نسل جدید هیوندای i20، باایجاد تغییرات وطراحی منحصر به فرد، در سال 2014 درکشور هندوستان رونمائی و درهمان سال به بازار های جهانی معرفی وعرضه گردید .
نسل قبلی این خودرو، توسط شرکت آسان موتور ، نماینده رسمی محصولات هیوندای به صورت وارداتی به مشتریان داخلی ارائه می گردید.
اکنون اما تنها خط تولید هیوندای درایران بعد از چند سال تعطیلی، دوباره آغاز به کار کرده است و نسل جدید این خودرو را در کنار برادر کوچکتر یعنی i10 مونتاژ می کند.
البته ناگفته نماند که شرکت کرمان موتور جهت کاهش قیمت نهائی خودرو ، تغییراتی را در رابطه با تجهیزات و امکانات این خودرو اعمال کرده که می توان به حذف سانروف و ایربگ پرده ای آن اشاره کرد.
یکی از مواردی که درنسل قبلی هیوندای i20، موجبات ایراد منتقدین را فراهم کرده بود، طراحی داخلی به شدت اقتصادی و بی روح هیوندای i20 بود. هیوندای با درنظر گرفتن جذابیت هاچ بک های اقتصادی در بازار حال حاضر دنیا، دست به طراحی مجدد داخل کابین i20 زد که نتیجه کار تا حد مطلوبی قابل قبول به نظر می رسد.
ظاهر داخلی هیوندای i20 مونتاژ، با دمیده شدن روحی تازه در آن، ظاهر کسل کننده قبل را کنار گذاشته و هم چنین تا حدودی سعی به القای روح لوکس بودن به این هاچ بک اقتصادی داشته است.
i20 اتومبیلی است که درکلاس خودروهای هاچ بک و مینی قرار دارد و کم مصرف و کم استهلاک بشمار می آید. این خودرو که درسال 2017 فیس لیفت و به روزرسانی را تجربه نمود، از نظر سایز دقیقا در میان خودروهای i10 و i30 قرار دارد.
درمدل جدید، i20 چهره خشن تری پیدا کرده و این جسارت در طراحی جدیدش را مدیون تغییر سایز سه جانبه خود می باشد. یعنی طول و عرض آن بیشتر و درعوض ارتفاعش کمتر شده است، که این به معناست که دینامیک خودرو افزایش یافته و ظاهر اسپرت تر و جوان پسندتری به خود گرفته است تا با این طراحی جدید، مسلح تر به جنگ رقبای خود یعنی اپل کورسا و فولکس واگن پولو برود.
نمای ظاهری هیوندای i20 مدرن و به روز است و در نمای جلو با چراغ های کشیده و زیبا و همینطور جلو پنجره شش ضلعی مشبک با حاشیه کرومی، جلوه ایی خشن و تهاجمی، درعین حال دلنشین را به خود گرفته است. تغییر مه شکن ها و اضافه کردن نوار مشکی در پائین سپر، آئینه های جانبی مجهز به گرم کن، رینگ 15 و 16 اینچی آلومینیومی جدید، صندوق بار جاردار، از دیگر تغییرات اعمال شده در طراحی جدید i20 است. همچنین جنس بدنه از فولاد با استحکام بالا می باشد.
طول هیوندای i20 جدید 4035 میلی متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن با 45 میلی متر افزایش به 2570 میلی متر رسیده است. که این مسئله باعث شده تا فضای پای سرنشینان عقب بهبود یابد.
چراغ های عقب هم مثل چراغ های جلو تغییر کرده و درکنار دیگر اجزای تشکیل دهنده قسمت عقب خودرو، نمائی کاملا همخوان با طراحی کلی بدنه را بوجود آورده است. این چراغ ها بیننده را به یاد چراغ های عقب توسان نسل جدید می اندازد که این نیز باعث جذابیت هرچه بیشتر i20 شده است.
وزن این خودرو با توجه به تجهیزات نصب شده در رنج 1025 تا 1197 کیلوگرم قرار دارد، و از ابعادی برابر با طول 4035 ، عرض 1734 و ارتفاع 4035 میلیمتر برخوردار است . همچنین فاصله دو محور آن برابر با 2750 میلیمتر می باشد.
در مورد طراحی کابین هیوندای i20 نسل جدید، بایستی گفت که در ظاهرکابین نسل جدید تا حدودی تغییر مثبت ایجاد شده است که به این ترتیب، توانسته رضایت مشتریان خود را بدست آورد.
داخل این خودرو به دور از شلوغ کاری وچیدمان ادوات، کاملا غیر تجملی طراحی شده وفقط می توان به شکل غربیلک فرمان که بوی قدیمی بودن را باخود حمل می کند، اشاره نمود .
ولی فضای داخل کابین ، نسبت به یک هاچ بک، کاملا" جادار طراحی شده بطوریکه سرنشینان جلو وعقب به راحتی درصندلی های خود جای می گیرند.
باتمام این تفاسیر، امکانات وتجهیزات رفاهی وایمنی پرشمار این خودرو، آن را به یک انتخاب دوست داشتنی تبدیل نموده است.
طراحی داشبورد به خوبی انجام گرفته وهمه چیز ارگونومیک وسرجای خودش است.
مانیتور کوچک سفری که در میان صفحه کیلومتر قرار گرفته اطلاعاتی چون سرعت، اطلاعات دستگاه پخش ومقدار مسیری که با موجودی بنزین می توان طی کرد، را به راننده اعلام می کند ...
دروسط داشبورد دستگاه پخش سی دی، رادیو ویک سوکت USB هم در پائین و درکنار فندک برقی قرارگرفته است و در وسط کنسول هم شاهد گیربکس 4 سرعته خودکار هستیم که در آن حالت تیپ ترونیک (قابلیت تعویض دنده به صورت دستی) نیز وجود دارد.
فضای صندوق این خودرو رضایت شما را در پی خواهد داشت که درتست انجام شده حالت های مختلفی ازقرار دادن چمدان و ساک دستی را قراردادیم و باز هم شاهد فضاهایی خالی بودیم. از نظر دیگر تجهیزات،میتوان به قرار گرفتن گرمکن برای سرنشینان جلو، کول باکس در داشبورد خودرو، آئینه ی الکتروکرمیک که قابلیت نمایش دوربین عقب خودرو درهنگام پارک و دنده عقب را هم داراست اشاره کرد.
این خودرو دارای یک موتور 1.4 لیتری 99 اسب بخاری است و شاید تصور شود که درتست های مختلف راضی کننده نباشد و کشش کمی داشته باشد. تمرکز در رانندگی با i20 ضروری به نظر می رسد زیرا این خودروی 1200 کیلوئی، درسرعت بالا ممکن است از کنترل خارج شود.
درمسیری صاف و استاندارد، ما از سرعت سکون تا صدکیلومتر را در15 ثانیه تجربه کردیم. نکته قابل تامل این خودرو در شتاب گیری بین سرعت های 80 تا 100 می باشد که بسیار کند به نظر می رسد اما در دیگر شرایط این خودرو نسبتا" تیز عمل می کند . به قدرت ترمز گیری خودرو نباید آنچنان دل بست زیرا عملکرد آن برای سرعت های بالا دقیق نیست وباید قلق آن را به دست آورید. ولی درحد خود قابل قبول است.
درنهایت بایستی گفت که این خودرو بسیارمناسب خانم هاییست که به دنبال پارک کردن آسان در معابر شلوغ هستند.
ضمنا" ناگفته نماند که شما درداخل کابین این هیوندای بعضا" شاهد کوبش هایی هستید که برای سرنشینان محسوس است اما وقتی این کوبش ها را با دیگر رقبا مقایسه می کنیم ، نمی توانیم زیاد از هیوندای i20 گلایه داشته باشیم .
حجم موتور : 1368 سی سی
حداکثر قدرت : 99 اسب بخار در 5500 دور دردقیقه
حداکثر گشتاور: 137 نیوتن متر در 4200 دوردردقیقه
حداکثر سرعت : 170 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تاصد : 1209 ثانیه
سیستم حرکتی خودرو ( انتقال قدرت ) : موتورجلو دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر ها : 4 سیلندر با 16 سوپاپ
استاندار آلایندگی : یورو 6
فرمان برقی ، حساس به سرعت
سانروف
سیستم سنسور باران
ردیاب ماهواره ای و بلوتوث
چراغ مه شکن جلو وعقب
ایربگ راننده وسرنشین جلو
کروز کنترل هوشمند
آئینه ( الکتروکرومیک ) وبرقی
سیستم پخش با صفحه نمایش 7 اینچی
دوربین وسنسور پارک عقب
هشداردهنده فشار باد تایرها
کامپیوتر سفری
کنترل صوتی از روی فرمان
سیستم کنترل ایستایی در سربالائی (HAC)
6 عدد بلندگو
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغ روشنائی روز (Day Light)
محفظه خنک نگهدارنده
سیستم کنترل پایدار الکترونیکی (ESC )
سنسور نور
تریم داخلی دورنگ
صندلی های چرمی
استراحتگاه دست در کنسول میانی جلو
شیشه های برقی حساب به مانع
قلاب چمدان
قفل خودکار
دکمه خاموش وروشن کردن خودرو توسط دکمه استارتر
عکس: بامداد صفائیان