1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی نسخه "چینی" پراید! + تصاویر

معرفی نسخه "چینی" پراید! + تصاویر

14 شهریور 1398
  • 17
  • 121129

اگر "پراید" را شناخته شده ترین خودروی تمام دوران در ایران نام بگذاریم بی شک مخالفان چندانی نخواهد داشت! حتی پیکان افسانه ای هم در برابر این خودرو کم می آورد و به میزانی که برای پراید داستان و لطیفه وجود دارد؛ پیکان مورد محبت قرار نگرفته است!

از سال 1372 که تولید پراید در سایپا آغاز شد تا کنون مدل های مختلف یا بهتر بگوئیم فیس لیفت از نوع ایرانی آن روانه بازار شده و ظاهرا این تنوع مدل پراید در کشورمان پایانی نخواهد داشت! هرچند نمونه های اولیه پراید به مراتب زیباتر و باکیفیت تر بودند!

 

در برخی منابع اشاره شده که پراید برای اولین بار براساس پلتفرمی در شرکت مزدا و در سال 1987 شکل گرفت. در طرف دیگر ماجرا نیز کمپانی فورد قرار داشت که همراه این پلتفرم ژاپنی شد و مدل فستیوا سر از آمریکا درآورد. به همین دلیل است که پراید را با لوگوی مزدا و فورد می توان در تصاویر گوگل جستجو و مشاهده کرد. بعد از آن نیز که کیا موتورز از کره وارد میدان شد تا این طراحی ابتدایی و ساده مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

مزدا 121

 1.jpg

فورد فستیوا جی ال مدل 1993

 2.jpg

فورد فستیوا مدل 1988

 3.jpg

اما در این میان باید پای دایهاتسو و تویوتا را هم به ماجرا باز کرد! زیرا این کمپانی ژاپنی در سال 1977 تا 2000 خانواده محصولات Charade را با لوگوی خود روانه بازار کرد که پلتفرم خودروی پراید را به مدل G100 که از سال 1988 تا 1993 روی خط تولید بوده، نیز مرتبط می دانند.

جی 100

 4.jpg

Charade CS

 5.jpg

جی 100 با دو مدل پیشرانه ارائه می شد؛ یکی نمونه 1 لیتری 3 سیلندر و دیگری موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر کاربراتوری، که نمونه دوم با موتور اولین پرایدهایی که در خیابان های ایران تردد می کردند نیز یکسان است.

پراید با تداوم حضور روی خط تولید سایپا به نوعی برای خود ثبت رکورد می کند اما جالب است که بدانید کمپانی جیلی چین نیز 9 سال پراید ساز بوده است! براساس اطلاعات موجود؛ جیلی تجربه خود را به عنوان یک خودروساز با پراید آغاز کرده است این محصول که با نام HQ در بازار چین و با نام HS در بازار روسیه عرضه شد؛ در واقع از پلتفرم دایهاتسو Charade جی 100 استفاده کرده است. این محصول در سال 2003 اصلاح و بروزرسانی و تنوع آن نیز بیشتر شد زیرا در مدل های استیشن واگن و وانت نیز روی خط تولید قرار گرفت.

تولید محصولات این خانواده تا سال 2006 ادامه داشت و برخلاف نمونه ایرانی نهایتا بازنشسته شد! نکته جالب شباهت موجود میان هچ بک جیلی و سایپا 111 مدل روز! است که در تصاویر مشاهده می کنید.

جیلی HQ

 6.jpg

کابین HQ

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

 




نظرات

  • سورنا سورنا (24 شهریور 1398 ساعت 08:45)

    بیشتر شبیه تیبا 2 هست تا پراید !!!

  • Arash Arash (23 شهریور 1398 ساعت 23:31)

    غلط کردم گفتم پراید بده. خدایا از این همه نعمت که به ما دادی تو را شکر می کنم. زودتر انتخابات یا جنگ بشه تا وظیفه خودم و به عنوان یک ایرانی انجام بدم.

  • ناشناس ناشناس (23 شهریور 1398 ساعت 14:14)

    کی از شر پراید خلاص میشیم پراید باید بیست سال پیش رده خارج میشد اما هنوز هم تولید میشه ایران عقب موندترین کشور است فقط ادعا داریم با دروغ و فریب مردم کشور پیشرفت نمیکنه

  • هخامنش سعیدی هخامنش سعیدی (20 شهریور 1398 ساعت 17:18)

    111 خودمون زیباتر از اینه

  • حسین حسین (15 شهریور 1398 ساعت 00:36)

    خودروی رانتی .

  • تنهاخدا تنهاخدا (14 شهریور 1398 ساعت 23:23)

    اگرایمنیش مثل پرایدنیست جایگزین پراید بشه

  • امید حسنی فر امید حسنی فر (14 شهریور 1398 ساعت 19:23)

    آشغالترین ماشین های خارجی رو که دورانش ن تکو شده رو میخوان اینجا شروع کنن. بسه دیگه مردم مرو مثل خودتون حساب نکنید.

  • محمدرضا محمدرضا (14 شهریور 1398 ساعت 16:24)

    انتخاب این خودرو بجای پراید، مثل ازچاله به چاه افتادن

  • سجاد سجاد (14 شهریور 1398 ساعت 16:14)

    پراید برای من جوان بیکار ۳۳ ساله متاهل با مدرک فوق لیسانسی که هفت ساله داره خاک میخوره و در یک خانواده متوسط کارمندی بزرگ شدم، یک رویای دست نیافتنی شده.
    پدر کارمند من از سال ۷۷ تا ۸۳ یه پیکان داشته که
    ۸۳ تبدیل به پارس شد، با ورود احمدی نژاد با بدبختی در سال ۸۹ به سمند تبدیلش صفر کرد..
    و در سال ۹۶ با پراید ۱۳۲ مدل نود دور رنگ عوضش کرد و مابقی پولش زد به زخماش.
    الانم نمیتونه براش لاستیک بخره.
    اینم از سرنوشت یه کارمند که ۲۰ سال عمرشو مدیر بوده و الان هشت ساله که بازنشست شده و ایینه دیگر مردم طبقه متوسطم هست.
    این حال کارمندشه، حال کارگرا که دیگه ارزش نوشتن هم نداره اونا مرده متحرکن و فقط جون میکنن که از گرسنگی نمیرن فقط همین.
    خودم یه کارگرم، دیگه نه دست و پایی برام مونده نه کمری، از شدت کار ماهی یه وازیلن ختم ترکهای دست و پام میکنم.
    چشم ازبس خاک خورده و عرق رفته توش دیگه تار میبینه.
    خدا بهم رحم کنه و مرگمو زودتر بیاره

  • احمد احمد (14 شهریور 1398 ساعت 15:57)

    خداکندپرایدارزان شود وبه قیمت کارخانه تولید برسد.اگه دولت قیمت تقریبی کالا واجناس راذکرنمایید و ارزان شودتورم هم پایین میاد.باتشکر

    داوود داوود (23 شهریور 1398 ساعت 16:24)

    برادر عزیزم سلام. نگران نباش. من از شما هم فقیرتر بودم. در محله ای فقیر در تهران.
    اما دو عامل بزرگ موجب شد که دست بر خاکستر بزنم طلا شود. نه پول داشتم و نه پارتی و شما که فوق لیسانس داری من که فقط دیپلم داشتم اونهم با معدل معمولی. اما دو عامل: مادرم به من گفت: فرزندم همیشه دعا را از من بخواه و مال را از خدا. بدان که اگر همیشه بر او توکل کنی تمام درهای امور برایت گشوده میشود بشرطی که از صمیم قلبت ایمان داشته باشی که دست خود در حمایت بنده اش است.
    2= قانع باش و هرگز طمع نکن وانصاف و مروت را داشته باش - مهربان باش و هرگز عصبانی نشو.
    اینک بواسطه همین اموزشها و اعتقادها هم از سلامتی کامل برخوردارم و هم نیازی از مال دنیا به غیر ندارم.
    امیدوارم این مطالب برایت مفید باشد. در ضمن من هرگز سیاسی نبوده و نیستم و نخواهم بوداند.

  • امیر ارسلان امیر ارسلان (14 شهریور 1398 ساعت 15:12)

    پراید ایرانیش اینه چینیش فکر کنم باس بهتر باشه هرچی باشه اونا انقدر به فکر پول نیستن

  • دشمن دشمن (14 شهریور 1398 ساعت 15:02)

    مبارک گدا گشنه ها

    مجید مجید (23 شهریور 1398 ساعت 15:23)

    بی تربیت

    دوست دوست (23 شهریور 1398 ساعت 20:15)

    بی انصاف مردم گدا گشنه نیستن مجبورن

  • علی علی (14 شهریور 1398 ساعت 12:25)

    درود،وای چند روزی بود خدا روشکر میکردم که دیگه پرایدازسال دیگه تولید نمیشه،حالا مافیای خودرو از یک در دیگر وارد شد وطرحی دیگه داد،مسخره کردن مردم رو

  • ترانه ترانه (14 شهریور 1398 ساعت 12:24)

    انشالله تانک پراید و هواپیما پرایدم تولید خواهدشد ????