در میان تعداد زیاد از افرادی که مقابل "وزارت صمت" و "نمایشگاه خودرو تهران" و "جاده مخصوص" و ... تابلو به دست، تقاضای خودروی ثبت نامی خود را دارند، عده ای پوستر "ساندرو" و "تندر 90" به دست گرفته اند.
چهره آنها ناامید تر از سایرین دیده می شود چرا که با اجرای تحریم های فعلی، فرانسوی ها کوله بار خود را راسخ تر از همیشه برای رفتن بسته اند و احتمال ساندروسوار و تندرسوار شدن انها روز به روز کاهش می یابد. سایپا ابتدا پیشنهاد جایگزینی پراید با خودروی ثبت نامی را به این دسته از مشتریان ارائه داد که این گزینه با استقبال خوبی مواجه نشد. گزینه های دیگری نیز از جمله بازگشت وجه پیش پراخت با سود مشارکت بالاتر و به روز شده و .... پیش روی این مشتریان قرار گرفت؛ اما داغ ترین و جدیدترین صحبت ها از همکاری لادا با سایپا و در ادامه تحویل خودرو های لادا به جای رنو سخن می گوید.
لادا به عنوان برند تجاری خودروسازی روسیه است که در حال حاضر زیر مجموعه ای از گروه خودروسازی رنو-نیسان محسوب می شود.
این خودروسازی در سال 1970 با سرمایه گذاری مشترک فیات ایتالیا و و اتحاد جماهیر شوروی نهاده شد.
اما در صورتی که لادا قصد ورود جدی به بازار کشور را داشته باشد، چه مدلی از آن در ابتدای صف قرار خواهد گرفت ؟
لادا "ایکس ری" و "ایکس ری کراس" دو خودرویی هستند که جایگزینی مناسب برای "ساندرو" و "ساندرو استپ وی" به نظر می رسند.
پس نگاهی به سری ایکسری کراس لادا می اندازیم و آنرا در مقابل ساندرو استپ وی قرار می دهیم:
به طور کلی ایکسری و ساندرو ابعادی نزدیک به هم دارند که به کار گرفتن شدن پلتفرم B0 در هر دو این خودرو ها می تواند مهر تایید این حرف باشد؛ ولی اگر به صورت جزیی تر به ابعاد هر دو خودرو بپردازیم، متوجه اختلاف جزیی ابعاد آن ها خواهیم شد. 14 سانتی متر طول بیشتر و 1 سانتی متر عرض بیشتر ایکسری کراس، آن را خودرویی عضلانی تر از ساندرو استپ وی نمایش خواهد داد.
در زیر کاپوت 2 پیشرانهی 1.6 و 1.8 لیتری قابلیت جایگیری دارند. موتور 1.6 لیتری همان موتور 106 اسب بخاری ساندرو و تندر 90 است که با 2 جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 دنده دستی قابل عرضه است.
از طرف دیگر پیشرانهی 1.8 لیتری 122 اسب بخار تولید می کند و با 2 جعبه دنده 5 سرعته دستی و نیمه اتوماتیک ( AMT ) عرضه می شود. گمان می رود که در صورت عرضهی ایکسری پیشرانه ی 1.6 لیتری زود تر از 1.8 لیتری بر روی این خودرو قرار گیرد چرا که زیر ساخت های مونتاژ و بستن موتور های 1.6 لیتری، با توجه به وجود این پیشرانه بر روی محصولات رنو، تا درصدی هنوز وجود دارند.
لادا ایکسری کراس دارای لیستی نسبتا بلند از امکانات رفاهی می باشد. این لیست خصوصا زمانی که ساندرو به عنوان خودرویی بیش از اندازه ساده و کم امکانات شناخته شده است بیشترجلب توجه می کند.
این کراس لادا با 4 تیپ قابلیت عرضه دارد که 2 تیپ آن دنده ای و 2 تیپ دیگر اتوماتیک هستند.
قیمت این تیپ ها بین حدودا 11 تا 13,300 دلار متغیر اند پس با این تفاسیر و با توجه به آنکه ایکسری (ایکسری کراس) قرار است خودروی جایگزین ساندرو (ساندرو استپ وی) باشد قیمت آن بین 100 تا 160 میلیون تومان در تیپ های مختلف انتظار می رود؛ البته اگر نواسانات ارز در پیشبینی این قیمت تغییر آنچنانی ایجاد نکند....
لیست تجهیزات لادا ایکسری و ایکسری کراس:
سری کامل عکس های لادا ایکس ری کراس در پایین صفحه قابل مشاهده می باشد.