکانیک بسپارید.

-اگر خودتان می‌خواهید کار جابجایی تایرها را انجام بدهید، از یک جک قوی و مطمئن استفاده کنید تا آسیب و جراحتی به شما وارد نشود. تایرهای عقب و جلوی یک طرف را با هم عوض کنید.

-تایرهای یک محور را با هم عوض نکنید، تعویض ضربدری نیز مناسب نیست. این گونه تعویض تایر باعث فرسایش بیشتر تایرها خواهد شد.

نکته چهارم

تایرها را همیشه بالانس نگه دارید. اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید، تجهیزات مخصوصی برای بالانس کردن تایرها وجود دارد و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمود بر زمین و به موازات یکدیگر قرار بگیرند.

-علایم به هم خوردن بالانس تایرها عبارتند از: هندلینگ ضعیف، کشیده شدن دائمی خودرو به سمت راست یا چپ و گیجی فرمان. اگر از روی دست‌انداز بزرگی عبور یا با سرعت زیاد به جدول کنار خیابان برخورد کنید نیز لازم است بالانس بودن تایرها را بررسی نمایید.

-یک دستگاه بادسنج برای خودتان خریداری کنید تا در هر زمان بتوانید تایر کم یا پر باد را تشخیص بدهید. چک کردن باد تایرها نه تنها باعث بالا رفتن عمر آن‌ها می‌شود، بلکه میزان مصرف سوخت را نیز پایین می‌آورد.

هشدار

شاخص فرسایش تایرها را به طور مرتب چک کنید. همه تایرها دارای شاخص‌هایی در بین آج‌ها هستند. بیشتر اوقات این شاخص‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که آج با لبه تایر تلاقی پیدا می‌کند. اگر شاخص فرسایش بلندتر از آج است، تایر را عوض کنید تا جلو پنچری یا ترکیدگی آن را بگیرید.

 راههایی برای افزایش عمر تایر

منبع:

http://1car.ir



نظرات

  • فرهاد مسعودی هفتاد فرهاد مسعودی هفتاد (22 فروردین 1396 ساعت 15:21)

    بسیار عالی و کا ربردی