1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بازدید دادستان از محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

بازدید دادستان از محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

بازدید دادستان محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!
27 شهریور 1398
  • 18

دادستان تهران در جریان بازدید از محل نگهداری خودروهای سایپا در یک پارکینگ شخصی گفت: پذیرفته نیست خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت می‌گیرد.

علی القاصی مهر ظهر امروز از یک پارکینگ شخصی در اتوبان فتح که محل نگهداری بیش از سه هزار خودرو بود، بازدید کرد. در این پارکینگ بیشتر خودروهای سایپا از جمله سراتو، پراید و تیبا به چشم می‌خورد.

مسئول این پارکینگ در جریان این بازدید به دادستان تهران گفت: در این پارکینگ، خودروهایی نگهداری می‌شود که برخی قطعات آنها تکمیل نشده است، قطعات روی خودروها نصب شده و بعد از رفتن به کارخانه به فروش می‌رسد.

بازدید دادستان محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

دادستان تهران از مسئول این پارکینگ پرسید که خودروها از چه زمانی در پارکینگ قرار دارند که وی پاسخ داد: برخی خودروها از زمان عید در پارکینگ نگهداری می‌شود و دپویی در این مکان صورت نمی‌گیرد.

در ادامه هاشم حکمه؛ رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا به ارائه توضیح پرداخت و گفت: تعدادی از خودروهای موجود در این پارکینگ با کسری قطعه تولید شده‌اند، یعنی صنعت خودرو در زنجیره تولید برای تأمین قطعه دچار مشکل شده ولی خط تولید را متوقف نکرده، معمولاً بین یک تا هفت قطعه "های‌تکنولوژی" که صنعت خودرو بعد از تحریمها نتوانست آنها را تأمین کند، روی این خودروها وجود ندارد.

وی افزود: این قطعات مانند ایربگ، سنسور و ماژول پشت آمپر عمدتاً با تکنولوژی بالا تولید می‌شوند، قبلاً امکان تولید آنها در داخل وجود نداشت یا به دلیل مشکلاتی در قالب تحریمها مانند انتقال پول یا خرید از تولیدکنندگان بین‌المللی شرکت سایپا نتوانسته بود قطعات را تأمین کند؛ حدود سه، چهار ماه تولید کشید سایپا از این بحران عبور کند. تعاملاتی با نهادهای داخلی، شرکتهای دانش‌بنیان انجام دادیم و از مرداد ماه به بعد خودروی ناقص تولید نکردیم.

بازدید دادستان محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

حکمه، با بیان اینکه شرکت سایپا خرداد ماه حدود 90 هزار خودروی تولیدشده ناقص داشت اما اکنون این تعداد به کمتر از 40 هزار خودرو رسیده، تصریح کرد: یعنی همزمان با تولید حدود روزانه دو هزار خودروی کامل از مرداد به بعد، موفق شدیم 50 هزار خودرو را با تأمین قطعات کسری کامل و به بازار عرضه کنیم، اکنون روزانه حدود دو هزار خودرو تحویل مشتری می‌دهیم که از این رقم، تعدادی به خودروهای معوق گذشته برمی‌گردد، فروش تعدادی خودرو نیز به دلیل مدیریت بازار و عدم حباب به صورت نقدی و فوری صورت می‌گیرد.

القاصی مهر از رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا پرسید اکنون آیا خودروهایی در سایپا وجود دارد که با وجود تکمیل قطعات، تحویل بازار نشود که وی گفت: در این پارکینگ قسمت تکمیل کاری نیز داریم، یعنی به طور مثال خودرویی فاقد ایربگ است که پس از تأمین ایربگ، تحویل سازمان فروش برای تحویل به مشتری می‌شود.

خودروهای ناقص سایپا که در یک پارکینگ شخصی دپو شده اند

دادستان تهران از وی پرسید چرا این تعداد خودرو زیر آفتاب در مدت طولانی دپو شده، که حکمه پاسخ داد: خودروها پیش از تحویل بررسی شده و اگر در زمان نگهداری دچار خسارت شده باشند، حتماً رفع شده و پیش از تحویل به مشتری رفع می‌شود.

القاصی‌مهر در ادامه عنوان داشت که قطعاً خودروها در زمان ماندن زیر آفتاب آسیب می‌بیند که رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس برنامه‌ریزی به دنبال این هستیم که تا پایان مهر تمام معوقات سال 97 تمام شود.

کیا سراتو دپو شده توسط سایپا

دادستان تهران در جریان روند بازدید از پارکینگ به خودروهای سراتو که زیرآفتاب مانده و خاک روی آنها گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که خودروها مدت زیادی در پارکینگ نگهداری می‌شوند که حکمه پاسخ داد: اکنون هیچ معوقه‌ای درباره خودروی سراتو وجود ندارد حتی یک مشتری نمی‌توان پیدا کرد که نسبت به ثبت‌نام خودروی سراتو اقدام کرده اما خودروی وی به دستش نرسیده باشد و خودروهای موجود در این پارکینگ هنوز به فروش نرسیده است.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا با بیان اینکه اکنون خودروی سراتو توسط شرکت سایپا با قیمت 295 میلیون تومان عرضه می‌شود، افزود: این خودرو در بازار خودرو حدود 290 تومان به فروش می‌رسد و تقاضا برای خودروی سراتو پایین‌تر است.

سید جلال سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا نیز که در این بازدید دادستان تهران را همراهی می‌کرد با بیان اینکه در مجموع در شرکت سایپا 96 هزار دستگاه خودرو دارای نقص قطعه بود، گفت: این آمار به حدود 39 هزار دستگاه کاهش یافته است.

دادستان از یک پارکینگ شخصی که پر از خودروهای سایپا بود بازدید کرد

دادستان تهران از مدیرعامل سایپا پرسید آیا نگهداری طولانی خودرو زیر آفتاب منجر به بروز خسارت نمی‌شود که وی پاسخ داد: چنانچه قطعه‌ای از این خودروها دچار آسیب شود، تعویض می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در مقاطعی که خودرو تولید می‌شود اما فروش و مشتری ندارد، در تمام خودروسازها ممکن است تا یک سال در پارکینگ نگهداری شود که القاصی‌مهر یادآور شد: پارکینگها باید مسقف باشد تا خودرو در اثر سرمایش و گرمایش آسیب نبیند، در پارکینگ مذکور خودروها در تمام فصل تابستان زیر آفتاب مانده‌اند و به آنها خسارت وارد می‌شود، ممکن است خودرو قابل استفاده باشد اما کیفیت اولیه را از دست می‌دهد.

سلیمانی در جواب دادستان گفت: خودرو پس از تحویل دو سال گارانتی دارد و اگر به هر دلیلی با مشکل مواجه شود مکلف هستیم در طول دو سال آن را برطرف کنیم.

القاصی‌مهر از مدیرعامل سایپا پرسید اکنون بیشترین قطعات مورد نیاز سایپا مربوط به کدام قطعه‌ساز است که وی گفت: مربوط به شرکت کروز است.

بازدید دادستان محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

سلیمانی ادامه داد: از ابتدای سال تا اواسط تیر خودروها ناقص تولید می‌شد اما از تیرماه تمام تولیدات در خط تولید به صورت عبور مستقیم است.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: در زمان حضور بنده در شرکت سایپا، تعهد فروش 540 هزار دستگاه خودرو وجود داشت یعنی فروخته شده بود که از این رقم، 300 هزار دستگاه معوق شده و از زمان تحویل آن گذشته بود.

وی متذکر شد: تولید در آن زمان (حضور بنده در شرکت سایپا) حدود 400 تا 500 دستگاه در روز بود یعنی اگر می‌خواستیم روزانه 400 تا 500 دستگاه تولید را ادامه دهیم، تحویل 540 هزار دستگاه خودرو بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد، اکنون 250 هزار دستگاه از آن زمان تاکنون تولید شده و تحویل مردم شد، می‌توانستیم تولید ناقص نداشته باشیم و منتظر قطعه بمانیم اما از تعهدمان به مردم عقب می‌ماندیم.

خودروهای دپو شده سایپا زیر آفتاب سوزان

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که آیا تمام خودروهای نگهداری شده شرکت سایپا در پارکینگ مذکور دچار کمبود قطعه است، گفت: 100 درصد آنها مشکل کمبود قطعه دارند و برنامه داریم تا آخر مهرماه این مشکل برطرف شود.

وی درباره اینکه نمایندگی‌های سایپا خسارات وارد شده به خودروهای این شرکت مذکور به دلیل ماندن در زیرآفتاب را به گردن نمی‌گیرند، توضیح داد: چنین مسئله‌ای وجود ندارد، وظیفه نمایندگی سایپا این است که مشکلات خودرو را در مدت زمان گارانتی کاملاً برطرف کنند و با متخلفان برخورد می‌شود.

دادستان تهران از مدیرعامل سایپا پرسید اکنون مشتریان حداکثر تا چه زمانی در نوبت می‌مانند که سلیمانی گفت: تا آخر مهرماه تمام تعهدات پیش از سال 97 را پوشش می‌دهیم، برای تعهدات سال 98 نیز (240 دستگاه خودرو) برنامه‌ریزی کردیم که تا آخر سال بیشتر تعهدات را تحویل دهیم و تحویل حدود 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو نیز به سال 99 موکول می‌شود.

بازدید دادستان محل دپوی خودروهای سایپا زیر آفتاب!

حسینی درباره مشکلاتی که در زمان ثبت‌نام در سایت این شرکت نیز وجود دارد، متذکر شد: طبق مجوز، می‌توانیم 20 درصد از تولیدمان را به صورت فوری فروش کنیم که در زمان ثبت‌نام در سایت در مدت یک تا دقیقه آن تعداد دستگاه به فروش می‌رسید اما اکنون زمان فروش فوری برخی محصولات تا دو تا سه هفته متقاضی تکمیل نمی‌شود.

القاصی‌مهر نیز در ادامه این بازدید گفت: پذیرفته نیست که خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سایپا نیز در این رابطه یادآور شد: سیاست وزارت‌خانه است که 20 درصد تولیدمان از خودروهای تکمیل شده را برای تنظیم بازار به صورت فروش فوری عرضه کنیم اکنون به طور مثال تعهدمان برای خودروی پراید زیاد است اما زمانیکه خودروی مانند ساینا برای فروش گذاشته می‌شود، تا سه هفته هنوز ظرفیت تکمیل نمی‌شود.

منبع تسنیم


نظرات

  • منوچهر منوچهر (28 شهریور 1398 ساعت 09:13)

    من یه تیبا ثبت نام کردم چهار ماه پیش تحویل ۲ ماه الان ۲ ماهم گذشته ندادند،یه نفر نیست به این خودرو سازها بگه تو که به قول خودت قطعه نداری چرا تحویل فوری میزنی واز مردم پول میگیری من که که دیگه بار اول وآخرم باشه ماشین ثبت نامی بگیرم

  • سعید قدرتی سعید قدرتی (28 شهریور 1398 ساعت 08:10)

    سایپا دروغ میگوید دوسال است ساندرو مارا نمیدهد میگوید پراید بدهید حال سراتو را دپو میکند میگوید مشتری ندارد وبه ما نمیده چون باید به ما ارزون بده مثل آنها لا اوف و وبالعقود است.

  • شهروز شهروز (27 شهریور 1398 ساعت 22:33)

    امریکا شرکت هواووی رو تحریم کرد و از شرکتهای بزرگ که اندروید رو ساپورت میکرد خواست تا به گوشیهای هواووی سرویس ندهد و گوگل یا یسری شرکتهای پردازنده هم سریع در،مقابل هواووی جبهه گرفتن و گفتن رو ما حساب نکن هنوز این اتفاقها در،مرحله حرف بود که دولت چین و خود شرکت هواووی تصمیمم گرفتن خودشون سیستم جدیدی کار،بندازن که زیر سلطه امریکا نباشن هونگ منگ که خیلی،پیشرفته تر،از،اندروید قراره باشه کاری که چین کرد مثل زمانی که هند برای چرخ خیاطی کرد و خودشو از،زیر سلطه انگلیس در،اورد حالا با توجه به این همه استعدادهای که تو ایران هست و تو بزرگترین مراکز تولید خودروهای برند و جهانی دارن فعالیت میکنن نمیدونم چرا ما اینکارارو نمیکنیم چرا دولت این فرصتو در،اختیار مهندسای بزرگ ایران نمیزاره تا کلا از،زیر استعمار کشورهای دیگه در،بیاییم و خود کفا باشیم.واقعا متاسفم برای دولتم که اینقدر ناتوان شدن که چشم به ترامپ دوختن بلکه تحریمو برداره و اینهمه خودرو کامل بشه و بیهد دست مردم برسه.بجای اینکه ما ایرانیها بهترین و بروزترین ماشینهارو سوار،بشیم باید لگن سوار،بشیم بعدم براش هم دست و ما بشکنیم.

  • حسین عتابی حسین عتابی (27 شهریور 1398 ساعت 21:50)

    سلام بنده یک حواله تیبا 2.. 98/4/31 خریدم که قرار بود 1 ماه خودرو بهم بدن و بهم گفتن چون پذیرش سال 97/4/20 و تکمیل وجه هم 97/11/27 شده زودتر فاکتور میشه خودرو تحویل میده سایپا که متاسفانه تا الان که 98/6/27 خبری از ماشین نیست و به نمایندگی مراجعه کردم گفتن باید صبر حالا سوال من این است که ما این همه دزدی و اختلاس و بدبختی رو تحمل کردیم بالاش هم باید دار و ندارم رو دادم برا یک ماشین که وعهده های که بهمون داد سايپا خبری از ماشین نشده خواهش میکنم یکم به فکر ملت مظلوم باشید

  • سالار سالار (27 شهریور 1398 ساعت 21:37)

    خجالت نمی‌کشند مردم بیچاره رو تحت فشار قرار میدهند.مگرچه گناهی کردیم که باید این بلا بر سرمان بیاد.اشغالایی که هیچ کشوری نگاش نمیکنه باید بااین‌همه مشکلات بخریم .پراید قاتل سریالی ایرانی ها.

  • ایران ایران (27 شهریور 1398 ساعت 18:42)

    اقای دادستان بنده اتوخدمت سراتو ثبت نام کردم باقیمت قعطی هشتاد نه ملیون دعوت نامه امده هشتادوشش ملیون دیگر چه کسی باید جوابگوباشد شما یا دیگران این کار رسیدگی دارد نه بازدید

  • حمید حمید (27 شهریور 1398 ساعت 17:14)

    گارانتی کیلویی چند...ماشین رنگی که یک سال زیر آفتاب باشه رنگش نابوده....خودم ماشین خریدم هربار کارواش میبرم یه تیکه از رنگش کنده میشه خدا لعنتشون کنه..

  • مسعود مسعود (27 شهریور 1398 ساعت 16:34)

    دلم برای مدیرعامل سایپا سوخت طفلک چقدر اذیت شده این همه توضیح داده و نگران شده نکنه خدا نکرده با این همه با فکر مردم بودن گرفتار دادگاه و قضاوت قرار بگیره

  • وحی وحی (27 شهریور 1398 ساعت 16:15)

    همه حقتونه اکثریت مردم چقدر داد زدن نخرید خوده شرکت با التماس میده ولی شما و امثال شما فقط به جیب خودتون فکر کردید و یه ملت رو در گرفتار گران فروشی شرکت‌ها کردید.

  • همایون همایون (27 شهریور 1398 ساعت 16:11)

    پراید تحویل گرفتم .دینام صدا میداد متوجه شدم یک پیچ که بلبرنگ دینام رو نگهداشته به فولی گیر و صدا میکند .بردم تعمیرگاه پیچ رو از رو سفت کردند و گفتند درست شده .دوروز بعد دوباره جیر جیر با شارژ بیش از حد دینام و روشن ماندن چراغ چک و ای بی اس باعث شد ماشین ۵ روز در نمایندگی بخوابه تا دینام تعویض شود.فردای تحویل خودرو بعد از تعویض دینام دوباره با چراغهای آلارم ایربگ ای بی اس چک و ترمز دستی روشن و سوختن فیش برق اصلی و شارژ بیش از حد دینام و متوقف شدن خودرو در خیابان با یدک کش به نمایندگی مراجعه کردم .در حالی که بنظر دینام تعویضی نو نیست یا استوک شرکته.و داستان ادامه دارد.خدا میدونه چه ایرادی بعد از تحویل اضافه شود...

  • دزد بیت الحال دزد بیت الحال (27 شهریور 1398 ساعت 15:03)

    چندتا نیمه کاره را میگذارند جلوی چشم و تعمیم به همه میدهند خوب اونهایی را که سالم است چرا واگذار نمیکند؟؟؟ با این تعداد خودرو نبض بازاد دست دلال است یا سایپا؟؟؟؟؟

  • روشنگر روشنگر (27 شهریور 1398 ساعت 14:57)

    حالا با بقیه اراجیف و توجیهاتی که تحویل مردم میدن کاری ندارم. تا جایی که همه میدونیم در خودرسازی های ایران هیچ ماشینی ساخته نمیشه مگر اینکه مشتری از قبل پیش خرید کرده باشه. حالا 30 روزه یا 1 ساله. این سراتو ها هم همون هایی هستن که پارسال گفتن که امکان تولیدش رو ندارن و مردم رو مجبور کردن به انصراف یا تبدیل. ماشینی که باید حدود 110 میلیون به صاحبش تحویل می شده رو با دروغ بهش ندادن و الان دارن 295 می فروشن بعد می گن مشتری نداره. خب برادر مسلمان چرا 250 نمیدی دست خلق الله که یک هفته ای آبش کنی ؟ شما که 100 تومن برات تموم شده. حق الناس اون بیچاره ای که ماشینش رو بهش ندادی و صاحب شدی چطور میدی ؟؟؟

  • صادق اسماعیلی صادق اسماعیلی (27 شهریور 1398 ساعت 14:46)

    با سلام خودرو سازها دولتی هستند و قاضی چه کار میتونه بکنه مگه رئیس قبلی بازداشت کرد چی گیر مردم اومد بنده شهریور پارسال ایسان ثبت نام کردم اون موقع ۲۸ میلیون بازارش بود ۱۵میلیون ۹۰۰صد گرفتن الان هنوز دعوتنامه نیومده بیا چی ۵۱ میلیون میخوان حساب کنن این اگه ************نیست میشه جناب قاضی بگی چیه

  • مهدی مهدی (27 شهریور 1398 ساعت 14:38)

    آفتاب ماشین را نابود می کند گارانتی کشک کی ماست کیه خودرو را تحویل نمی دهند حواله گارانتی می کنه

  • Wert Wert (27 شهریور 1398 ساعت 13:11)

    با این توضیحات و جوابهای مسئولین سایپا من احتمال میدهم قاضی بدهکار هم شده باشه. البته قاضی نپرسیده چند پارکینگ
    دیگه دارید.

  • حسین حسین (27 شهریور 1398 ساعت 12:43)

    شیش ماه پیش ثبت نام کردم همین فروشی فوری تیبا دوگانه سوز قرار بوده یک ماه تحویل بده اما هنوز تحویل نداد ...الان پنج ماه دیرکرد داره ..
    آقای دادستان به داد مردم برس.. ما که بدبخت شدم

  • دقیق دقیق (27 شهریور 1398 ساعت 11:29)

    تاقبل از گرانیها کیفیت خودروها بسیار پایین بود حالا که دیگه واویلا

  • شیرین شیرین (27 شهریور 1398 ساعت 10:55)

    باید خودروهابا قیمت های قبلی به مشتریان تحویل داده شوند چون قیمت ها افت کرده کسی که شهریور سال97 خودرو ثبت نام کرده الان یکساله هنوز خودرویی تحویل داده نشده الان که قیمت خودرو اومده پایین باید با قیمت های سابق به مشتری تحویل داده شوند و الا مردم به قوه قضاییه شکایت خواهند کرد این خودروسازان به مردم ظلم میکنند