1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. پشت پرده هزینه های طراحی صندوق عقب 206 و سمند چیست؟

پشت پرده هزینه های طراحی صندوق عقب 206 و سمند چیست؟

پشت پرده هزینه های طراحی صندوق عقب 206 و سمند
27 مرداد 1398
  • 2

ادعای اخیر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص قدمت فساد در صنعت خودروسازی  وبه عنوان نمونه هزینه های طراحی سمند، خبرساز شده است.

بهرام پارسایی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به این که فساد خودروسازی موضوع جدیدی نیست، نوشت: در دهه ۷۰ که بزرگ ترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد. پارسایی به مدت زمان طراحی سمند اشاره کرده و گفته است: ‌زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است ولی طراحی سمند هفت سال زمان برد. این عضو کمیسیون 90 همچنین دیروز به مصادیق دیگری از آن چه مافیای خودروسازی نامیده است اشاره کرد. پارسایی از هزینه 250 میلیون دلاری صندوق دار کردن پژو 206، طراحی 22 میلیارد تومانی سورن، 49.5 میلیارد تومانی دنا و 39.5 میلیارد تومانی دنا پلاس خبر داد و طراحی خودرو را از زمینه های سوء استفاده خودروسازان ذکر کرد.

راه پر فراز و نشیب تولید خودروی وطنی

به گزارش خراسان، هیچ بعید نیست اعداد و ارقام گفته شده توسط این عضو کمیسیون صحیح باشد. چرا که پیشتر نیز، در مستندی که در شبکه افق با عنوان «تهران، تقاطع سئول» پخش شده، از هزینه 800 میلیارد تومانی طراحی سمند سخن گفته شده است که از ارقام ادعایی پارسایی به مراتب بالاتر است. با این حال، این که این ارقام الزاماً نشان دهنده فساد هستند یا خیر، به نظر می رسد نیاز به بررسی های دقیق دارد. در همین حال  امیرحسین کاکایی عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با ایسنا با بیان این که وجود مافیا و حیف و میل پول در طراحی صندوق پژو 206 و سمند را باید مدیران وقت صنعت خودرو پاسخ دهند، دوران این دو اتفاق را از جمله مقاطعی بیان کرده که کار اساسی در توسعه طراحی خودرو انجام شد و یکی از دلایل اعداد و ارقام بالاتر از رقم های جهانی در صنعت خودرو  در آن زمان نیز همین است.

این استاد دانشگاه در حوزه خودرو، دلیل این که چرا هزینه های صورت گرفته در آن زمان، آن قدر با سختی به نتیجه منجر شده را، این موضوع دانست که شبکه تامین و قطعه‌سازی خودرودر داخل به اندازه کافی و همپا با صنعت خودرو  رشد نکرد و خودروسازان مجبور بودند در زمینه این قطعات نیز سرمایه گذاری کنند. کاکایی صندوق دار کردن پژو 206 را در ظاهر آسان خواند و افزود: درواقع وقتی قالب خودرویی بدون صندوق (هاچ‌بک) است، برای اضافه شدن همین یک صندوق، تمام سیستم تعلیق، شاسی و فرمان خودرو تغییر می‌کند و یک بازطراحی واقعی است که چیزی از طراحی یک خودروی جدید کم ندارد.

منبع ایسنا


نظرات

  • واقعیت واقعیت (27 مرداد 1398 ساعت 21:19)

    راست میگن من ۲۰۶ صندوق دار دارم فرمونش مثل سانتافه هست اما ۲۰۶ هاچ بک فرموش معمولیه. بنده خدا ها تازه باید بیشتر دستمزد میگرفتن .

  • شیدا شیدا (27 مرداد 1398 ساعت 14:51)

    206 صندوقدار مث بچه شش ماهه ای که خودشو خراب کرده
    سمند هم ک مثل ادمیه که 100 کیلو وزنه به پاش بستن
    ایهالناس
    فقط تو ایرانه که یه ماشین فکستنی به نام پژو 405 میخری 16 میلیون بعد از 10 سال کارکرد همونو بفروشی 40 میلیون

    یا سوزوکی ویتارا بخری 40 میلیون بعد از ده سال بشه 480 میلیون
    یا سمند لش دوزاری سال 96 بخری 35 میلیون الان همون بشه 80 میلیون
    همه جای دنیا ماشین بعد دو سه سال کارکرد قیمتش وحشتناک میاد پایین و امکان افزایش قیمت تا ابد را ندارن

    ولی در ایران به لطف انحصار خانوادگی گاری مدل 82 که طرف خریده 6 میلیون الان شده 25 میلیون
    واقعا ننگ بر مافیا و انحصار طلبی
    زیبا نیست ؟؟؟؟
    ادمین جان